Idees d'experts Sandra Felip
Klug Compressors va participar al Pla Embarca de Start-Up Catalonia a la Catalunya Central. Fabricants de compressors, van néixer amb la visió d'exportar al món.
Sandra Felip, de Klug Compressors
Com es competeix en el sector industrial amb una empresa de nova creació?
Com es pot! (riu). Vam fer una joint-venture amb un soci italià (una enginyeria líder mundial en el desenvolupament, el disseny i la fabricació d’equips d’aire comprimit).
Vés acompanyat per arribar lluny...
Bàsic! Ja sigui per aportar la part tecnològica o la força comercial. En el nostre cas, ells ens aporten la innovació, el disseny i la tecnologia, sinó seria molt complicat ja que els nostres competidors són grans marques.
El vostre punt fort respecte a la competència és...?
Que podem fer allò que el gran fabricant no pot fer o sigui, equips adaptats a la demanda del client, la personalització.
A nivell comercial, n’heu fet o també valoreu fer-ne?
Per entrar en nous mercats ho veiem necessari: un soci que conegui bé el país i que ja tingui xarxa comercial. Anar sol és més costós, més lent i tens més probabilitats d’estavellar-te. És el que té ser una marca desconeguda... ens hem de donar a conèixer el més ràpid possible!
Una empresa industrial com la vostra neix local amb l’objectiu de fer-se global o neix directament global?
De locals a globals. Però el nom de la companyia (Klug Compressors) és una mostra que vam crear l’empresa amb la finalitat de créixer cap a mercats internacionals.
"Per optimitzar recursos cal focalitzar"
Així doncs, des d’Òdena, cap a on voleu anar del món?
Cap al mercat espanyol, francès, nord-africà i sud-americà. Quan tinguem aquests mercats ben treballats, veurem l’evolució d'altres. Per optimitzar recursos cal focalitzar.
Klug és un projecte familiar en el si d’una família amb tradició industrial. Sense aquest bagatge, hauria estat possible?
Et diria que no, perquè partint de zero necessites massa suport financer que ara no és fàcil de trobar. I no només financer, sense el know-how adquirit ho veig difícil.
Per què és millor crear Klug, que seguir amb la marca de l’empresa familiar?
Perquè quedar-nos amb la marca que distribuíem era morir de mica en mica. Crear una marca té el seu risc però també té moltes més recompenses. Amb Klug tenim un projecte internacional que d'una altra manera només era local.
Malgrat tenir aquest know-how previ, com valores la visió externa dels mentors?
Molt bona, ja que la visió d’un mentor et fa veure coses que des de dins nosaltres no veiem. Definir una estratègia clara és molt important i que et posin en dubte coses, ajuda a afinar-la.
Com veus Klug Compressors d’aquí a 5 anys?
Facturant 10 vegades més i consolidats a Espanya, al sud de França i al Nord d’Àfrica!
De l’esperit emprenedor català del segle XIX van sortir grans empreses industrials. Aquestes s’han de plantejar crear noves empreses per a les futures generacions per seguir transformant-se i creixent?
En falta i molt, d’esperit emprenedor al nostre país. Agrada molt més la comoditat. En altres països, si un emprenedor cau es torna a aixecar i d’aquesta n’aprèn i endavant. Això aquí costa. La cultura de l’esforç i del treball del segle XIX, més la tecnologia i la innovació d’avui podrien ser una formula d’èxit.