Idees d'experts Jaume Betrián, COO i managing director de Falx&Kale
L’empresa catalana Flax&Kale, que remunta els seus inicis a la fundació del primer restaurant vegetarià de Catalunya, ha impulsat "corners" de venda automatitzats per posar els productes de la seva botiga al servei dels clients.
Flax&Kale: Quan l’aposta pel canvi de model de negoci suposa un gran èxit
Fa un temps que la marca Flax&Kale va fer el salt d’empresa de restauració a empresa especialitzada en foodtech. Tal és així, que 40 anys després de la seva fundació, la marca catalana ha obert les seves línies d’actuació més enllà dels restaurants. El COO i managing director de Flax&Kale, Jaume Betrián, ha explicat quina ha estat l’evolució de l’empresa al ‘Cafè disruptiu: el cas de Flax&Kale’, la tercera sessió d’un cicle de jornades en format online impulsat per ACCIÓ.
Com a molts negocis, la pandèmia va afectar Flax&Kale de manera que van haver de fer un reestructurament de l’empresa. Aprofitant la posada en marxa l’any 2018 del seu propi centre de producció i d’R+D, van afrontar la situació de confinament per accelerar la transició cap al canal e-commerce i vendre la gamma de productes que havien desenvolupat fins aleshores.
La filosofia del seu equip sempre ha estat la d’intentar coses noves sense por als resultats. Des dels seus inicis, es van llançar a obrir un restaurant vegetarià Lleida, una zona on no "s’estilava aquest menjar", ha assegurat Betrián. A més, ha destacat que, "l’esperit de Flax&Kale sempre ha estat buscar el consumidor de la tercera onada, és a dir, no ens centrem en els consumidors d’avui o demà, sinó en els del futur. Així ens avancem a les tendències de mercat i aconseguim estar al capdavant de la innovació i la disrupció".
Així, l’empresa ha anat transformant-se al llarg de la seva vida per aconseguir "convèncer a la gent que hi ha una manera millor i més sostenible d’alimentar-se sense renunciar a res" i arribar a l’objectiu final de tenir un bon impacte sobre el planeta. Actualment, Flax&Kale es troba en dos processos de reforç de marca i creixement:
- Experiències multicategoria: ofereixen una gamma de productes que inclou kombucha (una beguda a base de te fermentat), carns alternatives, formatges 2.0 (vegans) i plats preparats. De tots aquests, l’empresa està treballant més en el desenvolupament i millora de la kombucha i els formatges vegans, els quals han passat a crear a partir de la rèplica del procés de fermentació dels formatges tradicionals.
- Distribució omnicanal: en començar com a restaurant, l’empresa ha pogut distribuir els productes a través del seu propi canal, fet que ha proporcionat molta informació en relació a les tendències i gustos dels clients. Això, a llarg termini, ha permès a la marca testar i llançar productes a alta velocitat i amb un cost baix. Actualment, les línies de venda de Flax&Kale es basen en el lliurament a domicili, els restaurants, la venda al detall, la venda en línia, punts de venda automatitzats i lliurament per subscripció.
Amb aquesta transició, Flax&Kale ha aconseguit posicionar-se com una de les marques més rellevants dins el sector flexiterià a Catalunya i com la segona marca de kombucha més important de l'Estat espanyol. Aquest any 2022, l'empresa lleidatana ha estat seleccionada com una de les Catalonia Exponential Leaders, distintiu que atorga ACCIÓ a les empreses més disruptives de Catalunya. Recupera la seva experiència 'Flax & Kale, fent de l'alimentació un motor de canvi'.
Flax&Kale també ha participat a l’Open Innovation Challenge que organitza ACCIÓ en el marc de la Fira Free From Functional Food 2022, on l’equip va donar a conèixer els reptes per aconseguir fer un mapeig dels proveïdors de tecnologia en l’àmbit global.
Les sessions ‘Cafè Disruptiu’ s’emmarquen en la iniciativa Catalonia Exponential, engegada per ACCIÓ el 2019, amb la intenció d’acompanyar empreses i entitats en la necessitat de transformació davant els canvis de l’entorn. En aquestes jornades es posa el focus en casos locals i internacionals d’empreses disruptives, és a dir, que han desenvolupat models de negoci inèdits al seu sector o que han generat noves indústries.