Idees d'experts Víctor de Francisco, CEO de Reexporta
T'has plantejat mai de quina manera la intel·ligència artificial (IA) pot servir per potenciar el teu negoci internacional? De la mà de Víctor de Francisco descobreix com fer servir la IA generativa per fer créixer la teva empresa al món.
Intel·ligència artificial per impulsar la teva internacionalització
La tecnologia cada vegada ofereix més i més oportunitats de negoci per a tots els sectors, també per a l’exportació. I és que l’auge de la intel·ligència artificial (IA) generativa presenta un escenari ple d’oportunitats i eines que poden facilitar la vida de les empreses internacionalitzades.
L’expert en negocis digitals internacionals Víctor de Francisco, CEO de REEXPORTA i assessor acreditat d’ACCIÓ, ens presenta algunes eines bàsiques d’IA generativa i diversos passos útils a seguir per fer el procés d’exportar més eficient. Tot plegat, en una sessió pràctica 'Impulsa la teva internacionalització amb l'IA' emmarcada en el programa International eTrade.
Eines bàsiques d’IA generativa per a empreses exportadores
Víctor de Francisco ens mostra algunes eines que tenen la capacitat de generar i comprendre text de manera efectiva.
- Chat GPT (OPEN AI): És la més coneguda, la que treballa amb informació de fonts molt diverses i que de ben segur hauràs fet servir. "El canvi arriba quan aprèn amb feedback humà, s’entrena i va més enllà", comenta De Francisco. Tot i això, l’expert remarca que cal ser conscient de certes limitacions de l’eina com la falta d’informació a temps real, la manca de legislació, les incògnites en referència al copyright i la qüestió de les ‘al·lucinacions’. "Si coneixes el tema sobre el qual li estàs preguntant, veus que hi ha coses que no són veritat, ja que enlloc de contestar que no sap una cosa, omple els forats amb allò més probable".
- Perplexity AI: De Francisco aconsella variar l’ús del ChatGPT amb Perplexity, una eina òptima per trobar fonts d’informació, que a la vegada realitza cerques a temps real a internet.
- Chat PDF: Aquesta aplicació ens permet pujar un arxiu en format ‘PDF’ per després analitzar la informació del document. D’aquesta manera és possible fer-li preguntes sobre el contingut perquè proporcioni les respostes de manera directa.
I per a les imatges, Víctor De Francisco ens recomana DALL·E, d’OPEN AI, una eina que et permet crear imatges a partir dels conceptes que li proposes, com per exemple, el disseny d’una possible etiqueta per un producte.
Metodologia basada en el ‘prompt’
De quina manera podem fer servir aquestes eines per a la internacionalització de la nostra empresa? Segons De Francisco, la clau del procés rau en fer un bon ‘promting’. "La pregunta que un fa a les eines, proporcionant certa informació, se la denomina ‘prompt’", explica.
Víctor de Francisco ens proposa una metodologia basada en 4 nivells. Considera els dos primers molt útils pels processos d’investigació i selecció de mercats internacionals i altres són adequats pel procés de promoció a escala global.
1r nivell. Que tinguis sort: Consisteix en fer preguntes directes i inicials que solen donar lloc a respostes genèriques. Per exemple, "Imaginem que som una empresa catalana productora de cava i vi que vol exportar", ens planteja De Francisco. Si li preguntem al Chat GPT com exportar el nostre vi, les respostes solen consistir en indicacions genèriques per arribar a aquest objectiu. En canvi, amb Perplexity, sovint podem accedir a les fonts d’informació concretes i oficials quan l’eina mateixa no és capaç de donar-nos una resposta concreta.
2n nivell. Contextualitza: Aquest pas consisteix en especificar més el context perquè la resposta sigui més acurada. És útil demanar a les eines dades sobre certs punts clau del nostre negoci: la mida del mercat, els aranzels o el cost del transport. Víctor De Francisco aconsella anar comprovant la informació en fonts oficials i guardar altres dades concretes addicionals per proporcionar-li al xat i que així pugui generar respostes basades en aquestes.
3r nivell. Interacciona: Aquesta fase s’enfoca a buscar propostes creatives relacionades amb la promoció del nostre producte. "Quines accions de promoció i publicitat em recomanes per donar a conèixer el meu cava al Japó?", podria ser un exemple. D’aquesta manera explorem fins on pot arribar la IA generativa en relació amb la creativitat. Al mateix temps seguim interactuant perquè ens ofereixi noves respostes.
4t nivell. Fusiona: "La creativitat pot ser exponencial quan els humans fusionen conceptes", remarca Víctor De Francisco. És en aquest nivell en què podem experimentar amb preguntes que involucrin certes temàtiques i conceptes relacionats amb el nostre producte o amb alguna acció per promocionar-lo.
Finalment, De Francisco remarca que aquestes eines poden ser realment útils per "potenciar la feina i no per substituir-la".
El servei International eTrade
Si vols internacionalitzar la teva empresa a través dels canals digitals, pots comptar amb el suport del servei International eTrade, una oportunitat per acompanyar-te a vendre a tot el món de manera online a partir d’assessorament expert, formació i ajuts econòmics.