Idees d'experts Mario Brassesco, Investment Manager a Encomenda Smart Capital
Mario Brassesco, d'Encomenda Smart Capital, ha estat el protagonista d’una nova edició de L’inversor respon. Davant d'un grup d'inversors i emprenedors ha explicat com planteja les inversions en companyies tecnològiques i d'internet.
“Soc inversor per ser millor emprenedor en el futur”, reconeix Mario Brassesco, Investment Manager a Encomenda Smart Capital, i qui explica que viu el món de la inversió com una manera d’inspirar-se i d’aprendre dels millors emprenedors. De fet, el seu fons ja ha invertit en startups com Paymefy, Typs, Bloobirds o Nemuru, entre d'altres.
Brassesco ha participat en una nova edició de L’inversor respon d’ACCIÓ on ha explicat com Encomenda, un dels fons més actius durant aquest 2021, planteja les inversions en companyies tecnològiques i d'internet. A més, i per arrodonir-ho, també s’ha sotmès al nostre qüestionari.
Quines característiques defineixen Encomenda Smart Capital?
Som un super angels fund. Tenim les capacitats que té un fons d’inversió pel que fa a tiquets, acompanyament, equip o recursos però la filosofia d'un business angel en termes de velocitat, proximitat amb l'emprenedor, moment d'entrada o poca burocràcia. Intentem combinar el millor dels dos mons.
I en termes d’imports?
Els nostres tiquets inicials es situen entre els 100.000 i els 300.000 euros. Una vegada hem invertit en una empresa podem fer inversions de seguiment fins el milió i mig d'euros. El nostre focus d’inversió territorial és en empreses d’Espanya i Portugal.
Per què una startup hauria de venir amb vosaltres?
A una startup primer li parlaria del nostre track record. No només de les inversions fetes en 33 companyies, sinó de les més de 150 startups invertides com a business angels: Glovo, Kantox, Citybox o Housefy. A més, també li parlaria del nostre track record com a emprenedors. Molts membres del nostre equip han emprès en el passat i això et permet tenir un discurs molt diferent del d'una persona que només té perfil financer.
Per últim, estem molt ben connectats amb fons més grans que nosaltres, nacionals o internacionals, per ajudar a les empreses a assolir noves rondes de finançament de sèries A i B. Ja ho hem fet en el passat, especialment l'Oriol Juncosa, Managing Partner i cofundador d'Encomenda, en companyies com Fintonic, iContainers, ABA English o CartoDB.
Quina de les vostres inversions destacaries?
En podria destacar diverses de Barcelona: Goin, Landbot o Bloobirds. Aquesta última, Bloobirds, hi hem estat des dels inicis i és a l'empresa que més hi hem invertit. La va crear un equip excepcional que va detectar moltes deficiències del món startup a l'hora de sortir a buscar clients. Són un clar exemple de com podem ajudar a una empresa: des del desenvolupament de negoci fins a presentar-los fons internacionals per aixecar sèries A.
Com us ha canviat la crisi de la covid-19?
Durant la primera meitat de l'any vam intentar ser molt propers a les empreses del portfoli, ajudant-les a aixecar noves rondes i fer plans per lluitar contra l’aturada. D’aquesta manera vam ajudar a més de 10 companyies a aixecar la seva ronda liderada per un fons extern. En la segona meitat de l'any, quan les coses estaven més tranquil·les, ens vam dedicar a buscar noves inversions en startups. Tots els esforços de l'any 2020 es van traduir en inversions fetes el 2021 i per això hem estat el fons més actiu aquesta primera meitat de l'any. Hem prioritzat alguns sectors que s'han vist radicalment digitalitzats i accelerats per la pandèmia: la salut digital, la formació on-line o la digitalització de cobraments, entre d’altres.
Què et va impulsar a ser inversor?
Soc inversor per ser millor emprenedor en el futur. En una primera experiència vaig intentar muntar un petit projecte i vaig cometre tots els errors que un pot fer amb vint i pocs anys. A partir d’aquí vaig veure que si volia emprendre en el futur havia d’aprendre dels millors. I ser inversor t'ho permet: pots veure els projectes des de fora i parlar amb gent molt intel·ligent i motivada. Per mi és una inspiració. A més, m’agrada el fet de contribuir a millorar el món.
Quins reptes té l'ecosistema de startups de Barcelona?
Cal seguir treballant per captar talent internacional. Com a ciutat, Barcelona hauria de seguir l’exemple de Miami i ser un pol d'atracció de talent de fora. Això implica millorar la gestió dels d'impostos, revisar què es pot fer en matèria de localització d'expats o facilitar la gestió de l’idioma. Barcelona és espectacular i hem de pensar en ella com una ciutat ambiciosa capaç d'atraure el millor talent de tot arreu. Si ens mirem el melic, perdrem el tren i altres ciutats com Lisboa, Porto o Amsterdam ens passaran per sobre.
Si emprendre fos una salsa formada per tres ingredients: equip, model de negoci i tecnologia; quins tindrien més pes?
Igual que en una salsa bolonyesa, on la carn i el tomàquet són elementals, en una startup l'equip i el mercat són molt importants. Per un costat, resulta impossible muntar una startup d’èxit sense un bon equip: un pot tenir una mala idea o un model de negoci pèssim, però amb un equip espectacular li pots donar la volta. Per l’altre, el mercat és molt important perquè és molt difícil canviar-lo enmig d'un projecte en marxa. En tercer lloc d’importància diria el model de negoci o la tecnologia que, igual que els condiments de la salsa, sempre es poden rectificar.