Idees d'experts Inocencio González
Està convençut que la motocicleta elèctrica és el revulsiu que li cal al sector de la motomoció "per reinventar-se i no morir". Inocencio González és gerent del Clúster de la Moto, que ha desenvolupat el projecte MIUS 4.0, la primera moto elèctrica dissenyada i fabricada a Catalunya.
El vehicle, que es començarà a comercialitzar el 2011, és el resultat de la col·laboració de sis empreses catalanes i, segons González, "un altre exemple de com s'han de fer les coses en aquest tipus d'iniciatives".
Inocencio González, gerent de Cluster Moto.
La MIUS 4.0 sorgeix en el marc d'una estructura de clúster en la qual participen empreses competidores. Quina és la clau per gestionar un projecte d'aquestes característiques amb èxit?
El projecte MIUS sorgeix d'una iniciativa d'ACCIÓ, que des del 2007 impulsa el clúster de fabricants i proveïdors de motocicletes de Catalunya Clustermoto. El sector patia una crisi important i el vehicle verd ens semblava una via d'escapament al tradicional model de negoci de la moto petita amb motor de combustió. De fet, era l'únic camí que vèiem amb una mica de futur. Rieju i Derbi van assumir el lideratge del projecte i cinc empreses més de components es van afegir a la proposta. Ara, MIUS és una referència de com s'haurien de fer les coses en projectes d'aquest tipus.
I com s'han de fer?
En iniciatives com aquesta, és bàsic que les empreses siguin complementàries i que no hi hagi interferències entre els seus core business. En aquest sentit, l'empresa líder és qui decideix a qui obrir o tancar la porta. D'altra banda, pel que fa a l'aspecte metodològic, hem après que és important que cada companyia gestioni un pressupost determinat i les seves possibles desviacions, que es podrien corregir si es treballés més a l'inici en la definició del projecte.
Assegureu que la MIUS 4.0 és una motocicleta elèctrica molt robusta i lleugera, amb una eficiència superior a les que es troben actualment al mercat, que, a més, pot suposar un estalvi de 300 euros l'any. El vostre primer públic són les flotes. Per què no el mercat dels particulars?
Partim d'una trajectòria de molts anys de coneixement del sector. La moto elèctrica d'avui no substitueix l'scooter de motor de dos temps que coneixem, per prestacions i sobretot per autonomia. Fa dos anys, vam identificar que les flotes serien les primeres en electrificar-se en moto per ser més eficients des del punt de vista energètic i aquest és el nostre públic. El client final no és a qui vendrem aquesta moto perquè, de moment, continua pensant en un altre tipus de vehicle. Encara ha de canviar de xip.
Heu anunciat que el 2011 començareu a produir un mínim de 1000 unitats de la MIUS. Quin són els vostres objectius a curt i mitjà termini?
Ja tenim acords de venda amb alguna flota i estem treballant perquè el nombre d'acords tancats abans del llançament de la producció siguin suficients per assegurar la viabilitat del projecte a curt termini (un any) i per rendibilitzar la inversió d'1,5 M d'euros. L'objectiu és treballar per establir vincles comercials amb grans flotes i que, a partir d'una certa data, es generin beneficis que reverteixin en les empreses del projecte i, indirectament, en tot el clúster.
El preu de la moto, que pot ser un fre per la seva adquisició, ve determinat pel preu de les bateries, que són cares. Com se supera aquesta dificultat per ser competitiu?
Fa tres mesos, les bateries tenien un preu, avui en tenen un altre i d'aquí a uns mesos en tindran un d'inferior, probablement. Aquí és on hem de filar prim i definir una xifra que d'aquí a sis mesos continuï sent competitiva. De totes maneres, aquest és un problema que tenen les motos que ja estan al mercat. Els productes que surtin d'aquí a un any seran més barats i millors que el que hi ha avui dia. La nostra moto està millor dissenyada per a la utilització en flotes que les motos que hi ha al mercat perquè és més eficient, més lleugera i té unes pèrdues per fregament inferiors a la resta. Pel que fa a la càrrega de les bateries, podem posar a disposició de determinats clients carregadors més ràpids, però són extres que s'hauran de pagar i no creiem que siguin necessaris per a les flotes. L'autonomia que anunciem és real. Això no vol dir, però, que un competidor no pugui superar-nos.
El segment de les bateries, aleshores, és una oportunitat de negoci per a empreses que vulguin formar part del clúster?
Ho veig difícil perquè són tecnologies molt canviants. Hi ha moltes empreses treballant en aquest sector arreu del món i és complicat entrar en aquest nínxol. No crec que sigui una potencialitat per a una economia com la catalana, que en canvi sí que té experiència en fer motocicletes.
I aquesta experiència és la que es vol internacionalitzar...
Sí. De fet, el nostre objectiu al clúster és convertir Catalunya en el Silicon Valley de la moto elèctrica. En cap altre lloc no hi ha tantes fàbriques de motos ni tants proveïdors com a Catalunya. Aquí podem cobrir pràcticament tota la cadena de valor de la moto. Per això estem treballant en aquest gir complet del sector que consisteix a passar de la moto d'explosió de dos temps a una moto no contaminant, utilitzant tots els coneixements que tenim després de 85 anys d'experiència.
Així doncs, el vehicle elèctric és el revulsiu que necessitava un sector que viu la seva enèsima crisi?
Sí, ho ha de ser. Si no, ens haurem d'inventar alguna cosa millor. Aquesta és la gran oportunitat que tenim de reinventar-nos per no morir. No és una solució desesperada sinó una solució meditada enfront d'una crisi molt forta. Les vendes han caigut un 60% en un any i calia un replantejament de tot plegat. La moto elèctrica ens ha d'ajudar a reconvertir-nos. De moment, amb la mobilitat elèctrica de flotes. Més endavant, hem de passar a electrifricar altres vehicles, com ara motos de trial, motos ciutadanes o Enduro. Pensem fins i tot en noves tipologies d'utilització que no tenen res a veure amb la motocicleta, però no en puc avançar res més.
Idees Força
El projecte MIUS sorgeix gràcies al suport d'ACCIÓ, que impulsa el clúster Clustermoto, en el marc del qual sis empreses decideixen apostar pel vehicle verd com a model de negoci de futur.
El primer públic de la motocicleta elèctrica són les flotes. L'objectiu immediat dels integrants de la iniciativa és que els acords tancats abans del llançament de la producció siguin suficients per assegurar la viabilitat del projecte a curt termini.
La moto elèctrica és la gran oportunitat de negoci que té el sector de la motomoció per reinventar-se i superar la crisi que ha fet caure les vendes de manera dramàtica els darrers anys.