Idees d'experts Emprenedors i empreses catalanes participants a l'MWC
Qualitat, innovació i internacionalització, les claus d'una Catalunya pionera en telefonia mòbil. La necessitat de cooperar entre empreses, la majoria startups, i de col·laborar amb el sector públic en camps com les smart cities, són algunes de les receptes que ens ofereixen 10 dels emprenedors catalans participants al MWC, que veuen el sector de la telefonia mòbil ple d'oportunitats de negoci gràcies a l'aparició de nous dispositius com les tauletes.
L'èxit del Mobile World Congress i la capitalitat de Barcelona en el sector de la telefonia mòbil evidencia que el sector al nostre país es troba en plena efervescència i amb un gran futur per endavant. De la mà d'ACCIÓ, 33 empreses catalanes van participar a l'MWC, distribuïdes entre el Pavelló Català i l'App Planet. A ACCIÓ hem parlat amb 10 empreses i emprenedors catalans participants a l'MWC per copsar en quina situació es troba el sector i quines perspectives de futur té per endavant.
Parlen els protagonistes del Mobile World Congress 2012
"Qui no estigui al dia hi perdrà, perquè el món avança sense esperar".
Marc Vives, director de projectes d’Itinerarium, assegura que el sector de la telefonia mòbil és el més potent del món, i vital per sortir de la crisi. Considera que "qualsevol pime o autònom pot triomfar" i avisa que "qui no estigui al dia, hi perdrà, perquè el món avança sense esperar".
"La crisi esdevé una oportunitat perquè exigeix reduir costos".
Antoni Mondragon, director general de Fastaxi, explica que les empreses cerquen ara sistemes més eficients de gestió i que, per tant, la crisi ofereix una oportunitat de negoci a les aplicacions que, com la seva de gestió de flotes, redueixen els costos per a les empreses que les contracten.
"A Catalunya hi ha molt de nivell i molta feina per fer".
Marc Coll, director tècnic de Sixtemia, assegura que les aplicacions són un sector emergent, amb molta tirada i projecció. Considera que "a Catalunya hi ha molt de nivell i molta feina per fer", i afirma que en el seu sector "internacionalitzar és senzill, perquè no treballem amb béns materials".
"La col·laboració pública i privada esdevé imprescindible".
Irene Compte, directora adjunta d’Urbiòtica, afirma que en l’àmbit de les smart cities, i per l’actual context econòmic, la col·laboració pública i privada esdevé imprescindible, i assegura que el sector tendeix a models en què els sectors públic i privat hauran de col·laborar per força.
"Internacionalitzar en aliança amb una multinacional és més senzill".
Santi Ristol, director de Tempos21, assegura que internacionalitzar en aliança amb una multinacional és més senzill i posa d’exemple el seu cas: treballa a l’estranger de la mà d’Atos. "L’estratègia és fer productes de valor des d’aquí, i aprofitar la força col·laboradora de la multinacional".
"No pots tenir experts en tot. S’ha de cooperar".
Gloria Lozano, cofundadora de BCN Touch, aposta perquè les petites i mitjanes empreses catalanes col·laborin per ser més competitives de cara a l’exterior. "No pots tenir experts en tot. S’ha de cooperar. Es tracta d’especialitzar-nos i treure el millor de cadascú". Ho té clar: "En l'actual situació de risc és l'aposta que hem de fer".
"L’estratègia radica en la suma de qualitat i fer-nos visibles".
Rosario Basilotta, cofundadora de Down to Moon, considera que les aplicacions són la joia de la corona del sector mòbil, que donen valor als dispositius i constitueixen un nou mercat. "Hi ha molta competència, però també oportunitats", conclou, i suggereix que "l’estratègia radica en la suma de qualitat i fer-nos visibles".
"L’aparició de nous dispositius mòbils ofereix moltes possibilitats".
Enrique Oriol, director de projectes de Narada Robotics, afirma que el sector té totes les perspectives per endavant, especialment gràcies a l’aparició de nous dispositius mòbils. Es mostra convençut que s’ha de fomentar el sector "perquè el futur vindrà per aquí" tot i que admet que la crisi també afecta a les empreses tecnològiques.
"El país necessita reinventar-se i abocar-se al sector tecnològic".
Raül Buira, director del departament comercial d’Infocket, veu el sector tecnològic com una gran sortida a la crisi i afirma que el país necessita reinventar-se i abocar-s’hi. Alerta, però, que hi ha dificultats de finançaments més altes que a altres països. "Els inversors aquí no tenen la tradició d’apostar per negocis arriscats".
"El sector s’acabarà saturant i hauran d’aparèixer noves coses".
Nacho Sánchez, director d’InQBarna, creu que el sector "ara mateix està imparable" però augura que s’acabarà saturant i hauran d’aparèixer noves coses. "Hi ha molt negoci però poques novetats", afegeix, i apunta que la tecnologia NFC obrirà una nova onada d’aplicacions, com el seu dia ho va fer el GPS.