Idees d'experts Carlos Barrabés
Vendré a un país proper siempre és més fàcil? Com que el meu negoci funciona aquí, es pot replicar a qualsevol país? Davant dels reptes de la internacionalització, sovint hi van lligats una sèrie de màximes que no sempre val la pena seguir al peu de la lletra. Quantes de les premisses de les que parteixes són autèntics obstacles? Carlos Barrabés, president d'StepOne i fundador d'un dels primers portals de venda on-line i que ha derivat a un innovador grup d'empreses dedicades a l'e-commerce, comparteix la seva opinió plena d'experiència sobre totes aquestes llegendes i oportunitats de la internacionalització.
Idees Força
La internacionalització no és sols apta per empreses amb gran capital per invertir: amb talent i bones idees es poden desenvolupar exitoses línies de negoci.
L'èxit dels emprenedors que ronden la quarantena s'explica per la seva consolidada xarxa de contactes.
Conèixer l'idioma sempre és una avantatge però mai ho és tant com el valor afegit que aporti el producte.
Els països emergents no tenen per què ser ideals per començar la internacionalització: són més tancats i es fa més complicada la penetració al mercat.
Silicon Valley és un ecosistema ple d'oportunitats però altament competitiu per a les start-ups TIC, així que no sempre és la millor opció: abans de deixar-hi les maletes s'ha de tenir molt clara la idea de negoci.
Tot i que el meu negoci funcioni molt bé en un territori, no sempre es pot replicar a qualsevol altre.
El partner al país de destí és fonamental, però no és necessari per a tot i no substitueix el valor de l'equip propi.
Una start-up online pot internacionalitzar-se amb poca inversió.
No sempre la internacionalització de les TIC és més senzilla que les start-up de producte: dependrà d'on vagis a fer negoci.
Es pot començar a internacionalitzar a qualsevol mercat i, per què no, a més d'un de cop ja que hi ha molts segments de població que reaccionen de manera similar arreu del món.