Idees d'experts
El principal mercat de l’Àfrica Austral ofereix oportunitats en el camp de la salut i l’equipament mèdic; un àmbit on conviuen dues realitats ben diferenciades entre un sector públic massificat i un privat que demanda productes d’alta qualitat.
El sector sanitari a Sud-àfrica viu en dues realitats paral·leles: un sector públic que atén el 84% de la població amb pràcticament els mateixos recursos dels que disposa el sector privat per atendre el 16% restant. “El sector públic no té males instal·lacions, però el problema és l’overbooking”, explica Saul Pretel, director de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Johannesburg.
En una de les sessions dels International Business Days – Focus Àfrica & Pròxim Orient, Pretel ha exposat les singularitats d’un mercat on les empreses catalanes del sector hi poden trobar oportunitats interessants. Unes opcions que majoritàriament es concentren en l’àmbit privat de la salut, que es mou entre pocs però poderosos players, com Netcare o Mediclinic.
Malgrat la distància que separa Catalunya de Sud-àfrica, Pretel recorda que compartim el mateix horari i les connexions són prou bones. A més, “és el país amb major seguretat jurídica del continent i hi ha una cultura anglosaxona que permet no notar un gran canvi respecte el que suposa fer negocis a Europa”.
El poder dels metges
Una de les singularitats del sector mèdic a Sud-àfrica és que “els hospitals no poden tenir metges en nòmina, són freelance”, relata Jordi Buisan, International Business Director de Laboratoris Echevarne. Alhora, tampoc poden tenir una participació en un centre per a la imatge o en un laboratori de diagnòstic, que han de ser independents. Les grans empreses, doncs, “fan una gestió de la infraestructura i la infermeria. Són elles les que compren l’equipament, però hi ha moltes coses en mans del poder de decisió dels metges”, afegeix el directiu, que disposa d’una àmplia experiència en aquest mercat.
Una realitat que cal conèixer a l’hora de plantejar l’estratègia comercial en un país on, per exemple, són els mateixos metges els que escullen quin centra farà una prova. A més, explica Buisan, “l’assegurança cobreix la part de l’hospital, però no la del metge. Cal anar posant cada mes una quota i es gasta el que s’ha acumulat”.
Un mercat obert al negoci
El fet que pocs operadors concentrin el negoci en cada àmbit del sector “té l’avantatge que has de fer poques visites per cobrir tot el mercat”, diu Buisan. Un avantatge que es pot convertir en inconvenient si no funciona cap d’aquestes visites. Sigui com sigui, Buisan celebra que “són empreses molt serioses amb cultura anglosaxona”, fet que facilita les relacions comercials.
Tot i que la capital dels negocis a Sud-àfrica sigui Johannesburg, per treballar en l’àmbit de la salut en algun moment caldrà anar a Ciutat del Cap, on també s’hi concentren alguns dels actors principals. En qualsevol cas, Buisan remarca la idoneïtat d’establir-se a Sud-àfrica, des d’on “pots fer negoci amb molta facilitat a la resta de països de l’entorn”.
Equipament de qualitat
La Sida, la tuberculosi, les malalties cardiovasculars, la diabetis i el càncer de pròstata són les malalties més comunes Sud-àfrica. Alhora, el país també ha de fer un esforç per combatre l’elevada i creixent presència de càncers de pell i obesitat.
Amb tot plegat, per aquest 2018 la dimensió del mercat es preveu que arribi als 1.560 milions de dòlars amb unes importacions que freguin els 1.000 milions. “Hi ha grans oportunitats en ortopèdia, pròtesis, diagnosi i equipament dental”, resumeix Saul Pretel.
En aquest sentit, les empreses catalanes que vulguin entrar al mercat sud-africà ho hauran de fer competint per qualitat amb l’equipament europeu i nord-americà. “Valoren molt l’estàndard de qualitat de la UE i el tractat de lliure comerç facilita les coses”, assenyala el director de l’Oficina Exterior d’ACCIÓ a Johannesburg.
Al juny del 2017, el país va aprovar una nova regulació per crear el SAHPRA, l’agència estatal reguladora de fàrmacs i dispositius mèdics. “Està força aturat i seguim anant a l’antic MCC on els productes que vénen de la UE normalment no tenen problemes”, diu Pretel. Sigui com sigui, afegeix, “això normalment és tasca pel distribuïdor. A més, també hi ha l’opció de constituir una empresa al país. Es pot fer en una setmana i amb un cost molt baix”, conclou.
Conèixer el mercat de primera mà
Una bona oportunitat per conèixer les oportunitats en el sector mèdic a Sud-àfrica és l’Africa Health Conference, que tindrà lloc a Johannesburg del 29 al 31 de maig de 2018. ACCIÓ organitza una Missió perquè les empreses interessades puguin assistir a aquest congrés, el més important del continent en el sector mèdic. T’interessaria participar a la Missió? Contacta amb nosaltres!