Idees d'experts Guillem Ricarte
Quines tendències de consum generaran oportunitats de negoci en els propers 5 anys? Quines tindran un impacte empresarial més rellevant? Guillem Ricarte, director de Creafutur, exposa les conclusions dels darrers estudis de tendències del consumidor duts a terme per l'entitat. Sostenibilitat, mobilitat, consum en xarxa, megaurbs i innovació frugal ens definiran com a consumidors en un futur proper.
Idees Força
En la societat actual es produeixen milers de tendències, sovint contraposades. És important centrar-se en aquelles que tindran escala i que, per tant, poden esdevenir una oportunitat empresarial.
Una tendència es converteix en oportunitat amb la confluència de tres factors: el catalitzador inicial, la motivació del consumidor i les capacitats de les empreses per donar una resposta en forma de producte o servei.
Tendència 1: Sostenibilitat recompensada. Els consumidors valoraran la recompensa per l’esforç que se’ls demani per al reciclatge, i l’empresa podrà beneficiar-se’n reincorporant el producte final al procés productiu.
Tendència 2: Mobilitat eficient. No es tractarà només de vehicles verds, sinó que canviaran els paradigmes de la mobilitat. Els consumidors demanaran serveis de mobilitat sostenible, no només productes. Les noves tecnologies i Internet als vehicles jugaran un paper protagonista amb la intervenció de nous actors.
Tendència 3: Xarxa estalvi. La col·lectivitat de consum s’imposarà. Els consumidors s’organitzaran per obtenir millors preus i sorgiran nous models de negoci basats en aquest nou paradigma.
Tendència 4: Ultrasofisticació@Megaurbs. El 2050 les ciutats concentraran el 70% d’una població que cada cop més busca el benestar i la diversió. Els ciutadans demanaran serveis d’oci i hedonisme integrats en la pròpia ciutat. S’hauran de proporcionar nous entorns i una major interacció ciutadana.
Tendència 5: Innovació frugal. Els mercats emergents, cada cop més importants a la base de la piràmide, demanen productes i serveis innovadors des de la simplicitat i l’eficiència. S’obriran finestres d’oportunitats al llançament de nous productes pensats per ser usats per consumidors de països en vies de desenvolupament. Per aprofitar-les, és necessari un replantejament radical de la conceptualització d’aquests productes.