• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

L'innovador kit contra el càncer d'endometri

Casos d'empresa   Cemark

En el dia a dia d'un gran hospital com el de la Vall d'Hebron de Barcelona, el tracte amb els pacients del present conviu amb les investigacions per als pacients del futur. En aquesta combinació, la cooperació entre metges i investigadors és bàsica per detectar on es pot millorar la pràctica clínica.
Imatge

Cemark, un projecte sorgit al grup de recerca biomèdica en ginecologia, és un dels que treballa per als pacients del futur amb el desenvolupament d'un innovador kit per al diagnòstic de ràpid i mínimament invasiu del càncer d'endometri. Una proposta que els ha valgut el primer premi del Programa MAP que organitzen conjuntament Eada Business School i ACCIÓ.

“La feina de l’equip clínic i translacional és identificar els reptes clínics de la ginecologia i treballar per tal d’aportar solucions”, explica la doctora Eva Colás, que lidera la part científica d’un equip de sis persones del Vall d’Hebron Institut de Recerca. El projecte, que camina des del 2012, “va sorgir perquè el Dr. Gil, cap de ginecologia de l’Hospital i líder clínic del projecte, va veure clar que hi podia haver diversos punts de millora en el procés diagnòstic del càncer d'endometri”. D'aquí, diu Colás, “vam unir-nos per dissenyar el projecte Cemark, que ha estat la tesi doctoral d’Elena Martínez”.

El càncer d’endometri és el quart més freqüent entre les dones i el sisè en mortalitat, però una detecció ràpida augmenta de forma exponencial la seva supervivència. Per això el projecte de Cemark pretén agilitzar el seu diagnòstic i, a més, fer-lo menys invasiu reduint les incomoditats per a les pacients. “Actualment el procés diagnòstic es fa a les dones que presenten un sagnat vaginal fora del comú”, explica Colás. Aquest és un dels símptomes més freqüents de la malaltia, i el procés diagnòstic comporta realitzar un examen pèlvic, una ecografia transvaginal i l’anàlisi d’una biòpsia endometrial, que serà la prova definitiva gràcies a la identificació de cèl·lules malignes que puguin indicar que hi ha un càncer.

Eva Colás 

“No tenim un diagnòstic òptim si la biòpsia l’obtenim amb mètodes poc invasius”, lamenta Colás. En canvi, assegura que “Cemark permetrà que totes les pacients puguin tenir un diagnòstic amb aquest tipus de mostra menys invasiva”. De fet, afegeix, fa que “no només millorem el diagnòstic, sinó també la identificació del subtipus tumoral”.

A prop del mercat

L’equip de Cemark es troba actualment desenvolupant el prototip d’aquest innovador kit amb el que esperen arribar als hospitals en un termini d’uns dos anys. “Ja tenim el know-how que ens permet obtenir el diagnòstic i cal veure com ho portem a una eina física que el metge pugui utilitzar”, indica la doctora.

El model de negoci que planteja Cemark passa per tres fases. Una primera, l’actual, per “arribar a un punt de valorització quan tinguem el prototip”. La segona preveu la creació d'una spin-off per donar impuls final al producte i “fer la validació clínica”. Segons Colás, aquest segon punt “ens donaria un producte preparat per obtenir la certificació CE, que és quan necessitaríem llicenciar-ho a alguna empresa que pugui comercialitzar i distribuir el producte als hospitals. Aquesta seria la tercera fase”.

Com convertir la recerca en projecte empresarial

“Tots els membres de l’equip tenim un background científic i clínic, la part de negoci i finançament l’havíem d’aprendre i que algú ens hi ajudés”, reconeix la doctora. I precisament aquesta ajuda és la que han trobat en el Programa MAP d’Eada i ACCIÓ, destinat a ajudar a la creació d’Empreses de Base Tecnològica (EBT). “El programa ens ha ajudat a caminar en el bon sentit en aquest camp”, celebra Colás. Tan bon camí que han obtingut el primer premi en la darrera edició del Programa.

Amb el suport d'ACCIÓ

Cemark ha participat en la 7a edició del Programa MAP (Market Assesment Program), organitzat per EADA i ACCIÓ, en el qual ha estat guardonat amb el primer premi. Es tracta d'un programa gratuït d'assessorament i suport a la innovació amb la missió de portar al mercat projectes d'investigació destinats a crear noves Empreses de Base Tecnològica (EBT).