ACCIÓ - Agència per la Competitivitat de l'Empresa
  • Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Innovació, internacionalització, captació de talent i sostenibilitat per a la indústria catalana

Idees d'experts   Premis del cercle per al coneixement

La Nit del Cercle per al Coneixement, celebrada el 20 de gener, reconeix els mèrits de les empreses industrials catalanes que excel·leixen per la seva aposta en innovació, internacionalització i responsabilitat social.

Els presidents de les tres empreses finalistes d'enguany - Circutor, Telstar i Fluidra - exposen el seu posicionament expert envers els reptes de futur d'aquest sector clau per a l'economia catalana.

Ton Capella, president de Telstar

Ton Capella, president de Telstar

Catalunya ha de conquerir una major visibilitat en el bloc de potències industrials occidentals i reivindicar-se com un país industrialment competitiu

El context actual està marcat per una creixent bipolarització entre potències industrials de reconeixement mundial com França, Itàlia, Alemanya o els Estats Units, i l’emergència de nous pols d’industrialització com el Brasil, la Xina o l’Índia. En aquest escenari, segons el president executiu de Telstar, Ton Capella, “els països occidentals ens hem de diferenciar de les noves potències emergents, però a Catalunya, alhora, hem de lluitar per conquerir un paper menys modest en el nostre propi bloc occidental”. El president de Circutor, Ramon Comellas, considera en aquest sentit que “la indústria catalana té un nivell comparable als millors països d’Europa, però sovint el problema és que no ens ho creiem”. En la seva opinió, “Catalunya i en general l’Estat Espanyol sovint es promocionen a l’exterior com una destinació turística i ens oblidem de la nostra vessant de país industrial on el 70% de les exportacions són precisament des d’aquest sector clau de l’economia”. El president de Fluidra, Eloi Planas, es mostra optimista en aquest sentit, ja que segons ell “cada vegada hi ha més empreses catalanes que estan donant un bon exemple i que han aconseguit destacar i posicionar-se en l’àmbit internacional en els termes que requereix la indústria moderna, i s’han convertit en excel•lents ambaixadores de les capacitats industrials del país”.

La innovació passa per mantenir un esperit de reinvenció constant i per estar al dia en tot allò que s’està fent en termes de recerca al nostre país

Per Ton Capella, “a dia d’avui totes les empreses d’èxit ja han sabut integrar el repte de la innovació en l’ADN de la seva organització. Les que no ho han fet, però tot i això han pogut sobreviure fins ara, és per raons que segurament són temporals i no tenen gaire recorregut a mig termini”. En la seva opinió, “si no ens reinventem molt sovint, difícilment podrem tenir un futur gaire brillant en el món que ens envolta”. Ramon Comellas afegeix que “la innovació no només es troba en el que es veu de l’empresa des de fora, sinó també en les aportacions internes que sorgeixen dels treballadors mateix i que redunden en una optimització dels processos i l’activitat de la companyia”. Per la seva banda, Eloi Planas assegura que “fent una ullada a tot el que s’està fent a Catalunya en termes d’innovació, ens podríem quedar molt sorpresos”. En aquest sentit, assegura que “innovar té molt a veure amb obrir els ulls i no conformar-se, mirar amb amplitud tot el que hi ha disponible i que podríem reproduir en la nostra empresa. Ens hem de preguntar quins són els nostres reptes concrets, i buscar a partir d’aquí les solucions més innovadores que hi puguem aplicar”.

El món no està format per diversos mercats, sinó per un mercat únic on hi ha diferents realitats socials i culturals a les quals cal adaptar-se

La internacionalització no pot ser una fugida endavant quan les coses van malament”, explica Ramon Comellas. “A dia d’avui hem de ser internacionals perquè ens trobem en un mercat únic mundial on si no som competitius tampoc no ho serem a casa nostra”. Circutor, Fluidra i Telstar són tres exemples d’empreses catalanes que ja fa molt de temps van entendre que la internacionalització és a la base de la supervivència de la indústria. Però tot i la seva dilatada experiència, els presidents d’aquestes companyies asseguren que encara tenen molts reptes per davant, entre els quals destaca la capacitat d’adaptar l’empresa a cada una de les realitats que presenten els països on actua. “Hem de ser xinesos a la Xina, indis a l’Índia, brasilers al Brasil”, explica Ton Capella. “No cal només adaptar els nostres productes, solucions o serveis, sinó també, i més difícil, adaptar la nostra manera de fer a cada lloc on treballem”. Per Eloi Planas, aquesta és l’única manera d’aconseguir implantar-se en l’àmbit internacional: “adaptar-se vol dir fer una simbiosi amb el país on treballes, comptant amb gent local, amb el coneixement local, i amb tota la feina enfocada a les necessitats locals”.

Cal millorar la relació entre l’Administració, les universitats i les empreses per aconseguir resultats orientats als reptes reals de les companyies

Els presidents de Circutor, Telstar i Fluidra reconeixen que la relació entre l’Administració, les universitats i les empreses és a la base de moltes oportunitats de competitivitat per a les indústries catalanes, però coincideixen a l’hora d’afirmar que “encara hi ha un llarg recorregut per aconseguir que aquesta vinculació estigui veritablement orientada a la realitat empresarial i els seus reptes de futur”. En opinió d’Eloi Planas, “les empreses sabem escoltar, però de vegades hi ha un problema de comunicació, perquè uns i altres sovint no parlem el mateix idioma”. Pel que fa a la transferència de coneixements, i a la creació i retenció de talent que es pugui incorporar a les empreses catalanes, Ton Capella destaca iniciatives com la Càtedra Telstar a la Universitat Politècnica de Catalunya, “en la qual estem treballant conjuntament amb l’equip del Campus de Terrassa en programes de captació de talent, buscant precisament donar-nos a conèixer en l’entorn universitari per atraure els millors talents cap a la nostra empresa”. En el cas de Circutor, Ramon Comellas assegura que el millor planter de talents es crea i desenvolupa dins de la pròpia companyia gràcies a la fidelització dels treballadors i una política de baixa rotació, ja que “és al cap dels anys quan es fa una implicació real i un coneixement profund de l’activitat de la companyia”. Per Eloi Planas, tan important com retenir el millor talent local és saber-ne importar des de l’estranger quan és necessari. En la seva opinió, “Catalunya disposa de treballadors molt ben qualificats, però també gaudeix d’unes condicions privilegiades que la converteixen en un destí molt atractiu i que fan fàcil atraure talent internacional, fet molt important ja que d’alguna manera aconseguim que el coneixement que es genera en altres països es quedi també a Catalunya”.

La creixent consciència empresarial envers la sostenibilitat és una oportunitat de negoci per a les indústries catalanes

Segons l’experiència de Circutor, que des de l’any 1973 desenvolupa solucions per aconseguir una major eficiència en l’ús de l’energia elèctrica, “actualment resulta molt més fàcil transmetre la necessitat de l’estalvi energètic i la sostenibilitat de les xarxes elèctriques que no pas al principi”. Tal com ho explica Ramon Comellas, “ara els clients estan interessats a estalviar no només energia sinó també emissions perjudicials per al medi ambient, i ens escolten amb molta més atenció que abans”. En el mateix sentit, el president Executiu de Telstar, Ton Capella, assegura que “en la sostenibilitat hi tenim realment una oportunitat de creixement, perquè la sensibilitat existeix però també el coneixement necessari per tirar endavant projectes en aquest àmbit”. Des de Fluidra, Eloi Planas conclou que “el que avui és una oportunitat de negoci serà una obligació a mig termini, i no només per a la supervivència empresarial, sinó també per a la supervivència del món tal com el coneixem”.

Idees Força

El nivell industrial de Catalunya és comparable al de les principals potències europees, però cal fer una aposta més decidida per promocionar aquest aspecte clau de la nostra economia. Actualment les millors ambaixadores de les capacitats industrials de Catalunya són les empreses mateix d’aquest sector que han assolit renom internacional.

Catalunya és una terra fèrtil quant a innovacions aplicables a l’empresa i sovint ens cal obrir més els ulls i mantenir un esperit de reinvenció constant.

Per aconseguir una implantació internacional amb èxit cal fer una simbiosi amb el país on treballes, integrant el coneixement i el talent local i adaptant tota l’activitat empresarial a la realitat de cada un dels països.

Catalunya disposa de treballadors molt ben qualificats, però també gaudeix d’unes condicions privilegiades que la converteixen en un destí molt atractiu i que fan que sigui fàcil importar talent internacional. Aquest fet és molt important ja que permet traslladar a les empreses catalanes el coneixement que es genera en altres països.

La creixent consciència empresarial envers la sostenibilitat és una oportunitat de negoci per a les indústries catalanes.

Descarrega't el material