Què has de saber?
La finalitat d’aquest procés d’acreditació, té com a objectiu contribuir a la competitivitat i creixement accelerat de les noves empreses catalanes, posant a la seva disposició a professionals altament qualificats per dur a terme aquest acompanyament en el creixement.
Des d’ACCIÓ, s’ofereix a les startups un assessorament especialitzat, de la mà d’una mentora o d'un mentor que és una persona de perfil emprenedor i amb experiència en liderar projectes de creixement empresarial, de manera que els puguin proporcionar una orientació i guia en aquestes fases de creixement. Aquesta relació es basa en la confiança, la professionalitat i el reconeixement de ser persones emprenedores que han passat per un procés similar de creixement empresarial. La finalitat d’aquest procés d’acreditació, té com a objectiu contribuir a la competitivitat i creixement accelerat de les noves empreses catalanes, posant a la seva disposició a professionals altament qualificats per dur a terme aquest acompanyament en el creixement.
El termini de presentació de sol·licituds romandrà obert des de l’endemà a les 9:00 hores de la publicació de la Resolució al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya fins el dia 27 de març de 2026 a les 14:00h.
Persones amb experiència com a emprenedores de les startups i en fer créixer empreses, que coneguin bé l'ecosistema de les startups per a que actuïn com a persones facilitadores i connectin l'emprenedor amb d'altres persones i el ventall d'instruments que actualment hi ha disponibles, que poden ajudar a fer créixer les startups.
El termini de presentació de sol·licituds romandrà obert des de l’endemà a les 9:00 hores de la publicació de la Resolució al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya fins el dia 27 de març de 2026 a les 14:00h.
Als efectes de verificar el compliment dels requisits exigits s’haurà d’aportar, juntament amb el formulari de sol·licitud d’acreditació, la documentació següent:
- Currículum Vitae, que especifiqui, com a mínim, la formació i experiència.
- Vida laboral.
- Darrera nòmina o rebut alta com a autònom.
- Enllaç al perfil públic i personal de LinkedIn.
- Enviar, com a mínim, una opció de les següents:
- Escriptura de Constitució de l'empresa per acreditar ser o haver estat Soci fundador; i Rebut de liquidació de cotitzacions de la Tresoreria General de la Seguretat Social o Relació nominal de treballadors de la Tresoreria General de la Seguretat Social al llarg dels anys que ha estat soci fundador per acreditar el mínim de 8 treballadors.
- Escriptura Constitució empresa o Acta de nomenament del Consell d'Administració o document acreditatiu on consti que forma part de l'equip directiu per acreditar ser o haver estat CEO o formar part de l'equip directiu; i Rebut de liquidació de cotitzacions de la Tresoreria General de la Seguretat Social o Relació nominal de treballadors de la Tresoreria General de la Seguretat Social al llarg del mínim de 3 anys que ha estat CEO o hagi format part de l'equip directiu per acreditar el mínim de 8 treballadors.
- Acta de nomenament del Consell d'Administració o document acreditatiu on consti formar part de l'equip directiu per acreditar que ha format part de l'equip directiu durant un mínim de 5 anys.
En cas que la documentació superi els 5MB, s’obrirà automàticament, un cop s’hagi tramès la sol·licitud, un espai i es disposarà de 24 hores per enviar la documentació necessària.
En el cas que algun dels documents sol·licitats ja hagi estat presentat en convocatòries anteriors d’ACCIÓ, no caldrà presentar-lo en aquesta convocatòria sempre que el sol·licitant presenti una declaració responsable en la qual s’especifiqui de quin/s document/s es tracta, la data en què es van presentar a ACCIÓ, i s’hi faci constar que continua essent vigent. En el cas que s’hagin produït modificacions en la documentació presentada, hagi prescrit el seu període de vigència o hagin transcorregut més de 5 anys des de la finalització del procediment pel qual es va lliurar, s’ha de presentar necessàriament la nova documentació
Documents
a) Disposar d’una titulació universitària oficial espanyola o d'algun país membre de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES), o homologada a Espanya en cas que sigui d'un país tercer.
- En casos excepcionals ACCIÓ podrà acceptar candidatures de persones que no tinguin titulació universitària oficial però que presentin un currículum i experiència professional extraordinaris, que les faci del tot aptes per poder exercir la funció de mentor. La concurrència d'aquestes circumstàncies en el candidat serà avaluada per la Comissió d'avaluació, i la decisió d'acreditació, si s'escau, serà degudament motivada.
b) Ser treballador/a per compte propi o compte aliè.
c) Disposar de perfil públic a Linkedin, que pugui ser consultat sense necessitat d’estar registrat a la plataforma.
d) ) No ser o no haver estat CEO d'Startups que hagin participat en algun programa d'Startup Catalonia en el darrer any.
e) Tenir experiència demostrable com a emprenedor i/o en direcció empresarial. En aquest sentit, cal complir, com a mínim, amb un dels següents requisits:
- Ser o haver estat soci fundador d'una startup (s’entén startup el què es considera com a criteri per a formar part de l’startup Hub (http://startupshub.catalonia.com/ ), durant un mínim de 3 anys i que hagi tingut un mínim de 8 treballadors.
- Ser o haver estat CEO o formar part de l’equip directiu (C-Level) d'una startup, que hagi tingut un mínim de 8 treballadors, durant un mínim de 3 anys.
- Haver format part de l'equip directiu (C-Level) d'una gran empresa o multinacional, ocupant càrrecs de Direcció durant un mínim de 5 anys. Excepcionalment, i per mentores i mentors del sector de la biotecnologia i ciències de la vida, es considerarà també càrrecs de Direcció Inter mitjos en empreses de qualsevol mida, sempre i quan siguin d’aquest àmbit.
f) Poder-se classificar en una de les tres categories en els què agrupem l’experiència de les mentores i mentors:
- Mentora i mentor Digital (Comerç electrònic, Mòbil, Programari, Internet, Tecnologies financeres, Videojocs, Cloud, Intel·ligència artificial, Realitat virtual o augmentada, Economia col·laborativa, Leisure & Travel Tech, Ciberseguretat): Experiència mínima demostrable de 5 anys en aquest àmbit.
- Mentora i mentor Industrial (Indústria 4.0, Smartcities, Mobilitat, Robòtica, Tecnologies de la productivitat, Internet de les coses, Hardware & Wearables, Blockchain, Impressió 3D, Integració de sistemes): Experiència mínima demostrable de 5 anys en aquest àmbit.
- Mentora i mentor Tecnologia sanitària (Tecnologia mèdica, Salut digital, Biotecnologia): Experiència mínima demostrable de 5 anys en aquest àmbit.
g) Acceptar les condicions de col·laboració del punt 9 de la present resolució i el codi deontològic, que es pot consultar al web d’ACCIÓ.
h) No incórrer en cap de les incompatibilitats detallades al punt 1.1 del present Annex.
Condicions de col·laboració, drets i obligacions dels mentors:
Els mentores i els mentors donen suport en la implementació dels programes de startup d’ACCIÓ que ho requereixin, en funció de la metodologia i les bases establertes en cada programa degudament publicades per ACCIÓ. En especial, i sens perjudici de les obligacions que ACCIÓ pugui establir per a cadascun dels programes de startup d’ACCIÓ en concret, els mentors acreditats per ACCIÓ:
- Aporten una visió objectiva sobre l'estat de situació de l'empresa en relació a la competència i ajuden a identificar les actuacions clau i oportunitats per millorar els resultats de l'empresa.
- Transfereixen eines que ajuden a millorar la gestió diària de l'empresa.
- Ajuden a complir els objectius de creixement fixats a l'inici del programa i a la implementació d'accions per a assolir-los.
- Actuen d'enllaç entre l'empresa i els coordinadors startup d’ACCIÓ i garanteixen l'aplicació de la metodologia dels programes.
Els drets de les mentores acreditades i els mentors acreditats són:
a)Visibilitat a través de la web d’ACCIÓ i d’altres instruments de comunicació, d’acord amb els criteris establerts per ACCIÓ.
b)Participació en activitats que ACCIÓ impulsi en l’àmbit d'actuació de l’emprenedoria i les startups, si s’escau.
c)Participar en activitats de networking (treball en xarxa), si s’escau.
d)Connexió dels mentors acreditats amb els instruments de política d’innovació i emprenedoria, i altres de la Generalitat.
e)Informació especialment adreçada als mentors acreditats sobre les línies d’ajut i programes específics gestionats per ACCIÓ que puguin ser del seu interès.
Les obligacions de les mentores i els mentors acreditats són:
a)Comunicar a ACCIÓ, en el moment què es produeixi, la variació de les dades que afectin els criteris de valoració previstos en aquesta resolució.
b)Assistir a les sessions formatives que s’estableixin per aquests mentors acreditats, si s’escau.
c)Acceptar les condicions d’acreditació de la present resolució i el codi deontològic, que es pot consultar al web d’ACCIÓ (http://www.accio.gencat.cat/web/.content/01_Serveis/processos-acreditacio/mentors-startup-catalonia/docs/codi_deontologic.pdf), i complir amb els codis ètics de principis i conductes recomanables aplicables en l’àmbit Generalitat.
d)La mentora acreditada i el mentor acreditat donarà visibilitat pública a la seva relació amb ACCIÓ mitjançant:
a)Al web corporatiu o professional de la mentora o del mentor fent constar que és “ una mentora acreditada o un mentor acreditat per ACCIÓ", a la portada del seu web o bé en una pàgina de primer nivell de navegació. Així mateix, a la mateixa ubicació o una altra d’equivalent explicitarà què és un “mentor acreditat d’ACCIÓ”, enllaçant aquest text o un d’equivalent a la URL: accio.gencat.cat/startups.
b)A les seves xarxes socials professionals esmentarà explícitament aquesta relació, citant el compte corporatiu d’ACCIÓ corresponent a cadascuna de les xarxes.
c)En tota comunicació pública que el mentor faci relativa a qualsevol projecte on hagi participant en tant que la mentora acreditada i el mentor acreditat, farà explícita aquesta relació, incloent un link actiu al web d’ACCIÓ sempre que el format d’aquesta comunicació pública sigui digital.
e)Així mateix, la mentora acreditada o el mentor acreditat es compromet a fer ressò entre els seus contactes, seguidors i subscriptors de les activitats i convocatòries adreçades a startups que ACCIÓ organitzi durant el període vigència d’aquesta relació.
La relació contractual s’establirà únicament entre l'empresa i la mentora i el mentor que aquesta triï, sense que existeixi cap tipus de vinculació contractual entre ACCIÓ i l’empresa i/o la mentora o el mentor. L’empresa podrà seleccionar la mentora o el mentor que desitgi del llistat d’acreditats per ACCIÓ, el qual estarà disponible a la pàgina web: http://www.accio.gencat.cat/ca/. L’empresa tindrà accés a l’adreça LinkedIn de totes els mentors, d’on podrà obtenir més informació professional de cada perfil.
La mentora o el mentor fixarà amb les startups del programa uns objectius de creixement, en farà el seguiment i ha de ser capaç de reorientar-les i donar resposta a les necessitats que vagin plantejant.
L’acreditació de la mentora o el mentor per part d’ACCIÓ no garanteix la participació de la mentora o el mentor en els diferents programes d’ACCIÓ ni la selecció per part de les empreses participants en els programes d’ACCIÓ. El seguiment de la participació i col·laboració de la mentora o el mentor es fa de forma descentralitzada des de cada programa d’ACCIÓ.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Terminis
Del 31/10/2023 al 27/03/2026 -
Segon pas
Rebre la resposta de l'Administració
Com puc saber si l’Administració ha rebut la meva sol·licitud?
Com puc saber si l’Administració ha rebut la meva sol·licitud?
En fer la sol·licitud, rebreu un acusament de rebuda amb un número que us servirà per identificar el tràmit iniciat.
Quan i com rebré resposta de l'Administració?
El termini màxim per dictar i notificar la resolució serà de sis mesos comptats a partir de la data en què finalitza el termini per poder presentar la sol·licitud que s’estableix a l’article 3.1 d’aquesta resolució. Transcorregut aquest termini sense que s’hagi notificat la resolució ex-pressa pertinent, s’entendrà desestimada la sol·licitud de l’acreditació per silenci administratiu, d’acord amb el que estableix l’article 55.1.a) de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.
Puc presentar recurs si no estic d'acord amb la resolució?
Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot impugnar davant l’ordre jurisdiccional contenciós administratiu en el termini de dos mesos a comptar de l’endemà de la seva notificació, sens perjudici que, potestativament, es vulgui interposar recurs de reposició en el termini d’un mes a comptar de l’endemà de la seva notificació, de conformitat amb els articles 8, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa i amb l’article 77 de la Llei 26/2010 de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, respectivament.