Què has de saber?
Les persones que van ser sancionades per incomplir les restriccions de toc de queda, entre el 25 d’octubre de 2020 i el 8 de maig de 2021, així com les que van ser sancionades per incomplir les restriccions de confinament perimetral, i/o reunions i límits d’aforament en actes religiosos entre el 30 d’octubre de 2020 i el 8 de maig de 2021, poden demanar el retorn de l’import de les sancions abonades. Per fer-ho, han de comunicar les dades del compte bancari on l’Administració farà l’ingrés quan hagi verificat que es compleixen els requisits.
Només es retornaran les sancions abonades al Departament de Salut pels conceptes següents: incompliment del toc de queda i/o del confinament perimetral, reunions i límits d’aforament en actes religiosos.
En el cas de sancions abonades als ajuntaments i al Consell General d'Aran, cal que us adreceu a aquests ens per sol·licitar la devolució.
Per demanar l’abonament de les sancions al Departament de Salut, es posa a disposició de totes les persones interessades un formulari perquè puguin comunicar les dades bancàries on volen rebre l’import de la sanció abonada.
Aquest ingrés no serà automàtic, sinó que es farà una vegada l’Administració hagi verificat que es compleixen els requisits per al retorn de les quantitats esmentades.
No correspon fer aquest tràmit en els casos següents:
- Si els fets sancionats són anteriors al 21 de juny de 2020. En aquest cas, cal que feu la sol·licitud a través del tràmit del Departament d’Interior.
- Si els fets sancionats no estan compresos entre el 25 d’octubre de 2020 i el 8 de maig de 2021, pel que fa a infraccions de toc de queda, i del 30 d’octubre de 2020 fins el 8 de maig de 2021 en relació amb infraccions de restriccions de confinament perimetral, reunions i límits d’aforament en actes religiosos.
- Si els fets sancionats són per mascareta, distància física, incompliment d'horari, consum d'alcohol a la via pública o qualsevol altre motiu no especificat a la Resolució SLT/3840/2022, de 5 de desembre, (publicada al DOGC núm. 8810 de 12/12/2022) que no pertoca la seva devolució.
- Si els fets sancionats no fan referència a la normativa sobre la COVID-19.
- En el cas de sancions abonades als ajuntaments i al Consell General d'Aran.
A les persones que van abonar la sanció al Departament de Salut corresponent a una infracció per:
- Incompliment del toc de queda, que es va cometre entre el 25 d’octubre de 2020 i el 8 de maig de 2021 (ambdós inclosos).
- Confinament perimetral, reunions o límits d’aforament en actes religiosos que es va cometre entre el 30 d’octubre de 2020 i el 8 de maig de 2021 (ambdós inclosos).
La comunicació de les dades bancàries es pot efectuar a partir del 12 de desembre de 2022.
- Al formulari de comunicació de dades bancàries cal adjuntar-hi un document acreditatiu de les dades bancàries on voleu que es faci la devolució (Sol·licitud de transferència bancària per a pagaments de la Tresoreria de la Generalitat de Catalunya, certificat de titularitat, rebut, llibreta, extracte tramès pel banc o qualsevol altre document on consti el nom del titular i el número de compte IBAN).
- En el cas de menors que no disposin de compte bancari, cal adjuntar el document que acrediti que el titular del compte és el seu tutor legal.
Haver abonat una sanció al Departament de Salut corresponent a una infracció per incompliment del toc de queda, confinament perimetral, reunions o límits d’aforament en actes religiosos que es va cometre entre el 25 d’octubre de 2020 i el 8 de maig de 2021 (ambdós inclosos).
No es retornaran les sancions abonades per no dur la mascareta, incompliment d'horari, consum d'alcohol a la via pública o qualsevol altre motiu no especificat a la Resolució SLT/3840/2022, de 5 de desembre, (publicada al DOGC núm. 8810 de 12/12/2022).
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
Les dades que han de constar al formulari de sol·licitud han de correspondre a les dades de la persona sancionada.
En el cas de sancions imposades a menors que no disposin de número de compte bancari, el representant pot sol·licitar la devolució informant al formulari de les dades identificatives del menor sancionat i adjuntant el document que acrediti que el titular del compte és el seu tutor legal.
La sentència del Tribunal Constitucional 183/2021, de 27 d’octubre de 2021, declara la inconstitucionalitat i nul·litat de la disposició transitòria única i el que indica l’article 2 i la disposició final primera del Reial decret 956/2020, de 3 de novembre. La inconstitucionalitat i nul·litat dels apartats 2 i 5 i el que indica l’apartat 4 de la Resolució de 29 d’octubre de 2020. La inconstitucionalitat i nul·litat dels articles 10, 11 i el que indiquen els articles 2, 5 a 9 i 14 del Reial decret 926/2020, de 25 d’octubre.
Passos a fer
-
Primer pas
Comunicar les dades bancàries
Aquest tràmit es pot fer per Internet. Per facilitar la tramitació de les devolucions, us recomanem la tramitació per Internet, que es pot fer des de qualsevol dispositiu mòbil sense identificar-vos electrònicament.
Si teniu dubtes a l’hora de tramitar, us podeu adreçar al 012 o a qualsevol oficina d’atenció ciutadana, on us ajudaran a fer el tràmit electrònic.
-
Segon pas
Consultar l’estat del tràmit
Pots consultar l’estat del tràmit:
Pots consultar l’estat del tràmit:
Al telèfon 012 (amb el codi identificador (ID) del tràmit i el DNI/NIF).
A qualsevol oficina d’atenció ciutadana (OAC), si ets un particular.
-
Tercer pas
Rebre resposta de l’Administració
Com rebré la resposta?
Com rebré la resposta?
Una vegada verificat que la devolució de la sanció indegudament abonada és procedent, se n’ordenarà l’ingrés en el número de compte facilitat i el tràmit haurà finalitzat.
Si no es pot verificar el pagament de la sanció que ara s’ha de retornar, rebreu una notificació amb la resolució que indicarà els motius del no retorn de la sanció. En aquest cas, rebreu l’avís de notificació al correu electrònic o al telèfon mòbil que hàgiu establert i hi podreu accedir a través del servei e-NOTUM. Des de l’emissió de l’avís de notificació disposeu de 10 dies naturals per acceptar-la o rebutjar-la.
Si transcorregut aquest termini no heu accedit a la notificació, aquesta s’entén rebutjada. Des del moment en què accediu al contingut de la notificació aquesta es considera practicada. La consulta de notificacions electròniques es fa a través de l’apartat Notificacions electròniques de l’Àrea privada. Per a més informació, consulteu l’apartat Notificacions electròniques del web del Departament de Salut o Tràmits gencat.
Puc interopsar un recurs?
Sí. Es pot interposar recurs potestatiu de reposició contra la resolució de no devolució de l'import abonat.
El termini per interposar el recurs és d’un mes a comptar de l’endemà de la notificació de la resolució que denega la devolució de l'import abonat.
Podeu presentar el recurs a través de la vostra Àrea privada.
