Què has de saber?
Servei d'acolliment residencial substitutiu de la llar, de manera transitòria, que proporciona acolliment, cura, vida comunitària, intervenció i seguiment professional amb la finalitat d'aconseguir millorar el control de la conducta addictiva, extingir-la i avançar en el desenvolupament personal i el procés d'integració social.
A persones amb addiccions que reben tractament o seguiment d'un centre d'atenció i seguiment (CAS) i que, per aconseguir els canvis necessaris per controlar la conducta addictiva i extingir-la, necessiten una intervenció professional intensiva en un entorn residencial, allunyat del seu entorn habitual, i per un temps determinat.
Aquest tràmit es pot sol·licitar en qualsevol moment.
Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud:
- Document que acrediti la representació (no cal que aportis aquesta documentació si n'ets el representant i estàs inscrit al Registre electrònic de representació (Representa)).
- Informe d'una entitat de la xarxa pública que, per lliure elecció, la persona esculli entre les entitats acreditades prestadores de la tipologia de servei triada.
Els requisits que han d'acreditar les persones que vulguin accedir al servei són els següents:
- Tenir més de 18 anys.
- Tenir residència a Catalunya, en les condicions que estableix la normativa vigent.
- Ser derivada per un treballador o una treballadora social del CAS de referència.
El copagament del servei està vinculat a la determinació de la capacitat econòmica de les persones beneficiàries.
Modalitats del servei
Es configuren tres programes de rehabilitació en comunitat terapèutica, els quals es determinen segons la intensitat de les intervencions que s'hi duen a terme i la temporalitat.
En aquest sentit, els programes poden ser d'intensitat alta, mitjana o baixa, i es diferencien entre si pel nombre d'hores que hi intervenen les diferents categories professionals, tal com es descriu a la Cartera de serveis socials vigent, i pel temps d'estada que requereix el compliment del programa de rehabilitació; els programes d'alta intensitat duren menys i els programes de baixa intensitat duren més.
Les intervencions que s'apliquen en els diferents programes de comunitat terapèutica són, preferentment, les següents:
- Programa de baixa intensitat: intervencions socioeducatives.
- Programa d'intensitat mitjana: intervencions socioterapèutiques.
- Programa d'alta intensitat: intervencions psicoterapèutiques.
L'entitat proveïdora ha de definir el tipus de programa que desenvolupa, fer una descripció funcional del servei i especificar amb concreció els objectius de les intervencions que planifica.
Funcions
Oferir un espai residencial temporal amb un treball psicosocioeducatiu i terapèutic que permeti posar fi a certes dinàmiques personals, per facilitar el procés d'assoliment d'una vida autònoma. Les seves funcions principals se centren a potenciar una millora en els àmbits personal, relacional, laboral, formatiu i d'autogestió econòmica i administrativa, així com a cobrir les necessitats habitacionals per promoure la reincorporació al medi familiar o en un entorn social adequat. Aquestes funcions són les següents:
- Oferir allotjament i convivència.
- Dur a terme una anàlisi psicosocial de la situació que viu la persona.
- Fomentar el vincle de la persona amb el servei i l'adherència als tractaments.
- Abordar la problemàtica psicològica, social, laboral i judicial subjacent.
- Promoure que la persona es responsabilitzi de la seva salut i de la seva vida.
- Elaborar el Pla de tractament individual (PTI).
- Donar suport en l'execució i el seguiment del PTI.
- Coordinar actuacions amb altres serveis especialitzats, d'atenció primària o comunitaris.
- Oferir eines per adquirir habilitats i responsabilitats personals.
- Aplicar estratègies per implicar les famílies i les xarxes de suport en els processos de recuperació.
- Fomentar la participació activa de la persona en activitats del centre i en l'àmbit comunitari.
- Treballar per la sensibilització social envers les persones amb addiccions i promoure'n la integració social.
Temps d'estada en el servei
El temps d'estada en una comunitat terapèutica d'addiccions és d'entre sis mesos i dos anys, i depèn del tipus de programa que ofereix (intensitat alta, mitjana o baixa) i dels objectius del PTI que s'hagin establert amb la persona usuària del servei.
Pla de tractament individual (PTI)
És un document de compromís de la persona amb si mateixa, amb el suport de l'equip tècnic i interdisciplinari del servei. Aquest document s'ha d'incorporar a l'expedient personal. L'equip tècnic ha de revisar el PTI periòdicament, sempre que calgui atesa la situació psicosocial que es presenti i, en tot cas, com a mínim cada 12 mesos. Al PTI s'han d'establir els objectius, les àrees d'intervenció, les accions i les activitats de promoció de l'autonomia personal i d'autoresponsabilitat que s'hagin acordat amb la persona, i que s'hagin elaborat a partir de la valoració inicial del seu desenvolupament, les interrelacions socials, les habilitats, les potencialitats, els desitjos i les necessitats detectades. El PTI ha de contenir, almenys, els apartats següents:
- Valoració inicial de les necessitats personals i socials.
- Objectius i àrees d'intervenció.
- Tipus d'intervenció que s'ha de dur a terme (accions i activitats).
- Professional responsable de l'atenció de la persona usuària.
- Data de realització i data de la revisió següent.
- Avaluació de resultats.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
-
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Pots consultar l'estat del tràmit:
Pots consultar l'estat del tràmit:
- A l'Àrea privada (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital).
- A l'Estat de les meves gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb el codi identificador ID del tràmit i el DNI/NIF).
- A qualsevol Oficina d’atenció ciutadana (OAC), si ets un particular.
-
Tercer pas
Rebre resposta de l'administració
Quan es rep la resposta de l’Administració?
Quan es rep la resposta de l’Administració?
En un termini màxim de 3 mesos.
Com es rep la resposta de l’administració?
Resolució expressa mitjançant correu certificat al domicili indicat en la sol·licitud.
Es pot presentar recurs/reclamació?
Es pot presentar una reclamació prèvia en el termini de 30 dies a comptar des de la data de notificació de la resolució. En cas que no estigui d'acord amb la resolució dictada sobre la reclamació prèvia, pot interposar demanda davant la jurisdicció social.
