Què has de saber?
Les empreses que realitzen inversions en immobilitzat material consistent en instal·lacions destinades a la protecció del medi ambient, poden deduir un percentatge de l'impost de societats.
El percentatge deduïble de la quota íntegre de l’impost per inversions destinades a la protecció del medi ambient era del 10% de l’import total de la inversió. Aquest tant per cent es va mantenir constant fins al 2006, moment en què, amb l’aparició de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, es va anar reduint dos punts cada exercici. El 2010 aquest percentatge era del 2%.
Amb la Llei d’Economia Sostenible 2/2011, el percentatge es va veure incrementat a un 8% per les inversions realitzades al període impositiu iniciat a partir de l’entrada en vigor d’aquesta Llei.
D'acord amb l'article 92 de l'esmentada Llei, a partir de l'1 de gener de 2011:
- Si l’inici del període impositiu és anterior a l’entrada en vigor de la Llei d’Economia Sostenible, es podran aplicar una deducció del 8% les inversions realitzades a partir de l’1 de gener de 2012. En aquest cas, les inversions posades en funcionament el 2011 tindran dret únicament a una deducció del 2%.
- Si l’inici del període impositiu és posterior a l’entrada en vigor de la Llei d’Economia Sostenible (6 de març de 2011), les inversions realitzades en aquest període tindran dret a una deducció del 8%.
Amb la publicació de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l’Impost sobre Societats, que va entrar en vigor en data 1 de gener de 2015, les inversions amb objectius de millora ambiental deixen de ser objecte de deducció fiscal. Tenint en compte aquesta modificació, les inversions posades en funcionament a partir de l’1 de gener de 2015 no podran ser objecte de certificació de convalidació d’inversions per part de la Direcció General de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.
Aquest tràmit només es pot fer per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
Als subjectes passius de l'impost sobre societats que realitzin inversions destinades a la proteció del medi ambient.
Es pot tramitar la sol·licitud de certificat de convalidació d'inversions en qualsevol moment, sempre que les inversions efectuades estiguin en funcionament.
El subjecte passiu haurà de consignar la deducció per inversions mediambientals en la primera declaració de l'impost sobre societats que es presenti una vegada obtinguda la certificació de convalidació corresponent a les inversions realitzades, dins el termini de 15 anys previst a la normativa, a comptar de la conclusió del període impositiu en què s'hagin realitzat les respectives inversions mediambientals.
- Formulari de sol·licitud del 'Pas 1 Sol·licitar'.
- Annex a la sol·licitud del certificat de convalidació d'inversions destinades a la protecció del medi ambient.
- Memòria explicativa i justificativa de les inversions realitzades i de les millores ambientals assolides. En aquesta memòria s’ha d’afegir també la informació de totes les factures relacionades amb cadascuna de les actuacions sol·licitades (s’entén per actuació cadascuna de les inversions que per si sola representi una millora ambiental). Aquesta informació és:
- Número de factura
- Data d’emissió
- Proveïdor
- NIF del proveïdor
- Concepte
- Base imposable
- IVA
- Import total
No cal adjuntar còpia de les factures.
- També cal quantificar la millora respecte a la situació anterior a la inversió sempre que sigui possible. Per aquesta quantificació, les dades necessàries són les que consten al següent model de Balanç Ambiental.
- Si l’empresa sol·licitant vol que els tràmits els realitzi una tercera persona, caldrà adjuntar el document que acrediti la representació d’aquesta. Aquest document serà necessari en cas que la presentació de la sol·licitud i la documentació es faci per mitjà d’un representant autoritzat per l’empresa sol·licitant. De no ser així les comunicacions sols es mantindran amb l’empresa sol·licitant.
- En cas que se substitueixi algun equip, s’haurà de justificar la baixa de l’equip substituït.
La mida màxima permesa del formulari de sol·licitud, incloent-hi els documents adjunts a través de la presentació electrònica, és de 5 MB. El document relatiu a la memòria explicativa i justificativa de les inversions realitzades, se us requerirà un cop enviada a tramitar la sol·licitud. Tindreu un nou accés a la vostra carpeta d’empresa per adjuntar, en el termini d’un dia, la memòria amb un pes màxim de fins a 25 MB.
Ser subjecte passiu de l’impost sobre societats (o de l’IRPF en cas d’autònoms) i estar al corrent el compliment de les obligacions derivades de la normativa ambiental.
La quota per cada sol·licitud de certificat de convalidació d’inversions és de 340,85 €.
S'aplicarà una reducció del 50% de la quota si l'entitat sol·licitant és una microempresa o una PIME: 170,42 €.
Es consideren microempreses, petites i mitjanes empreses (PIME), les empreses (Recomanació 2003/361 de la Comissió):
- Amb menys de 250 treballadors i amb un volum de negocis anual de fins a 50 milions d’euros o amb un balanç general anual no superior a 43 milions d’euros.
- Dins les PIME, una empresa serà “petita” quan ocupi a menys de 50 treballadors i el seu volum de negocis anual o el seu balanç general de l’any no superin els 10 milions d’euros.
- Dins les PIME, una empresa serà “microempresa” quan l’entitat tingui menys de 10 treballadors i el seu volum de negocis anual o el seu balanç general no sobrepassi els 2 milions d’euros.
La taxa s’acredita amb la prestació del servei i en el moment que es formula la sol·licitud.
Per saber en quin annex està inclosa la vostra activitat podeu consultar a la Llei 20/2009, del 4 de desembre, de prevenció i control ambiental de les activitats.
Per justificar les deduccions efectuades sobre l'impost de societats, cal demanar a la Direcció General de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental el certificat de convalidació d'inversions destinades a la protecció del medi ambient.
S'ha de presentar una sol·licitud per a cadascun dels establiments o centres de l'empresa on s'hagin realitzat inversions susceptibles de ser certificades.
Cal presentar el certificat a l'Administració Tributària en el cas que aquesta ho requereixi.
Àmbit de les actuacions
- Evitar la contaminació atmosfèrica i acústica procedent d'instal·lacions industrials.
- Evitar la contaminació de les aigües superficials, subterrànies i marines.
- Reduir, recuperar o tractar els residus industrials propis.
Informació general
Les empreses que realitzen inversions en immobilitzat material consistent en instal·lacions destinades a la protecció del medi ambient, poden deduir un percentatge de l'impost de societats.
El percentatge deduïble de la quota íntegre de l’impost per inversions destinades a la protecció del medi ambient era del 10% de l’import total de la inversió. Aquest tant per cent es va mantenir constant fins al 2006, moment en què, amb l’aparició de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, es va anar reduint dos punts cada exercici. El 2010 aquest percentatge era del 2%.
Amb la Llei d’Economia Sostenible 2/2011, el percentatge es va veure incrementat a un 8% per les inversions realitzades al període impositiu iniciat a partir de l’entrada en vigor d’aquesta Llei.
D'acord amb l'article 92 de l'esmentada Llei, a partir de l'1 de gener de 2011:
- Si l’inici del període impositiu és anterior a l’entrada en vigor de la Llei d’Economia Sostenible, es podran aplicar una deducció del 8% les inversions realitzades a partir de l’1 de gener de 2012. En aquest cas, les inversions posades en funcionament el 2011 tindran dret únicament a una deducció del 2%.
- Si l’inici del període impositiu és posterior a l’entrada en vigor de la Llei d’Economia Sostenible (6 de març de 2011), les inversions realitzades en aquest període tindran dret a una deducció del 8%.
Amb la publicació de la Llei 27/2014, de 27 de novembre, de l’Impost sobre Societats, que va entrar en vigor en data 1 de gener de 2015, les inversions amb objectius de millora ambiental deixen de ser objecte de deducció fiscal. Tenint en compte aquesta modificació, les inversions posades en funcionament a partir de l’1 de gener de 2015 no podran ser objecte de certificació de convalidació d’inversions per part de la Direcció General de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Cal que signeu el formulari principal amb un certificat digital de persona física, de representant legal o persona vinculada.
-
Segon pas
Fer el pagament
Com fer el pagament?
Com fer el pagament?
Després d’enviar el formulari se us mostrarà un enllaç que us portarà a una pàgina on podreu triar una d’aquestes dues opcions:
- pagar online amb targeta bancària
- descarregar la carta de pagament per pagar més tard. Aquest pagament el podreu fer mitjançant la xarxa de caixers automàtics Servicaixa o al web de CaixaBank
Si heu tingut dificultats a l'hora de pagar en línia o no us heu pogut descarregar la carta de pagament podeu tornar a accedir a la pàgina de pagament a través d’algun d’aquests canals:
- A l’àrea privada de Canal Empresa (amb IdCAT Mòbil o/i certificat digital).
- A l''Estat de les meves gestions' (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
Tercer pas
Consulta de l'estat del tràmit
A Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital). A l''Estat de les meves gestions' (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF). Al telèfon 012 (amb l'identificador del tràmit i el [...]
- A Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital).
- A l''Estat de les meves gestions' (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
Quart pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quan i quina resposta es rep?Si al cap de sis mesos no hi ha hagut resposta de l'administració, el subjecte passiu té dret a practicar-se la deducció, i en cas que a posteriori rebés una resposta [...]
Quan i quina resposta es rep?
Si al cap de sis mesos no hi ha hagut resposta de l'administració, el subjecte passiu té dret a practicar-se la deducció, i en cas que a posteriori rebés una resposta negativa o parcial, reingressar la part que correspongui.Com es rep la resposta?
L'Administració us enviarà un missatge de correu electrònic indicant-vos que teniu una notificació electrònica, a la qual podreu accedir:- des de l'enllaç que consti en el correu electrònic, mitjançant:
- certificat digital del NIF/CIF que es va utilitzar per fer el tràmit
- idCAT Mòbil (heu d'estar donats d'alta prèviament)
- contrasenya d'un sol ús: necessiteu el NIF/CIF del destinatari de la notificació i el número de telèfon o correu electrònic que li consta a la Generalitat com a dades de contacte. Aquestes dades consten en el correu d'avís. Si no trobeu el missatge a la bústia d'entrada si us plau, reviseu la carpeta de correu brossa (spam).
- des de l'apartat 'Notificacions electròniques' o des de Canal Empresa, mitjançant:
- certificat digital del NIF/CIF que es va utilitzar per fer el tràmit
- idCAT Mòbil (heu d'estar donats d'alta prèviament)
- contrasenya d'un sol ús: per poder accedir a la notificació necessiteu el NIF que vau indicar per ser notificats i el correu electrònic o el telèfon.
- des de l'espai personal 'Àrea privada' de Tràmits gencat o de Canal Empresa, mitjançant:
- certificat digital del NIF/CIF que es va utilitzar per fer el tràmit
- idCAT Mòbil (heu d'estar donats d'alta prèviament)
- contrasenya d'un sol ús: per poder accedir a la notificació necessiteu el NIF que vau indicar per ser notificats i el correu electrònic o el telèfon.
Des de l'emissió de l'avís de notificació disposeu de 10 dies naturals per a la seva acceptació. Si transcorregut aquest termini no heu accedit a la notificació, aquesta s'entendrà rebutjada.
Des del moment en què accediu al contingut de la notificació s'entendrà que aquesta ha estat efectuada (practicada).
Es pot presentar un recurs?
Contra la resolució es pot interposar recurs d'alçada davant la Secretaria d'Acció Climàtica de conformitat amb el que preveu l'article 76 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, i els articles 112.1, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.
- des de l'enllaç que consti en el correu electrònic, mitjançant: