Què has de saber?
Per tal que una entitat privada pugui ser proveïdora de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública cal que prèviament estigui acreditada i que, per tant, reuneixi els estàndards de qualitat exigibles.
Pots consultar la relació d’entitats acreditades per a ser proveïdores de la Xarxa de Serveis Socials d’Atenció Pública segons les tipologies de serveis inclosos en la Cartera de Serveis Socials al Portal de dades obertes de la Generalitat de Catalunya.
Recomanem llegir les guies per emplenar la sol·licitud abans de tramitar l'acreditació (veure Documentació relacionada).
Seminaris web sobre el procediment d’acreditació d’entitats col·laboradores i adaptades
Organisme responsable
A les entitat privades que vulguin ser proveïdores de serveis de la Xarxa de Serveis Socials d’Atenció Pública tant en les modalitats contractuals com en les no contractuals.
L'acreditació es pot sol·licitar en qualsevol moment.
-
Carta de Serveis
En relació amb el compliment dels estàndards de qualitat en l'atenció a la persona i en la gestió del servei cal que aporteu la Carta de Serveis que contingui explicitats els compromisos a assolir en cada servei en termes d'eficàcia, qualitat i satisfacció de les persones usuàries. -
Protocol d'acollida, estada i baixa del servei de les persones usuàries
Els protocols que recullin les actuacions que s'han de dur a terme per a la correcta prestació del servei i pel foment de la participació de les persones usuàries en el servei. Aquests han de ser coneguts pel personal i restar a la seva disposició. -
Model d'expedient d'atenció individualitzat
En relació amb el compliment dels estàndards de qualitat en l'atenció a la persona i en la gestió del servei, el model d'expedient d'atenció individualitzat ha d'incloure el pla d'atenció individual elaborat conjuntament amb la persona usuària i, si s'escau, dels seus familiars, que inclogui els objectius a assolir, els recursos a emprar, els professionals implicats i, la freqüència de revisió i avaluació, per tal de valorar el grau d'assoliment dels objectius fixats. - Memòria/Resum dels estàndards de qualitat en l'organització i el personal (art. 6.6.b).
- Justificant de presentació dels comptes anuals al registre corresponent o els comptes legalitzats o els comptes signats.
-
Protocol sobre el compliment de la normativa aplicable segons la tipologia de servei per exercir l'activitat.
En relació amb el compliment dels estàndards de qualitat en l'estructura, instal·lacions i equipaments cal que aporteu el Protocol sobre el compliment de la normativa aplicable segons la tipologia de servei per exercir l'activitat. -
Pla d'Autoprotecció
En relació amb el compliment dels estàndards de qualitat en l'estructura, instal·lacions i equipaments cal que aporteu el Pla d'Autoprotecció. -
Pla de Manteniment de les instal·lacions de l'edifici i de les empreses especialitzades que l'executin
En relació amb el compliment dels estàndards de qualitat en l'estructura, instal·lacions i equipaments cal que aporteu el Pla de Manteniment de les instal·lacions de l'edifici i de les empreses especialitzades que l'executin -
Document que acrediti la representació
Document que acrediti la representació -
Protocol de neteja de les instal·lacions de l'edifici on es desenvolupa el servei
En relació amb el compliment dels estàndards de qualitat en l'estructura, instal·lacions i equipaments cal que aporteu el Protocol de neteja de les instal·lacions de l'edifici on es desenvolupa el servei. -
Document acreditatiu de disposar de la solvència econòmica i financera
La solvència econòmica i financera s'ha d'acreditar mitjançant els comptes anuals aprovats i dipositats en el registre oficial en què hagi d'estar inscrita legalment o, en el supòsit de no ser exigible legalment aquesta inscripció, es pot acreditar mitjançant l'aportació de qualsevol altra documentació que es consideri apropiada, com ara llibres d'inventaris, llibres de comptes o, si escau, d'assegurances d'indemnització de riscos professionals o plans de viabilitat previstos. També es pot acreditar mitjançant la solvència i els mitjans d'altres entitats acreditades per a la mateixa tipologia de serveis socials, sempre que es demostri que durant tot el període de vigència de l'acreditació es disposarà, efectivament, d'aquesta solvència i mitjans externs.
Per obtenir l'acreditació com a proveïdores de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública, les entitats de serveis socials privades interessades han de complir els requisits següents:
- Disposar de suficient solvència econòmica i financera, consistent en un patrimoni net o fons propis positius o ràtio positiva entre els actius i passius. La solvència econòmica i financera s'ha d'acreditar mitjançant els comptes anuals aprovats i dipositats en el registre oficial en què hagi d'estar inscrita legalment o, en el supòsit de no ser exigible legalment aquesta inscripció, es pot acreditar mitjançant l'aportació de qualsevol altra documentació que es consideri apropiada, com ara llibres d'inventaris, llibres de comptes o, si escau, d'assegurances d'indemnització de riscos professionals o plans de viabilitat previstos. També es pot acreditar mitjançant la solvència i els mitjans d'altres entitats acreditades per a la mateixa tipologia de serveis socials, sempre que es demostri que durant tot el període de vigència de l'acreditació es disposarà, efectivament, d'aquesta solvència i mitjans externs. Quan sigui justificable, en proporció a l'objecte del concert social o la gestió delegada, les convocatòries públiques de provisió de serveis socials poden exigir una solvència mínima superior.
- Disposar de la solvència tècnica suficient, consistent en una experiència en la prestació de serveis socials durant els dos darrers anys en serveis de la mateixa tipologia o de similar naturalesa. El personal ha de disposar de coneixements tècnics acreditats mitjançant titulacions acadèmiques o professionals segons la tipologia del servei.
- Disposar d'un sistema de gestió de la qualitat i d'un sistema d'avaluació contínua de la qualitat del servei social en els termes establerts.
- No estar incurses en una prohibició de contractar, d'acord amb la normativa aplicable en matèria de contractes del sector públic.
- No haver estat sancionades amb caràcter executiu, administrativament o penalment, ni l'entitat ni els seus representants legals i responsables, per infraccions greus per motius higienicosanitaris o d'infància i adolescència, o per infraccions molt greus en matèria de serveis socials.
- No haver estat sancionades amb caràcter executiu, administrativament o penalment, per la comissió d'infracció greu, en matèria d'integració laboral de persones amb discapacitat o molt greu en matèria de seguretat i salut en el treball.
- No haver estat sancionades amb caràcter executiu, administrativament o penalment, per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere.
- Disposar de la pòlissa d'assegurança que cobreixi la seva responsabilitat civil i la del seu personal segons la tipologia del servei de conformitat amb la normativa aplicable.
- Estar al corrent de les obligacions tributàries davant de la Generalitat i l'Estat i de les obligacions amb la Seguretat Social.
- Complir les obligacions aplicables en matèries mediambiental, social o laboral que estableixen el dret de la Unió Europea, el dret nacional, els convenis col·lectius o les disposicions de dret internacional mediambiental, social i laboral que vinculin l'Estat.
- Complir les condicions laborals dels treballadors de conformitat amb el conveni col·lectiu aplicable i, com a mínim, les del conveni sectorial aplicable, així com el règim jurídic aplicable als socis treballadors en el cas de les cooperatives.
- Complir el que estableix la normativa aplicable en matèria d'igualtat efectiva de dones i homes i disposar d'un pla d'igualtat, d'acord amb el que regula la normativa aplicable sobre la igualtat efectiva entre dones i homes.
- Complir la normativa sobre protecció de dades de caràcter personal i de confidencialitat professional i protecció de la intimitat de les persones.
- Complir l'obligació que estableix la normativa aplicable dels drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió social de donar ocupació a treballadors i treballadores amb discapacitat en un percentatge d'un 2%, com a mínim, del total de la plantilla. Quan sigui justificable en proporció a l'objecte del concert social o la gestió delegada, les convocatòries públiques de provisió de serveis socials poden exigir un percentatge superior.
- Complir, en els casos que escaigui i d'acord amb la normativa de protecció a la infància i l'adolescència, l'obligació que el personal de les entitats les activitats de les quals suposin l'accés i l'exercici a les professions, els oficis i les activitats que impliquin contacte habitual amb menors, no hagi estat condemnat per sentència ferma per algun delicte contra la llibertat i indemnitat sexual, inclosos l'agressió i l'abús sexual, l'assetjament sexual, l'exhibicionisme i la provocació sexual, la prostitució i l'explotació sexual i la corrupció de menors, així com per tràfic d'éssers humans. A aquest efecte, l'entitat ha de disposar de les certificacions legalment establertes i s'ha de comprometre a sol·licitar les certificacions en el cas de canvi de les persones adscrites al projecte.
- Disposar d'un protocol en matèria d'assetjament sexual i per raó de sexe.
- Disposar d'un sistema d'organització i de gestió de prevenció, d'acord amb la normativa de prevenció de riscos laborals.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
L'acreditació és el requisit previ indispensable que hauran de complir les entitats privades per a ser proveïdores de la Xarxa de Serveis Socials d'Atenció Pública. Aquest procediment d'acreditació garanteix que les entitats proveïdores reuneixin els estàndards de qualitat exigibles de manera que, puguin donar una resposta àgil i adequada i de qualitat a les necessitats d’atenció personalitzada i integral de les persones que requereixin aquests serveis, i alhora dotar de seguretat jurídica i d’estabilitat al sector i del necessari reconeixement laboral i social de les persones professionals.
Aquest procediment estarà permanentment obert i les entitats proveïdores podran acreditar-se si compleixen els requisits i condicions que s'estableixin per a cada tipologia de serveis socials.
Per a dubtes o més informació, pots enviar una consulta des del formulari de contacte (apartat Necessites ajuda).
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Aquest tràmit només es pot fer per internet. És necessari tenir un certificat digital o l’idCAT Mòbil.
Aquest tràmit només es pot fer per internet. És necessari tenir un certificat digital o l’idCAT Mòbil.
- Consulta les condicions tècniques per tramitar en línia (Suport a la tramitació)
- Com resoldre errors de tramitació
La documentació que aportis per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació. La petició genèrica no és vàlida per a la presentació de les sol·licituds d'aquest tràmit.
-
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Podeu consultar l'estat del tràmit:
Podeu consultar l'estat del tràmit:
- A Canal Empresa (amb idCAT Mòbil o/i certificat digital) si sou autònoms, professionals, empreses, entitats i altres col·lectius amb activitat econòmica.
- A l'Estat de les meves gestions (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb l'identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
Tercer pas
Rebre resposta de l'Administració
Quan es rep reposta de l'Administració?
Quan es rep reposta de l'Administració?
La resolució s'ha de dictar en el termini màxim de tres mesos a comptar des de la presentació del formulari de sol·licitud. Un cop transcorregut el termini màxim per resoldre sense que s'hagi notificat la resolució, les entitats interessades poden entendre desestimada la seva sol·licitud, sens perjudici de l'obligació de resoldre expressament que té l'Administració.
Com es rep la resolució?
La resolució es notifica individualment a les entitats interessades i es publica addicionalment al Tauler electrònic de la Generalitat de Catalunya, sens perjudici que es puguin utilitzar altres mitjans de publicitat.
Les notificacions electròniques es posen a disposició de la persona interessada a la seu electrònica de la Generalitat de Catalunya o des de Canal Empresa.
Es pot presentar recurs/reclamació?
En el supòsit que l'acord proposi la denegació de l'acreditació, s'ha de comunicar a les entitats interessades perquè puguin presentar, en el termini màxim de 10 dies hàbils, les al·legacions i les justificacions que considerin pertinents, que s'han de tenir en compte en el moment d'emetre la resolució.
Contra la resolució que exhaureix la via administrativa, les entitats interessades poden interposar recurs potestatiu de reposició en via administrativa o recurs davant la jurisdicció contenciosa administrativa.