Què has de saber?
Una associació és una entitat sense ànim de lucre. Es constitueix voluntàriament per tres o més persones que posen en comú recursos personals o patrimonials. La finalitat d'una associació pot ser d'interès general o particular i pot tenir caràcter temporal o indefinit. Les associacions s'han d'inscriure al Registre d'associacions només a l'efecte de publicitat.
Només podeu fer aquest tràmit per internet i amb certificat digital.
La documentació enviada per altres vies no s'acceptarà ni es considerarà vàlida a l'efecte de data de presentació.
Un cop generada la carta de pagament, teniu 10 dies per pagar la taxa. Si no feu el pagament dins d'aquest termini, considerarem que desistiu de la vostra sol·licitud i tancarem el procediment.
Organisme responsable
Altres organismes relacionats
- A les persones físiques: poden formar part d'una associació les persones a partir de 14 anys que tinguin capacitat d'obrar. Si no estan emancipades, necessiten l'assistència dels seus representants legals.
- A persones jurídiques: les entitats privades i públiques poden formar part d'una associació sempre que les normes que les regeixen no els ho prohibeixin i que l'acord hagi estat adoptat per un òrgan competent.
- A associacions infantils, juvenils, d'alumnes i altres: poden incloure menors d'edat amb capacitat neutral, és a dir, no cal que tinguin capacitat d'obrar. En qualsevol cas, una persona major d'edat ha de formar part de l'associació per formalitzar els actes que així ho requereixin.
Es pot sol·licitar en qualsevol moment.
- L'acta fundacional, datada i signada per totes les persones sòcies fundadores.
- Els estatuts (datats i signats per totes les persones sòcies fundadores o, com a mínim, per les persones que ocupin el càrrec de la presidència i de la secretaria. La signatura ha d'incloure el nom, els cognoms i el càrrec.
El Codi civil de Catalunya (article 321-4) estableix el contingut que han de tenir els estatus. Us proposem uns models, orientatius, que heu de llegir i adaptar a les necessitats de la vostra associació.
Les anotacions a peu de pàgina que apareixen en els models no han de figurar en els estatuts. Només es fan constar per informar-vos sobre les diverses opcions.
Model d'estatuts general [DOC]
Model d'estatuts general [PDF]
Model d'estatuts de mares i pares d'alumnes [DOC]
Model d'estatuts de mares i pares d'alumnes [PDF]
Model d'estatuts d'alumnes [DOC]
Model d'estatuts d'alumnes [PDF]
Model d'estatuts juvenil [DOC]
Model d'estatuts juvenil [DOC]
En el nom de l'entitat (que consta a l'acta fundacional i en els estatuts) ha de figurar el tipus jurídic "Associació" o "Assoc." i ha de ser la mateixa en ambdós documents.
- En el cas que les persones fundadores siguin persones jurídiques, cal adjuntar també l’acord de l'òrgan competent. En aquest acord, les persones jurídiques manifesten la seva voluntat de formar part de l’entitat i designen la persona física que les representa.
La taxa d'inscripció és de 62,55 euros.
L'import s'actualitza anualment d'acord amb la Llei de pressupostos.
El pagament de la taxa es pot fer a qualsevol caixer automàtic de CaixaBank amb una targeta de crèdit o dèbit de qualsevol entitat o, si se'n disposa, amb una llibreta o un compte corrent de CaixaBank. El pagament també es pot fer per internet, mitjançant l'opció de pagaments en línia del web de CaixaBank.
Cal conservar el resguard justificatiu del pagament com a comprovant. La justificació del pagament de la taxa només s'exigeix en el moment d'iniciar la prestació del servei. Si es presenta documentació complementària relativa a un expedient en tràmit, no s'ha de tornar a pagar la taxa.
La publicitat registral permet demostrar la personalitat jurídica d'una associació davant de tercers (persones físiques, empreses o administracions). És a dir, atorga seguretat jurídica a l'associació i facilita les relacions de col·laboració, prestació de serveis, contractació, obtenció d'ajuts i subvencions.
Si no inscriviu l'associació en el Registre, els administradors de l'entitat responen personalment pels danys que l'associació ocasioni.
Per tant, la inscripció promou la visibilitat de l'associació i serveix com a mecanisme de protecció del patrimoni del patrimoni personal de les persones associades.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar la inscripció
Aquest tràmit només es pot fer per internet. Heu de signar el formulari amb un certificat digital.
-
Segon pas
Fer el pagament
Opcions de pagament:
Opcions de pagament:
- Presencialment: a qualsevol caixer automàtic, amb una targeta de crèdit o dèbit de qualsevol entitat, o amb una llibreta o compte corrent de CaixaBank.
- Per internet: a través de l'opció de pagaments en línia del web de CaixaBank.
Conservació del comprovant: guardeu el resguard del pagament com a comprovant. Només cal presentar la justificació del pagament de la taxa quan inicieu la prestació del servei. Si envieu documentació complementària per a un expedient en tràmit, no haureu de tornar a pagar la taxa.
-
Tercer pas
Consultar l'estat del tràmit
Podeu consultar l'estat del tràmit a l’Àrea privada.
Podeu consultar l'estat del tràmit a l’Àrea privada.
-
Quart pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quina resposta rebreu?
Quina resposta rebreu?
- Si compliu els requisits: rebreu una resolució signada per la persona titular de la Direcció General de Dret, Entitats Jurídiques i Mediació.
- Si no compliu els requisits: rebreu un escrit amb els aspectes que heu de rectificar o la documentació que heu de presentar per poder acabar el tràmit.
Quan rebreu la resposta?
En un termini màxim de tres mesos.
Si en aquests mesos no rebeu una resposta, podeu considerar que l'associació s'ha inscrit correctament.
Com rebreu la resposta?
Us notificarem la resolució de la inscripció amb un missatge per SMS o per correu electrònic.Podreu accedir a la notificació a través del servei e-NOTUM o entrant a l'Àrea privada.