Què has de saber?
Es podrà crear una nova universitat privada mitjançant una Llei del Parlament de Catalunya, que la reconeixerà dins el sistema universitari, per a prestar el servei públic d’educació universitària i desenvolupar la seva activitat de recerca, docència i estudi, a l’àmbit territorial de Catalunya.
Aquest tràmit només es pot fer per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
El funcionament de la universitat estarà condicionat al compliment permanent dels requisits del reconeixement i al compliment de la normativa universitària vigent.
A les persones físiques i jurídiques que vulguin crear una universitat privada, per a impartir estudis universitaris conduents a l'obtenció de títols oficials amb validesa a tot el territori de l'Estat espanyol.
Es pot sol·licitar el reconeixement en qualsevol moment.
Memòria per al reconeixement d’una universitat privada que contingui:
- Descripció dels objectius acadèmics i de la programació de l’activitat docent i de recerca per al compliment de les seves funcions
- Pla de desenvolupament de titulacions per branca de coneixement que haurà d’incloure, com a mínim, la relació de titulacions, la previsió del nombre total de places curs a curs, el curs acadèmic en el qual començarà l’activitat i el calendari d’implantació complet i la posada en funcionament dels centres, així com els mitjans específics per al seu desenvolupament. La implantació individual de cada titulació estarà condicionada a l’obtenció de la verificació del pla d’estudis per part del Consell d’Universitats del Ministeri competent, d’acord amb la normativa vigent.
- Programació pluriennal de l’activitat de recerca de les àrees científiques relacionades amb les titulacions que es prevegin d’oferir, que inclouran les estratègies per: incorporar el talent científic, disposar d’infraestructures científico-tècniques per a participar en projectes de recerca competitius i la col·laboració amb el sector productiu en I+D+I. Aquestes estratègies s’acompanyaran dels indicadors per a avaluar-les.
- Nombre total de membres del personal docent i investigador necessari a l’inici de l’activitat, i la previsió de l’increment anual fins a la completa implantació de les titulacions, amb la indicació del règim de dedicació, el nombre de personal doctor computat sobre l’equivalent a temps complet i la indicació del compliment del règim d’incompatibilitats, d’acord amb la Llei orgànica d’universitats.
- Garanties que assegurin el finançament econòmic del projecte, que serà proporcional al nombre de titulacions que ofereixin i dels estudiants matriculats, així com un pla de viabilitat en cas de cessament de les activitats.
- Normes d’organització i funcionament de la universitat.
- Justificació de la plantilla de personal d’administració i serveis al començament de les activitats, així com la previsió del seu increment anual, fins a la implantació total dels estudis.
- Per al cas d’universitats no presencials, caldrà aportar les característiques específiques aplicables a cada titulació i al conjunt de l’oferta en modalitat no presencial.
- Documentació justificativa dels mitjans personals i materials especials, en el cas que es pretenguin oferir estudis en l’àmbit de les ciències de la salut.
- En relació amb les infraestructures cal:
- Indicar l’emplaçament dels centres de la universitat i justificar la seva ubicació dins l’àmbit territorial de Catalunya.
- Memòria justificativa conforme la universitat i els seus centres disposaran dels mitjans materials, les infraestructures, els espais i els serveis adequats per al compliment de les seves funcions.
- Especificar i descriure els edificis i les instal·lacions existents i projectats per a l’inici de les activitats i fins a la implantació total dels ensenyaments.
En tot cas, per a l'inici d'activitats, caldrà garantir que es disposa dels edificis i les instal·lacions adequades i suficients per a la implantació completa dels estudis, mitjançant la documentació tècnica següent:
- Cal informar del títol jurídic de què es disposi per a l'ús dels immobles. En cas que l'immoble no sigui de propietat, cal aportar la documentació acreditativa.
- Memòria explicativa dels ensenyaments a impartir, amb una relació dels espais de què consta la universitat en justificació del compliment de la normativa vigent, indicant el nombre d'estudiants matriculats previstos.
- Plànols de situació i emplaçament. Plànols de distribució i mobiliari, indicant la superfície útil i l’ús a què es destinarà cada un dels espais; alçats; seccions, i plànols amb indicació dels recorreguts d’emergència; a escala 1/100-1/200 i signats pel tècnic/a competent. (còpia autenticada o bé amb signatura electrònica reconeguda. També, a ser possible, en format .dwg).
- Declaració responsable relativa a la disposició de la llicència d’activitats (i/o llicència ambiental), amb certificat d’acte de comprovació favorable, si escau. En cas contrari, certificat emès per un tècnic competent acreditatiu del compliment de la normativa vigent en matèria d’edificació, especialment quant a seguretat estructural, seguretat en cas d’incendi, seguretat d’utilització i accessibilitat, salubritat, protecció enfront el soroll i estalvi d’energia de les edificacions i instal·lacions.
- En el cas que s'hagin efectuat obres:
- declaració responsable relativa a la llicència d’obres.
- certificat final d’obra.
- Disposar d’una oferta acadèmica mínima de titulacions oficials (10 títols de grau, 6 títols de màster universitari i 2 programes de doctorat). En el conjunt d'aquesta oferta estaran representades com a mínim tres de les cinc grans branques del coneixement (Arts i Humanitats, Ciències, Ciències de la Salut, Ciències Socials i Jurídiques i Enginyeria i Arquitectura, que a la vegada agrupen els diversos àmbits del coneixement).
- Comptar amb una programació de l’activitat de recerca adequada.
- Disposar del personal docent i investigador en nombre suficient i amb la qualificació adequada.
- Disposar de les instal·lacions, mitjans i recursos adequats per al compliment de les seves funcions.
- Comptar amb una organització i estructura adequada.
- Garantir la prestació del servei, així com el manteniment de les seves activitats durant el temps necessari per a la consecució dels objectius acadèmics i de recerca programats mitjançant:
- Garanties que assegurin el finançament, que seran proporcionals al nombre de titulacions que s’ofereixen i a l’estudiantat matriculat.
- Compromís de mantenir en funcionament la universitat i cadascun dels centres, durant un període mínim, que permeti finalitzar els estudis a l’estudiantat matriculat amb un aprofitament acadèmic suficient.
- Establir unes normes d’organització i funcionament que regeixin l’activitat i l’autonomia de la universitat, que han de ser adequades als principis constitucionals i respectar i garantir el principi de llibertat acadèmica.
- Disposar d’un nombre suficient de personal d’administració i serveis, per al compliment de les seves funcions.
- En el cas d’universitats no presencials, s’exigiran unes garanties aplicables a cada titulació i al conjunt de l’oferta en modalitat no presencial.
- En el cas que es prevegin d’oferir estudis en l’àmbit de les ciències de la salut, s’estableixen uns requisits especials relatius als mitjans personals i materials.
- Es requereix l’aprovació per Llei del Parlament amb una garantia suficient de la qualitat acadèmica i de la viabilitat econòmica. A més, el Govern pot establir els requisits i les garanties de suficiència que siguin pertinents.
- Una vegada reconeguda la universitat per llei, i en tot cas, abans de la posada en funcionament, caldrà iniciar un procediment d’autorització d’inici de les activitats, mitjançant el qual es comprovarà el compliment dels requisits previstos per la normativa vigent.
Aquest tràmit no està subjecte a taxes.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Cal que signeu el formulari principal amb un certificat digital de:
- Persona física
- Persona jurídica
- Persona vinculada a una organització amb capacitat de representació
-
Segon pas
Rebre la resposta de l'administració
Quan es rep la resposta de l'Administració?
Quan es rep la resposta de l'Administració?
El termini máxim per dictar i notificar la resolució és de 12 mesos a comptar des de la data de presentació de sol·lictud.
El sentit del silenci administratiu és desestimatori.
Quina resposta es rep?
Mitjançant una Llei del Parlament.
Com es rep la resposta?
Es rep una notificació electrònica. Es pot accedir al contingut a través del servei e-NOTUM.
Es pot presentar un recurs si no s'està d'acord?
Es pot presentar un recurs de reposició que esgota la via administrativa davant del mateix òrgan que dicta la resolució en el termini d'un mes si l’acte es exprés o de tres mesos si l'acte es presumpte.