Què has de saber?
La Targeta acreditativa de la discapacitat permet acreditar de forma àgil i pràctica, davant de terceres persones, el grau de la discapacitat a fi de facilitar l'accés a recursos i serveis vinculats a què es tinguin dret en l'àmbit de l'estat espanyol. És un document públic, personal, intransferible, vàlid a tota Espanya i que cal acompanyar amb el DNI o el NIE.
La targeta acreditativa de la discapacitat s'expedeix i es renova d'ofici a totes les persones a qui es reconeix un grau de la discapacitat igual o superior al 33%.
Poden sol·licitar l'alta aquelles persones que tenen reconegut el grau de discapacitat abans del 6 de març de 2012.
A persones que tinguin reconegut un grau de discapacitat a Catalunya igual o superior al 33% o de fora de Catalunya que hagin traslladat el seu expedient, sigui amb caràcter permanent o provisional. Cal tenir la residència habitual a Catalunya.
El formulari de sol·licitud es pot presentar en qualsevol moment.
La documentació que cal presentar adjunta al formulari de sol·licitud és la següent:
En el cas de sol·licitar el duplicat de la targeta per robatori:
- Còpia de la denúncia.
En el cas que s'actuï en nom de la persona interessada, cal aportar:
- Si és el pare o la mare de la persona interessada:
- Llibre de família.
- Si és el tutor o la tutora legal de la persona interessada i aquesta és menor de 18 anys:
- Resolució administrativa o judicial de tutor/a o guardador/a.
- Si és l'assistent o l'assistenta de la persona interessada:
- Sentència d'incapacitat i l'acceptació de càrrec de l'assistent, sempre que no estigui inscrit en el registre electrònic de representació, REPRESENTA.
- Si és el representant legal de la persona beneficiària:
- Apoderament notarial o apoderament apud acta, sempre que no estigui inscrit en el registre electrònic de representació, REPRESENTA.
- Altres:
- Document acreditatiu de la representació voluntària segons l'article 5 de la Llei 39/2015.
D'acord amb l'habilitació legal establerta en la disposició addicional 7a de la Llei 2/2014, no caldrà aportar: el document identificador (DNI/NIF) de la persona amb discapacitat, ni de qui actuï com a tutor/a o com a representant legal.
- Tenir reconegut, i vigent, un grau de discapacitat del 33% o superior.
- Tenir residència habitual a Catalunya.
- Tenir DNI/NIE vigent, les persones menors d'edat incloses.
- En cas de sol·licitar un duplicat de la targeta cal tenir-la vigent i haver-la perdut o haver patit un robatori.
No hi ha taxes associades a aquest tràmit.
En cas de robatori, en tractar-se d'un document identificatiu, cal formular denúncia prèvia i aportar una fotocòpia compulsada d'aquesta a la sol·licitud.
La targeta substitueix la resolució administrativa de reconeixement del grau de discapacitat amb la mateixa eficàcia i els mateixos efectes davant d’organismes públics i privats.
Sempre que les administracions o organismes públics ho considerin oportú, podran sol·licitar la presentació de la resolució de reconeixement del grau de discapacitat.
Validesa de la targeta
La validesa de la targeta acreditativa de la discapacitat pot tenir caràcter permanent o bé pot establir una data determinada de validesa d'acord amb la provisionalitat de la valoració del grau de discapacitat.
D'acord amb la disposició addicional quinzena de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, s'habilita als serveis socials a comunicar als serveis de salut les dades de les persones ateses per ambdós sistemes de caràcter identificatiu, de contacte, i les relacionades amb els serveis socials rebuts que puguin tenir repercussió en la salut. S'habilita als serveis de salut per comunicar als serveis socials les dades de les persones ateses per ambdós sistemes, de caràcter identificatiu, de contacte, i de llur història clínica que puguin tenir afectació en l'autonomia personal per detectar i intervenir en situacions de risc social que puguin requerir l'activació de prestacions socials i que necessitin informació sanitària per fer-se efectives. En ambdós casos, sense ser necessari el consentiment de les persones interessades i amb la finalitat de garantir un procés d'atenció integral i integrada.
Avantatges orientatius per a persones amb discapacitat (menors 18 anys)
Avantatges orientatius per a persones amb discapacitat (majors 18 anys)
Avantatges vinculats a la Targeta acreditativa de la discapacitat (Portal de dades obertes de la Generalitat).
Més informació (Web de Drets Socials i Inclusió).
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
-
Segon pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quan es rep resposta de l'Administració?
Quan es rep resposta de l'Administració?
Un cop la persona sol·licitant hagi presentat la sol·licitud d'alta, duplicat o renovació de la targeta acreditativa de la discapacitat la rebrà, per correu ordinari, a l'adreça que hagi fet constar al formulari de sol·licitud. El procés pot trigar aproximadament 3 mesos.
Quina resposta es rep?
La targeta s'expedirà i es tramitarà a la persona titular sempre que aquesta compleixi tots els requisits establerts a l'Ordre de creació.
Es pot presentar un recurs?
No es pot interposar recurs administratiu perquè la denegació de l'emissió de la targeta únicament seria per incompliment dels requisits de tenir reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33%.

Tràmits relacionats