A Catalunya hi ha 71 empreses que es dediquen al vehicle connectat, que generen 9.700 llocs de treball.
- Les empreses d’aquest sector a Catalunya són fabricants de cotxes i motos connectades, proveïdors de components dels vehicles que es poden digitalitzar (com frens o retrovisors), enginyeries, desenvolupadors d’apps i sensors i gestors de telecomunicacions.
- L’estudi, elaborat en col·laboració amb Applus+ IDIADA i publicat amb motiu de la celebració del saló Automobile aquesta setmana, recull que el 2025 el 60% dels vehicles que circulen al món estaran connectats.
Catalunya compta amb 71 empreses del sector del vehicle connectat que facturen de manera agregada 4.150 milions d’euros i ocupen 9.720 treballadors directament vinculats a la seva activitat en aquest àmbit. És una de les principals conclusions de l’estudi 'El vehicle connectat a Catalunya' elaborat per ACCIÓ –l’agència per a la competitivitat de l’empresa, depenent del Departament d’Empresa i Coneixement- en col·laboració amb Applus+ IDIADA i publicat en el marc de la celebració del saló Automobile Barcelona, que comença aquest dijous al recinte de Fira de Barcelona a Montjuïc.
L’informe avança que el vehicle del futur serà autònom, elèctric, compartit i connectat. En aquest sentit, defineix el vehicle connectat com aquell que intercanvia dades amb la infraestructura i els altres vehicles gràcies al fet d’estar equipat amb tecnologies que li permeten rebre i emetre informació i el situa com el pas previ al vehicle autònom. Està integrat principalment per les tecnologies big data (gestió de grans volums d’informació facilitada per dispositius i aplicacions), intel·ligència artificial (per millorar la conducció i automatitzar-la), Internet de les Coses (per accedir a internet, connectar-se a l’entorn i interactuar-hi), ciberseguretat (per assegurar-ne la privacitat i fer front a ciberatacs) i la mateixa connectivitat.
Tal com recull l’estudi es tracta d’un sector estratègic, ja que el 60% dels vehicles que circulen al món estaran connectats l’any 2025, ja siguin equipats amb connectivitat d’origen o reacondicionats. Es calcula que el 2023 les vendes mundials de vehicles connectats superaran els 72 milions d’unitats, un augment del 200% respecte els que es van vendre el 2015. De fet, la connectivitat és la tendència que actualment té més influència al sector de l’automoció, per davant del vehicle elèctric i autònom.
Un sector madur a Catalunya
Segons l’estudi es tracta d’un sector madur a Catalunya, ja que el 62% de les empreses tenen més de 10 anys. La majoria són pimes (un 70%) i exportadores (un 49%). El sector de l'automoció, tal com recull el document, està format per empreses en diversos segments de la cadena de valor, començant pels fabricants de cotxes i motos connectades i els proveïdors de components dels vehicles que es poden digitalitzar, com pot ser el cas de frens o retrovisors que tenen la capacitat de connectar-se. També hi ha enginyeries i proveïdors de tecnologia i connectivitat, és a dir, tant fabricants de sensors que s’ubiquen als vehicles per connectar-los, desenvolupadors d’apps i gestors de telecomunicacions.
Aplicacions de present i futur
Actualment, la principal aplicació de la connectivitat al món de l’automoció és en primer lloc la seguretat viària, ja que el vehicle compta amb sistemes de monitorització i assistència a la navegació (com el pilot de manteniment de carril), mecanismes anticol·lisió (frenada d’emergència), trucades d’emergència automàtiques en cas de sinistre i la capacitat de dur a terme una diagnosi del vehicle en temps real. També s’està aplicant a la mobilitat viària, gràcies a l’assistència del GPS per trobar rutes més ràpides i els dispositius per mesurar en consum energètic.
A mig termini, segons l’estudi, creixeran les aplicacions en el camp de la salut (com el reconeixement facial i la detecció de fatiga del conductor i la connexió a la xarxa dels vehicles sanitaris), mentre que posteriorment s’aniran incorporant noves solucions per integrar el vehicle al concepte d’smart city, intercanviant informació a temps real amb vianants, infraestructures i altres conductors o regulant el trànsit en directe a través de la connectivitat.
A més llarg termini es preveu que el vehicle connectat suposarà un canvi en els camps de la logística i la indústria, amb noves formes de conducció i transports més eficients. Per exemple, gràcies a l’ús de la connectivitat els combois estaran semi-automatitzats, s’avançarà en l’àmbit del control remot i el monitoratge dels conductors dels vehicles. A més, l’estudi 'El vehicle connectat a Catalunya' apunta que el vehicle connectat serà un dels principals catalitzadors del desplegament de la tecnologia del 5G per aconseguir la major rapidesa i menor latència en l’intercanvi de dades del cotxe amb el seu entorn.
L’informe avança que el vehicle del futur serà autònom, elèctric, compartit i connectat