El Departament d’Empresa i Coneixement ha iniciat aquest dimarts el pla d’accions per a la creació del clúster TIC turisme amb una reunió de treball entre els principals agents del sector. A la trobada, que ha tingut lloc a la seu d’ACCIÓ, hi han assistit una quarantena de directius d’empreses, startups i entitats d’aquest àmbit com Vueling, el Sònar+D, Ávoris, Prestige Software, Voxel, Byhours, el CETT de la Universitat de Barcelona, Grup Julià, Witbooking o Beroni, entre d’altres.
Es tracta del primer pas per a la creació d’aquest nou clúster, que dona continuïtat a la presentació de l’anàlisi estratègica del sector del TIC turisme el passat mes de juliol. Es tracta d’un àmbit molt focalitzat estratègicament i amb alt potencial de creixement que actualment està format per 371 empreses a Catalunya, que ocupen 9.100 treballadors i facturen més de 1.000 milions d’euros.
El nou clúster, impulsat a través de la Direcció General d’Indústria i la Direcció General de Turisme, treballarà els reptes estratègics clau com el talent, la tecnologia i l’estratègia i el mercat. Estarà format per empreses de la cadena de valor B2B o B2C, consultores especialitzades, agents de tecnologia i de coneixement. Ara comença la implementació del pla d’accions amb un equip tècnic d’ACCIÓ que assumeix el rol de clúster manager temporalment. Després, un grup d’empreses constituiran la primera junta directiva i incorporaran el clúster manager. Es tracta d’un procés que s’inicia amb l’impuls públic, però que posteriorment és liderarà des del sector privat.
El clúster, una eina de competitivitat
Un clúster és una agrupació d’empreses (startups, pimes i multinacionals) i agents de l’entorn (universitats i centres tecnològics) d’un determinat àmbit econòmic que comparteixen recursos, generen sinergies i es projecten internacionalment. Es tracta d’un instrument que permet millorar la competitivitat dels membres que en formen part a partir del desenvolupament de projectes transformadors conjunts i la definició de reptes estratègics per al seu sector.
El Govern articula la seva política de clústers a través del programa Catalunya Clústers d’ACCIÓ, que actualment agrupa 30 clústers catalans que sumen 2.300 empreses amb una facturació de 74.000 milions d’euros i més de 300.000 treballadors. El programa Catalunya Clústers acompanya els clústers catalans per ajudar-los a enfocar la seva estratègia, dur a terme estudis de mercat, fer prospectiva tecnològica dels seus sectors, organitzar viatges a l’estranger per fer benchmarking internacional i tancar projectes de col·laboració entre clústers catalans o amb entitats internacionals, entre d’altres iniciatives.
El sector del TIC turisme actualment està format per 371 empreses a Catalunya, que facturen més de 1.000 milions d’euros.