El programa ofereix fins a 60 hores d’assessorament a les empreses per impulsar el desenvolupament del seu negoci digital i millorar la seva competitivitat als canals en línia
ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Coneixement- i l’Escuela de Organización Industrial EOI -del Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme- han posat en marxa un nou programa per impulsar la internacionalització de les empreses catalanes a través dels canals on-line. Sota el títol International eTrade, la iniciativa s’ha presentat en una sessió en línia en què han participat experts en comerç digital i desenvolupament de negoci.
Segons la directora d’Internacionalització d’ACCIÓ, Cristina Serradell, “l’empresa catalana ha de dissenyar noves estratègies d’internacionalització a través dels canals digitals. A causa de la pandèmia: es cancel·len fires internacionals i és més difícil viatjar per fer negocis arreu del món, però és més important que mai que l’empresa segueixi venent els seus productes o serveis a l’exterior i diversificar mercats". Per Serradell, “en els darrers anys s’ha posat de manifest que les plataformes digitals, com les d’e-commcerce o marketplaces, són eines molt valuoses per a les empreses per internacionalitzar-se”. En aquest sentit, “arran de la situació provocada per la COVID-19 ara és el moment de definir i impulsar estratègies per exportar mitjançant aquests canals”, assegura.
Així, en el marc de la iniciativa, durant aquesta primera edició se seleccionarà una trentena d’empreses que rebran mentoria individual i personalitzada per impulsar el desenvolupament del seu negoci a internet. El servei, gratuït per a les empreses seleccionades, està cofinançat a través del Fons Social Europeu i compta amb un pressupost de 200.000 euros aportats per ACCIÓ i el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme. La convocatòria per seleccionar les empreses participants està oberta fins al 28 de juliol, mentre que les sessions de formació començaran el mes d’octubre.
En paraules de Fernando Garrido, Director d’EOI Mediterrani, “des d’EOI estem fent una aposta ferma i decidida per la sensibilització i formació de directius en diferents àmbits de la digitalització. Aquest programa, International eTrade, té la vocació d'inspirar i acompanyar la direcció de pimes de Catalunya en projectes concrets orientats a la venda internacional. L'aposta per la digitalització passa per la tecnologia, però ha de construir-se sobre les persones i per a això és imprescindible realitzar una inversió decidida, en temps i recursos, en la seva formació”.
Durant la sessió de presentació, Silvia Leal, experta en transformació digital, va impartir la sessió “Claus per entendre el futur i construir el present postcovid” on va posar el focus en dues claus per a afrontar els reptes del moment actual: la importància de la formació com a element clau per a l'adaptació i la rellevància de la construcció d'una xarxa d'aliats (partners) que faciliti l'aprenentatge compartit.
En concret, mitjançant aquest programa s’ofereix fins a 60 hores d’assessorament a persones ocupades en pimes per impulsar el desenvolupament del seu negoci digital i millorar la seva competitivitat als canals en línia. El servei es dirigeix a empreses que disposin de producte propi i que tinguin experiència internacional, però que encara no hagin venut a través de canals on-line.
En una primera fase s’analitzarà la presència actual de cada empresa als canals digitals per poder definir, en segon terme, un pla d’acció concret per impulsar la seva estratègia per als canals en línia alineada amb els seus objectius de negoci internacional. Els experts encarregats d’aquesta formació oferiran eines i recursos concrets adaptats a les necessitats de les empreses en aspectes com suport per trobar el millor marketplace, la gestió de la logística de les comandes, l’atenció al client o el marketing digital.
A més, en el marc del programa també s’organitzarà una desena de sessions obertes de formació i sensibilització en línia, a través de l’organització de webinars enfocats al desenvolupament del negoci digital. La primera d’aquestes sessions ha comptat amb la participació d’una de les principals empreses d’e-commerce mundials, la xinesa JD.com.
En una primera fase s’analitzarà la presència actual de cada empresa als canals digitals per poder definir, en segon terme, un pla d’acció concret