Especialistes en comerç internacional resoldran consultes de pimes relacionades amb el transport, l’augment de preus o l’escassedat de matèries primeres
- La finestreta intermediarà a través de les 40 oficines d’ACCIÓ al món per resoldre incidències logístiques d’empreses catalanes a l’estranger i les connectarà si s’escau amb nous proveïdors més propers.
- A més, es destinaran 100 milions d’euros de l’ICF a través de diverses línies de préstec a les pimes catalanes que hagin de fer front a problemes de liquiditat provocats per aquesta crisi.
El conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent i Ramió, ha anunciat aquest dimecres al Parlament la creació d’una finestreta única per donar suport a les empreses catalanes afectades per la crisi de subministraments internacional. Es tracta de la Finestreta d’aprovisionament i logística d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball- que contempla un paquet de serveis amb l’objectiu de mitigar l’afectació d’aquesta crisi a les pimes catalanes.
El conseller d’Empresa i Treball ha assegurat que “ens trobem en un escenari molt complex que amenaça la competitivitat de les nostres empreses, i tot i que no disposem de prou competències per atacar les causes d’aquesta crisi, moltes de les quals són globals, hem fet i farem tot el que estigui al nostre abast per ajudar les empreses catalanes”. En aquest sentit, Torrent ha explicat que “aquests últims mesos ja hem acompanyat les empreses catalanes per minimitzar l’efecte d’aquesta crisi i ara volem més enllà amb l’obertura d’aquesta finestreta a ACCIÓ”. Una iniciativa “dirigida a les pimes que hagin registrat encariments dels costos de transport, escassedat de matèries primeres, retards o que vulguin optimitzar les rutes o buscar nous operadors logístics”, ha detallat durant la seva intervenció al Parlament.
Els serveis que contempla la Finestreta d’aprovisionament i logística d’ACCIÓ, que ja està en marxa, són els següents:
- Consultes: especialistes en comerç internacional resoldran a través de la finestreta consultes d’empreses catalanes sobre barreres que es trobin a l’hora d’aprovisionar-se a l’estranger a causa de l’augment de preus del transport internacional, l’escassedat de matèries primeres i components o els retards en els lliuraments. Es pot tractar de qüestions en origen (en temes com l’etiquetatge, l’embalatge o els incoterms) o en destí (certificats, autoritzacions,...).
- Suport a l’estranger: en cas de necessitar-ho, posteriorment s’intermediarà per resoldre les incidències logístiques que les empreses catalanes puguin tenir a l’estranger mitjançant la xarxa de 40 Oficines Exteriors de Comerç i d’Inversions d’ACCIÓ al món.
- Nous proveïdors: si per l’augment de preus del transport o pel trencament de les cadenes de valor global l’empresa necessita diversificar proveïdors, se n’identificaran de nous a Catalunya, la Unió Europea o en altres països propers.
- Nou Servei d’Orientació Logística: les empreses que hagin de fer front a obstacles logístics en l’àmbit del comerç internacional poden reunir-se amb un expert d’ACCIÓ per analitzar quins són els punts més crítics en l’estratègia de transport i logística de l’empresa. S’estudiarà tant des del punt de vista de client com de proveïdor de l’empresa el producte, la comercialització, el sistema d’enviament, els mitjans de transport, els principals riscos i la documentació.
- Monitoratge: seguiment continuat del transport internacional per anticipar-se i trobar alternatives a possibles disrupcions en els fluxos de comerç internacional. Les empreses catalanes poden trobar al web de la finestreta les últimes alertes detectades d’aquest sector per prevenir possibles contingències.
D’altra banda, conjuntament amb l’Institut Català de Finances (ICF) es destinaran 100 milions d’euros a través de diverses línies de préstec per finançar les necessitats de circulant de les empreses afectades per aquesta crisi. La proposta de finançament de l’ICF podrà comptar amb un ajut en forma de garantia de fins el 80% per part del Departament d’Empresa i Treball.
Una iniciativa de l’Oficina Tècnica de Barreres a la Internacionalització
La nova Finestreta d’aprovisionament i logística s’emmarca dins de l‘Oficina Tècnica de Barreres a la Internacionalització d’ACCIÓ, una iniciativa posada en marxa l’any 2018 per ajudar les pimes catalanes a superar obstacles en la seva activitat internacional. Un de les mesures posades en marxa per aquesta oficina va ser la creació de la Finestreta Brexit, que fins ara ha donat suport a 2.200 projectes i consultes d’empreses catalanes per adaptar-se a la sortida del Regne Unit de la Unió Europea.
Anàlisi de Riscos i Tendències Globals 2022
La problemàtica en el subministrament de les cadenes de valor global i augment de preus és un dels principals riscos assenyalats en l’Anàlisi de Riscos i Tendències Globals pel 2022 elaborat per ACCIÓ. Aquest informe analitza els diferents escenaris que haurà d’afrontar el món i els 15 riscos als quals ha de fer front l’economia catalana aquest 2022 com a economia oberta i inserida en els fluxos de comerç internacional.
L’informe apunta les conseqüències a Catalunya de la profunda transformació mundial que ha provocat la Covid-19, el context d’emergència climàtica, l’augment de les tensions geopolítiques i les desigualtats socials. Així, el document assenyala riscos per a l’economia catalana com vulnerabilitat tecnològica i energètica, la ciberdelinqüència, la inflació, la crisi d’aprovisionament o la vulnerabilitat dels mercats emergents, entre d’altres.
La nova Finestreta d’aprovisionament i logística s’emmarca dins de l‘Oficina Tècnica de Barreres a la Internacionalització d’ACCIÓ