L’informe apunta les conseqüències a Catalunya de la profunda transformació mundial que ha provocat la Covid-19, el context d’emergència climàtica, l’augment de les tensions geopolítiques i les desigualtats socials
- El document assenyala riscos per a l’economia catalana com vulnerabilitat tecnològica i energètica, la ciberdelinqüència, la inflació, la crisi d’aprovisionament o la vulnerabilitat dels mercats emergents, entre altres.
L’economia catalana haurà de fer front el 2022 a 15 riscos i tendències derivats de la profunda transformació mundial a causa dels canvis accelerats que ha impulsat la Covid-19, el context d’emergència climàtica, l’augment de les tensions geopolítiques i les desigualtats socials. Així ho recull l’estudi Anàlisi de riscos i tendències globals 2022 elaborat per ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball.
El document apunta que el món afronta un 2022 ple d’incerteses en un entorn on la pandèmia persisteix amb l’aparició de noves variants i en un context d’emergència climàtica i de canvis accelerats impulsats per la crisi de la Covid-19, que estan provocant desequilibris de complexa resolució a curt termini en un context de crisi geopolítica que està fent mutar l’ordre mundial existent.
De fet, tal com recull l’informe, l'economia mundial s’està recuperant del fort impacte de la crisi de la Covid-19, però de forma asimètrica i desequilibrada. Per una banda, els diferents graus de vacunació i de cobertura social, i per, l’altra, els desequilibris entre l’oferta i la demanda, estan provocant pressions inflacionistes i problemes d’aprovisionament que poden posar en perill la recuperació econòmica, especialment en aquells països amb majors nivells d’endeutament, sense oblidar les repercussions en els mercats financers.
15 riscos i tendències per l'economia catalana
Amb aquest context global, l’Anàlisi de riscos i tendències globals 2022 documenta els 15 riscos i tendències que tindran més afectació enguany a Catalunya. Així, per al conjunt de l’economia, s’apunta per exemple l’augment de les desigualtats que ha provocat la Covid-19, la baixa la productivitat, la vulnerabilitat energètica i tecnològica (amb la necessitat d’augmentar els índexs de digitalització i generar més talent digital), la ciberdelinqüència i l’emergència climàtica. També subratlla els riscos financers i la inflació, entra d’altres.
A més, l’informe també destaca que el sector exportador català haurà de fer front a amenaces com la crisi d’aprovisionament (Oficina tècnica de barreres a la internacionalització) i l’augment de preus del transport i matèries primeres a causa les tensions entre l’oferta i la demanda de productes i béns intermedis arran de la Covid-19, que també han comportat més complexitat logística a l’hora d’aprovisionar-se a l’estranger. En aquest sentit, la manca de semiconductors també afectarà la recuperació del sector de l’automoció, el segon més exportador de Catalunya, tal com recull el document.
En l’àmbit de l’activitat internacional, el document apunta que les empreses catalanes hauran de fer front a l’aparició de barreres no aranzelàries per exportar al Regne Unit causa del Brexit, però també destaca que poden beneficar-se de la fi dels aranzels dels Estats Units a la importació de productes europeus i de l’entrada en vigor de nous tractats de lliure comerç amb països com Singapur, Vietnam, Japó o el Canadà.
D’altra banda, cal tenir en compte que els mercats emergents estan fent front a elevades ràtios de deute, inflació i insuficients reserves de divises, una vulnerabilitat que pot afectar economies amb forta presència comercial catalana com Mèxic, Turquia, Brasil, Sud-àfrica i l’Argentina. L’informe també alerta que la fi de la pesta porcina a la Xina afectarà les vendes d’empreses catalanes del sector carni al país i posa de manifest el camí que tenen per recórrer a països asiàtics com Bangladesh, Indonèsia i les Filipines.
L’informe destaca que el sector exportador català haurà de fer front a amenaces com la crisi d’aprovisionament i l’augment de preus del transport i les matèries primeres