La iniciativa ‘Choose Europe’ pretén reforçar el posicionament d’Europa com l’indret on establir i desenvolupar models econòmics respectuosos amb el medi ambient i que promoguin la prosperitat del conjunt de la societat
- Catalunya, a través de l’agència ACCIÓ del Departament d’Empresa i Treball, és l’únic territori de l’Estat entre les 14 agències impulsores, representades per les seves agències regionals i metropolitanes de captació d’inversió estrangera.
- La iniciativa, que s’ha presentat aquest dijous en un acte celebrat a Hèlsinki (Finlàndia), permetrà la col·laboració entre les diverses agències per unir forces i competir amb l’Àsia i els Estats Units com a destí de les inversions per fer front als reptes globals.
Catalunya és una de les 14 regions impulsores de la primera aliança europea per captar més inversió estrangera al continent presentada aquest dijous a Hèlsinki (Finlàndia). Es tracta de la iniciativa ‘Choose Europe’, un nou projecte que promou una captació d’inversió estrangera al continent orientada al creixement sostenible així com reforçar el posicionament d’Europa, davant l’Àsia i els Estats Units, com el destí adient per establir i desenvolupar models econòmics respectuosos amb el medi ambient i que promoguin la prosperitat del conjunt de la societat a l’hora de fer front als grans reptes globals.
De fet, ACCIÓ -l’agència per la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball- és l’única agència de l’Estat espanyol entre les 14 impulsores de l’aliança, que es comprometen a col·laborar per garantir que les inversions que arriben al continent suposin un impuls al creixement sostenible de totes les regions europees.
Per la directora general d’Indústria i consellera delegada d’ACCIÓ, Natàlia Mas i Guix, “competim amb la resta d’agències per captar inversió estrangera d’alt valor afegit, però compartim amb tot el continent la necessitat de reforçar el paper d’Europa com a garant d’un model econòmic que fa indissociable el creixement de la sostenibilitat i la prosperitat del conjunt de la societat”. En aquest sentit, Mas afegeix que “aquesta cooperació també contribuirà a garantir la sobirania tecnològica europea en un context global on és més necessària que mai”.
Així doncs, posar èmfasi en els valors comuns i diferenciar els actius específics de cada regió és l’objectiu a llarg termini d’una cooperació inèdita en un àmbit tan competitiu com el de la captació d’inversió estrangera. De fet, és la primera vegada en aquest àmbit que entitats competidores uneixen les seves forces per assolir un bé conjunt.
La campanya ‘Choose Europe’ començarà posant el focus en el mercat nord-americà, especialment a través de canals digitals. Així mateix, també tindrà presència en diversos esdeveniments que tindran lloc a ciutats europees com el Web Summit 2022, que se celebrarà a Lisboa; el MIPIM 2023, que tindrà lloc a la ciutat francesa de Cannes; o l’Smart City Expo World Congress de Barcelona.
A banda d’ACCIÓ, la xarxa d’entitats fundadores compta amb les agències de captació d’inversió estrangera d’Amsterdam (Països Baixos), Berlín, Munic i Frankfurt (Alemanya), Copenhaguen (Dinamarca), Estocolm (Suècia), Hèlsinki (Finlàndia), Lió i París (França), Riga (Letònia), Viena (Àustria), Varsòvia (Polònia) i Zuric (Suïssa).
Suport públic a la captació d’inversió estrangera
ACCIÓ, a través de la unitat de Catalonia Trade & Investment, és la responsable de la captació d’inversió estrangera per part de la Generalitat de Catalunya. La seva tasca se centra en l’atracció de projectes industrials i tecnològics d’alt valor afegit i amb compromís amb la sostenibilitat.
Durant l’any 2021, la Generalitat de Catalunya, a través d’ACCIÓ, va captar 612 milions d’euros d’inversió estrangera, la xifra més alta de la sèrie històrica, que comença el 1985. En total es van materialitzar 82 projectes d’inversió estrangera (+7% respecte el 2020) que van suposar la creació de 3.211 llocs de treball i el manteniment de 2.471 llocs addicionals.
Així mateix, 2 de cada 3 euros d’inversió estrangera es van destinar a projectes industrials, amb unes inversions provinents, principalment, dels Estats Units, Alemanya, el Regne Unit, França, el Japó i la Xina.
La campanya ‘Choose Europe’ començarà posant el focus en el mercat nord-americà, especialment a través de canals digitals