La companyia analitza l’estat de la vegetació propera a vies ferroviàries i línies elèctriques a través d’imatges per satèl·lit, detecta si hi ha situacions compromeses i alerta les companyies perquè realitzin les corresponents tasques de manteniment
- El projecte ha comptat amb un ajut de 123.182 euros del Govern, per mitjà d’ACCIÓ (Departament d’Empresa i Treball), provinents de la línia INNOTEC.
- L’objectiu del programari és ampliar la capacitat de vigilància simultània al llarg de tots els quilòmetres de les infraestructures i complementar les tasques de manteniment de la mà d’obra humana.
L’empresa catalana COMSA, en col·laboració amb el centre universitari Institut Químic de Sarrià (IQS) Tech Transfer (acreditat amb el segell TECNIO d’ACCIÓ) de la Universitat Ramon Llull (URL), ha desenvolupat un software amb intel·ligència artificial (IA) per prevenir incendis forestals provocats pel mal estat de la vegetació propera a vies ferroviàries i línies elèctriques. La companyia, especialitzada en infraestructures, utilitza un sistema de visionat continu d’imatges per satèl·lit, on la tecnologia machine learning i la IA determinen l’estat de la vegetació propera per advertir les companyies i que aquestes realitzin les tasques de manteniment corresponents.
El projecte, anomenat ISAPREF, ha comptat amb un ajut del Govern, per mitjà d’ACCIÓ -l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Treball-, de 123.182 euros provinents de la línia INNOTEC.
El responsable d’R+D de COMSA, Joan Peset, explica que, gràcies a la col·laboració amb l’equip del Dr. Marco Antonio Pérez, professor del Departament d’Enginyeria Industrial de l’IQS (Universitat Ramon Llull), "s’ha aconseguit que a través de la visió i anàlisi de milers d’imatges, el sistema desenvolupat augmenta la precisió i la velocitat de detecció de canvis en la vegetació, i permet una detecció prematura de situacions potencialment perilloses per a les infraestructures". L’objectiu principal, relata Peset, és "minimitzar el risc que hi hagi un incendi forestal provocat per un excés de vegetació". Per fer-ho possible, el machine learning i la IA són "clau", diu, "per ampliar la capacitat de vigilància simultània al llarg de tots els quilòmetres de la infraestructura i complementar les tasques de prevenció que fan els operaris a peu de via o de torre elèctrica".
COMSA ha realitzat diverses proves pilot per analitzar el rendiment i la fiabilitat del programari. El responsable d’R+D de la companyia, Joan Peset, destaca que "a partir del projecte INNOTEC, hem obert nous processos d’R+D per trobar noves tècniques digitals que puguin ser emprades en el sector del manteniment d’infraestructures". De fet, Peset creu que "el sector no trigarà a implantar eines i solucions tecnològiques que complementin les tasques de manteniment que realitzen diàriament els operaris".
COMSA és un grup global català, fundat l’any 1891 a Tarragona i establert actualment a Barcelona. Especialitzat en el disseny i desenvolupament d’infraestructures avançades, innovadores, sostenibles i d’alt component tecnològic, té presència en el mercat català, a la resta de l’Estat i també a altres països d’Europa i Llatinoamèrica.
Compta amb més de 5.600 treballadors, repartits en 31 oficines arreu del món. A Catalunya n’hi ha 2.000, i a la seu de Barcelona en són al voltant de 300. El 2023 van generar un volum de negoci de 929 milions d’euros i de cara a 2024 preveu superar la barrera dels 1.000 milions d’euros de facturació.
A partir del projecte INNOTEC, l'empresa ha posat en marxa nous processos d’R+D per trobar noves tècniques digitals que puguin ser emprades en el sector del manteniment d’infraestructures