Es tracta fonamentalment de pimes que donen feina a prop de 1.500 treballadors, un 30% de les quals exporta els seus productes a altres mercats, d’acord amb l’informe elaborat per ACCIÓ i Prodeca
- L’estudi també apunta que les exportacions catalanes d’oli sumen prop de 2.000 milions d’euros en el període de 2015 a 2019 i que els principals mercats receptors durant aquest període són França, Itàlia i els Estats Units.
A Catalunya hi ha actualment 347 empreses productores d’oli d’oliva que facturen de manera agrupada 863 milions d’euros i ocupen 1.459 treballadors. Així es desprèn d’un estudi elaborat per ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa del Departament d’Empresa i Coneixement, i Prodeca, Promotora dels aliments catalans, del Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, que es presenta avui dijous, 26 de novembre, coincidint amb el Dia Mundial de l’Olivera.
Segons l’informe, les empreses catalanes dedicades a l’oli d’oliva són fonamentalment pimes (en un 99% dels casos). Es tracta d’un sector consolidat, ja que el 61% són firmes amb més de 10 anys d’existència i un 25% superen els 50 anys. D’altra banda, quant a la cadena de valor del sector de l’oli d’oliva, a Catalunya, el 49% de les empreses són proveïdores per al mercat massiu (mass market); el 23% són productores artesanals i el 20%, del segment gurmet. Destaca també el fet que un 37% són cooperatives.
A escala territorial, la majoria d’empreses catalanes d’aquest àmbit es concentra a la demarcació de Tarragona (179 empreses, un 51,6% del total). Per la seva banda, a Lleida, que ocupa la segona posició per nombre d’empreses (89), s’hi concentra el 64% de la facturació (554,63 milions d’euros).
A banda d’empreses, l'ecosistema del sector de l’oli d’oliva català també agrupa diferents clústers (Clúster oleícola de Catalunya, Catalonia Gourmet, Innovi, Food Service Cluster que treballen projectes vinculats a aquest producte; centres d’interpretació i museus i altres entitats i associacions (Federació de cooperatives agràries de Catalunya, Centre de cultura de l’oli de Catalunya a La Granadella, Centre d’Interpretació de l’Oli i de les Economies Productives de Montsant, etc). També s’acullen fires i esdeveniments en què l’oli té un protagonisme rellevant, com Alimentaria o BioCultura.
L’estudi també subratlla que un 30% de les empreses exporta els seus productes a altres mercats, mentre que les exportacions catalanes d’oli arriben a prop de 2.000 milions d’euros en el període de 2015 a 2019. Els països receptors d’oli d’oliva catalans d'aquest període són França, Itàlia i els Estats Units d'Amèrica, que sumen un 43,4% del total de les vendes catalanes d’aquest producte a l’exterior.
A escala territorial, la majoria d’empreses catalanes d’aquest àmbit es concentra a la demarcació de Tarragona