• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

10 aspectes clau per importar material sanitari de la Xina

Articles i altres publicacions

Què hem de saber per importar material sanitari de la Xina? Retards, tràmits inesperats o empreses amb poca experiència, entre molts altres, són alguns dels aspectes que hem de tenir en compte. Experts en comerç internacional ens n'han donat algunes claus per tal d'evitar maldecaps en la recepció dels productes.
13/05/2020

Arran de la crisi sanitària actual, empreses, centres hospitalaris i governs de tot el món han iniciat compres massives de material sanitari a la Xina. Aquest augment de la demanda en una situació d’emergència com l’actual ha provocat problemàtiques de diverses característiques en els enviaments: retards, productes defectuosos o enviaments erronis.

Tot plegat es va posar de manifest en la sessió en línia sobre com importar material sanitari de la Xina a Catalunya amb Alfred Lorman, director d’operacions Iberia-Kerry Logisitcs; Alba Lara, gestora de l’Oficina Tècnica de Barreres a la Internacionalització d’ACCIÓ i Elvira Jiménez, advocada del despatx Net Craman.

Aquesta jornada l'hem resumida en 10 aspectes destacats que cal tenir en compte per importar material sanitari de la Xina:

1. Els fabricants xinesos de material sanitari han d’estar inclosos a la White List i tenir les llicències corresponents per realitzar la venda amb garanties. És un requisit imposat pel govern xinès amb l’objectiu d’evitar problemes en la qualitat i l’exportació dels productes.

2. S’han de tenir en compte que les normatives i controls de la Xina poden canviar amb poca antelació i sense notificacions prèvies. Això pot comportar que algunes mercaderies pendents de ser despatxades a les duanes xineses deixin de complir amb la nova regulació exigida. En aquest sentit, és recomanable contractar una assegurança a tot risc malgrat que la companyia aèria en disposi d’una.

3. Els aeroports de la Xina estan congestionats per l’elevat nombre de vols de mercaderies, tant regulars com els charters. Segons indica Alfred Lorman això fa que es concentrin moltes mercaderies en un sol aeroport i que els magatzems estiguin congestionats. Tot plegat provoca un nombre elevat d’incidències i pèrdues de vols, amb les despeses addicionals que comporta.

4. Hi ha una falta de personal per controlar els vols. Aquest fet és una incidència comuna en els aeroports d’origen i en destí. A Catalunya, i com a conseqüència de l’aturada dels vols comercials, bona part del personal no treballa. Això fa que el temps d’espera per la sortida de les mercaderies sigui elevat i pot comportar retards en els enviaments.

5. Les empreses importadores tenen poca experiència en la importació de productes sanitaris provinents de la Xina. Això fa que no tinguin en compte alguns tràmits duaners o que no es contemplin les despeses que comporta com alguns impostos, els costos d’arribada o els despatxos de duanes.

6. És molt important diferenciar entre la importació d’EPIS i material sanitaris: per un costat, els materials de protecció individual requereixen de menys tràmits i la importació resulta més senzilla. Per l’altre, importar material sanitari, com les mascaretes quirúrgiques o els tests de diagnosi, s’ha de demanar de forma específica i amb detall a l’Agència Espanyola del Medicament. Per a més informació consulta la Guia per importar productes sanitaris d’ACCIÓ.

7. Actualment, les duanes espanyoles no prohibeixen l’entrada de material sanitari sense marcatge CE. Tot i això, s’ha de tenir en compte que si l’objectiu de la importació és comercialitzar el producte, l’empresa pot trobar-se amb dificultats si no disposa d’aquest marcatge perquè és un requisit exigit per a molt clients. En aquest cas, és recomanable fer una petició a l’Agencia del Medicament si l’objectiu és comercialitzar els productes.

8. Cal de formalitzar un contracte amb l’empresa xinesa per disposar una seguretat jurídica. “Un mail o una simple ordre de compra no és suficient per protegir-nos”, explica Elvira Jiménez. En aquest contracte cal incloure-hi totes les especificacions tècniques de la compra. A més, també és recomanable signar acords de confidencialitat.

9. És important planificar amb temps les compres. Encara que tinguem molta pressa per equipar la nostra empresa, ho hem de fer amb temps suficient per evitar retards i assegurar-nos que la mercaderia compleix amb tots els requisits. Jiménez recomana utilitzar serveis d’inspecció a la fàbrica del proveïdor per revisar la qualitat de la mercaderia.

10. Elvira Jiménez apunta que operar directament amb una empresa de Hong Kong ens pot aportar avantatges fiscals. Tot i això, recomana fer sempre una investigació per conèixer a fons l’empresa matriu que hi ha al darrere per no tenir sorpreses desagradables.

Per a més informació sobre com importar material sanitari, consulta la Guia per importar productes sanitaris durant el període d’alerta del coronavirus d’ACCIÓ.

Si la teva empresa es troba amb dificultats durant els seus processos d’importació pot contactar amb l’Oficina Tècnica de Barreres a la Internacionalització.

Serveis relacionats

ACCIÓ Virtual Desk

Un canal telemàtic de reforç per a la resolució de consultes i assessorament empresarial

Pàgines relacionades