Articles i altres publicacions
Aquest informe analitza els factors que poden ajudar a accelerar la internacionalització de les empreses, un procés en el qual els empresaris i els directius tenen en un paper clau.
Ara, però, hi ha noves trajectòries: hi ha empreses que ja neixen amb vocació global (born global) i n'hi ha d'altres que s'hi tornen (re-born global). Mostra els exemples d'internacionalització de Custo Barcelona i Agua Nafree.

Accelerar la internacionalització: les 'born global'
Destaca la importància dels empresaris i els directius en la internacionalització de les empreses. Indica que es tracta de persones, amb experiència i estudis, que acostumen a tenir una mentalitat oberta i a tenir present el mercat internacional al identificar oportunitats o plantejar activitats i fonts de recursos. Els considera l’essència de la internacionalització.
La internacionalització pot ser un procés gradual, un cop consolidades en el mercat domèstic i començant a exportar als països més propers geogràficament per arribar després als més llunyans. Indica, però, que hi ha empreses que ja neixen amb vocació global (born global) o que si redefineixen (re-born global). Aquestes no segueixen les trajectòries d’internacionalització tradicionals sinó que aposten per una expansió primerenca, més ràpida i no necessàriament seqüencial.
Presenta les experiències de diferents empreses catalanes que s’han internacionalitzat o que han nascut amb vocació global. És el cas, aquest últim, d’Agua Nafree, una empresa que comercialitza aigua tractada per a l’elaboració de la fórmula per a lactants. Explica que el seu èxit es deu a l’experiència internacional d’un dels seus fundadors i al coneixement del sector de l’altre, a l’oferiment d’un producte diferenciat, a haver patentat una tecnologia diferent, etc.
Exposa un altre cas, el de Custo Barcelona, que defineix com una empresa re-born global. A la dècada dels noranta, el subsector de la confecció va patir una forta crisi i per superar-la Custo va apostar per internacionalitzar la marca i van començar pels Estats Units. Deu anys després compta amb més de 3.000 punts de venda a 50 països, on almenys hi ven el 90% dels seus productes. La perseverança, l’aprenentatge i la innovació van ser claus.