Articles i altres publicacions
El nom Catalunya s'aplica a una denominació d'origen impulsada pel mateix sector vitivinícola català de cara a disposar d'una DO amb menors restriccions que les DO locals vigents o comarcals.
Modest Guinjoan, director d'Economia del PIMEC, analitza les estratègies identitàries del sector en aquest article, inclòs al monogràfic Paradigmes núm. 5. 'Economia de la identitat: diferenciació i marca de país'.

Denominació identitària en el sector vitivinícola català
El nom Catalunya s’aplica a una denominació d’origen en el sector del vi des de la seva creació el 1999 i la seva completa consolidació formal l’any 2005. Impulsada pel mateix sector vitivinícola català de cara a disposar d’una Denominació d’Origen (DO) amb menors restriccions que les DO locals vigents o comarcals, està inspirada en un plantejament de marca semblant al que s’empra a Bordeus. Es va crear una DO genèrica indicativa de zona que abraçava pràcticament totes les DO existents a Catalunya, amb normatives menys restrictives, de manera que pogués acollir tant cellers i productors que volguessin operar únicament amb aquesta DO, com cellers i productors que operessin amb DO locals i, alhora, volguessin tenir l’opció d’operar amb la DO Catalunya, a condició, lògicament, d’estar inscrit de sortir al mercat només amb una DO.
Catalunya disposa, doncs, d’una DO que fa servir el nom del país i que, impulsada per part del sector productor, té un volum d’activitat i una dinàmica que cal qualificar de molt positius i que presenta bones expectatives de futur. Fer servir el nom del país com a marca és d’una naturalitat absoluta en un entorn de mercat, el que cal és que tingui prestigi i que no resti en comptes de sumar. El cas de la Denominació d’Origen Catalunya, paradigma de valor i de suma, serveix per seguir explorant les possibilitats d’aplicació de la marca Catalunya en altres àmbits del potent sector alimentari català, en altres sectors d’activitat o, per què no, d’una manera més genèrica, per indicar l'origen de productes i serveis.