Articles i altres publicacions
Ja no és ciència-ficció. El vehicle elèctric és una realitat que arriba amb força per revolucionar el sector de l'automòbil. No són especulacions, ja el tenim aquí i cal estar preparats per assumir els reptes que proposa.
Diversos professionals del sector han explicat com és el vehicle elèctric, en quins camps es treballa per innovar i quins són els punts febles que caldrà millorar per garantir-ne una perfecta implantació. Ho han fet a les Jornades Tècniques organitzades per l'STA al Saló de l'Automòbil. La integració de la telemàtica al vehicle, que ha de permetre una gran interacció entre el conductor i la seva màquina, és un dels camps més destacats. La gestió de les recàrregues, un dels principals reptes.
- AUTOMOCIÓ, MOTO I MOBILITAT LLEUGERA
- ELECTRÒNICA I ELECTRICITAT
- ECONOMIA CIRCULAR
- ENERGIA I RECURSOS
El vehicle elèctric, una realitat que revoluciona el sector de l'automòbil
Ja el tenim aquí
L’arribada d’un nou tipus de vehicle és inevitable. Són diverses les raons que asseguren aquest canvi de paradigma, com la de frenar la contaminació.
Ramon Pruneda, Project manager de Sectors Estratègics de l’Ajuntament de Barcelona, té clar que “hi ha 4 vectors que convergeixen i ho demostren: l’acceptació dels usuaris, el suport dels organismes públics, la tecnologia desenvolupada pels fabricants i els models de negoci”.
També ho veu així Francisco Carranza, de Nissan, que considera que “la societat i la mobilitat urbana estan canviant, hi ha una clara electrificació”.
Una mica més enllà va Alan Montesi, de FICOSA, quan assegura que “hem de donar al món el que necessita, no el que vol, i necessita el vehicle elèctric perquè el petroli s’acabarà tard o d’hora”.
Malgrat tot, també hi ha alguns aspectes que frenen i alenteixen aquesta implantació. Pedro Díaz, responsable de Tecnologia i Innovació d’ENDESA, assenyala “el preu, l’escassa autonomia dels vehicles elèctrics actuals i la necessitat de formació de professionals del sector, com els mecànics”, com alguns d’aquests elements contraris.
El gran repte: incorporar la telemàtica
El vehicle elèctric suposa un gran canvi en diversos aspectes, no tan sols l’energètic. Sandro Boltshauser, d’IDIADA, afirma que “l’estructura del vehicle variarà del clàssic per la mateixa electrificació”, i posa com a exemple “la possible introducció en alguns casos del motor a roda, que faria canviar el sistema de frens i el xassís”. A més a més, també cal veure com es gestiona l’electrònica del vehicle i les seves funcions. Juan Manuel Marco, gerent de desenvolupament Elèctric de SEAT, assegura que “s’han d’ordenar les facilitats que ofereix el cotxe i posar-les al lloc adequat”. No en va, “el 40% dels accidents són causats per distraccions, i hem d’evitar distreure més el conductor”, segons remarca el mateix Marco.
Aquesta no és una qüestió senzilla, com tampoc ho és l’adaptació dels recursos telemàtics. Marco té clar que “hi ha d’haver interacció amb l’exterior per poder consultar com està el cotxe des del mòbil o l’ordinador”. Per Francisco Carranza, la telemàtica és imprescindible als nous vehicles per cinc qüestions: “seguretat, experiència de conducció, comfort, gestió de l’energia i navegació”. Segons el seu parer, és una qüestió innegociable “pel perfil del client que es va incorporant, la igeneration”.
Tots aquests avenços ens permetran, per exemple, planificar rutes o adequar la temperatura del vehicle abans d’arribar-hi. O encara més, tal com relata Alan Montesi, les exigències a la telemàtica demanen “poder conèixer l’estat de la bateria, saber si hem endollat o no el cotxe i consultar on hi ha el punt de recàrrega més proper i reservar-hi una plaça”.
En definitiva, el repte actual és desenvolupar aplicacions per smartphones i llocs web que permetin gestionar més còmodament tot el que té relació amb el vehicle. En aquest sentit, el recull d’estadístiques i historial de l’automòbil serà important perquè cadascú pugui controlar l’eficiència de la seva conducció en la gestió energètica. Marco i Carranza coincideixen que fins i tot “es podran organitzar competicions per veure qui és capaç de recórrer més quilòmetres amb menys despesa d’energia”.
Exigències energètiques per reduir emissions de CO2
Per descomptat, un dels motius de la implantació del vehicle elèctric és la necessitat d’un canvi en el model energètic. Per Joan Pallisé, director de Relacions Institucionals de CIRCUTOR, “el vehicle elèctric ens ha d’aportar eficiència energètica”, un concepte diferent del d’eficàcia que és “el que tenen els vehicles de combustió”. Segons Pallisé, cal plantejar-se les solucions “per la situació transitòria actual més que en grans prediccions futures, perquè estem vivint un canvi de paradigma”. Aquest canvi fa referència a la capacitat d’emmagatzemar grans quantitats d’energia elèctrica, i “on les bateries han de tenir una segona vida en aquest sentit”. Sobretot és important la capacitat de gestió d’aquesta energia, que requereix innovació en el sentit de les “smart grid, on la genereació d’energia s’ha d’acostar molt més al consum i evitar tantes transformacions com fins ara”, assegura Pedro Díaz, d’ENDESA.
Pallisé també vol desmuntar el temor per la manca de punts de recàrrega, quelcom “que no és cert, tot el contrari”. Al seu entendre, “el problema és la manca d’oferta de vehicles elèctrics amb prestacions suficients”. El que sí que cal desenvolupar és el model de punts de recàrrega. La nocturna és indiscutible, per la qual caldrà adaptar punts de recàrrega en garatges personals i en pàrquings de multipropietat. Pel que fa a la recàrrega durant el dia, hi ha dues opcions: la recàrrega ràpida o el canvi de bateria.
En definitiva, on coincideixen tots els experts és a afirmar que la tecnologia ja habilita la presència del vehicle elèctric, i el que cal resoldre, més enllà de certs aspectes en la gestió de l’energia, són aspectes normatius i legals. I el missatge cap als legisladors i les administracions és clar i contundent: solucions senzilles que tinguin en compte el continu avenç de la tecnologia i no posin pals a les rodes, mai més ben dit.