Articles i altres publicacions
L'Índia és la segona potència mundial, darrere la Xina, en termes de població (18% de la població mundial), i va en camí de ser-ho en termes econòmics.
És un dels països amb les perspectives d’expansió econòmica més elevades, amb un ritme de creixement mitjà anual estimat pels propers quinze anys superior al 5. A més, serà un dels països amb el nivell de població més jove. A partir del 2010 més del 65% de la població se situarà entre els 15 i els 64 anys, percentatge que anirà en augment fins a quasi tocar el 70% a finals de la dècada dels 30. Malgrat la posterior reducció, a meitat del segle XXI el percentatge es mantindrà per sobre del 65% —10 punts més que Alemanya i 5 punts més que la Xina i els EUA—.
Per altra banda, la liberalització econòmica i l’obertura exterior, continuarà avançant en el futur. Actualment ja s’estan desenvolupant noves zones econòmiques especials (SEZ), especialment en les àrees rurals, i s’estan portant a terme aliances i acords comercials tant amb els països avançats com, particularment, amb els països de la regió: la Xina i l’ASEAN. Al mateix temps s’estan accelerant les polítiques d’obertura a la inversió estrangera, i millorant tant el sistema legal com la legislació mercantil.
Un aspecte que caracteritza l’economia índia és el pes creixent que està adquirint el sector serveis, que ja suposa el 55% del PIB en valor afegit, enfront el 26% de la indústria. Aquest fet, unit a la creixent especialització en serveis de tecnologia i informació (IT), està donant lloc al que alguns ja anomenen la transformació de l’Índia del working power al brain power. En aquest sentit, s’està consolidant una vasta base de mà d’obra qualificada; es graduen quasi tres milions d’universitaris a l’any, dels quals 200.000 són enginyers (sis vegades més que a Alemanya).
El gran dinamisme econòmic previst per als propers anys, i l’emergència d’una classe mitjana cada cop més àmplia, converteix a l’Índia en un dels mercats més grans i atractius del món. La capacitat industrial actual és molt limitada per abastir aquest gran mercat en expansió, i per tant es preveu un fort augment de les inversions i importacions en el futur, cosa que ofereix excel·lents oportunitats de negoci a les empreses estrangeres.
Un dels principals obstacles són les deficiències en infraestructures, tant del sector elèctric com de comunicació i transports, que suposen importants «colls d’ampolla» per a l’economia del país. Aquestes deficiències però, es poden convertir en importants oportunitats de negoci per als inversors privats, tant domèstics com estrangers, davant els actuals projectes governamentals a gran escala de millora.