Articles i altres publicacions
La Xina impulsa el comerç electrònic al món. Els últims informes indiquen que el nombre de xinesos que compren habitualment a través d'Internet és més gran que el nombre de nord-americans que compren a distància mitjançant la xarxa en línia.
Des del punt de vista del comerç electrònic, la Xina ja és una realitat. La predisposició del consumidor xinès a comprar roba, productes d'electrònica, llibres o aliments als llocs web s'ha disparat, tal com ha passat a Europa. Vendes per valor de 13,2 bilions RMB al portal Tmall i 5,9 bilions RMB a Taobao en un sol dia (11-11-2012) ho demostren. El fort creixement d'aquests últims anys és degut al canvi de mentalitat del consumidor, qui ara està disposat a adquirir productes a través d’Internet i pagar mitjançant mitjans telemàtics.
A més, la millora logística ha permès accedir a més ciutats, cosa que ha permès guanyar quota de mercat entre la població de l’interior de la Xina. Així, doncs, el valor de les transaccions per Internet va ser de 1.259,4 bilions RMB el 2012, xifra que mostra un creixement del 66% respecte al 2011. En qualsevol cas, l’oportunitat de mercat és considerable. La Xina té 242 milions de compradors per Internet, cadascun dels quals gasta de mitjana 5.203 RMB l'any. Aquest increïble volum d’activitat, potenciat per la penetració creixent dels dispositius mòbils, ha permès que el valor de mercat augmenti un 108% entre 2007 i 2012 i que s’estimi un creixement anual del 29% fins al 2017.
Actors principals
El sector del comerç electrònic a la Xina està concentrat. En termes de valor de venda, més del 50% del mercat es troba en mans de Tmall, el principal portal B2C xinès. Amb una quota de mercat molt més petita trobem Yihaodian, plataforma que va néixer fa 5 anys com a supermercat electrònic.
Avui en dia, Yihadian és el principal portal de venda de productes importats, majoritàriament dins la categoria d’alimentació i begudes. Tot i així, s'hi poden trobar altres productes importats com ara joguines, cosmètics i roba. Com es pot veure, el comerç electrònic xinès està dominat per webs locals. Així, doncs, l’oportunitat resideix a conèixer el seu funcionament i col·laborar-hi per aprofitar el gran nombre d’usuaris per donar-se a conèixer en aquest mercat oriental.
Les xifres
- El valor de les transaccions per Internet és de 1.259,4 bilions RMB el 2012, xifra que mostra un creixement del 66% respecte al 2011
- La Xina té la població de compradors en línia més gran del món: 242 milions a finals del 2012
- La despesa mitjana anual és de RMB 5.203 RMB per persona
- La categoria de la vestimenta representa el 81,8% del comerç minorista per Internet, amb un fort creixement del 128%
- La categoria d’aliments i begudes va experimentar un creixement de valor del 76,2% el 2012 i s'espera que creixi un 23,2% anual fins al 2017
- L'11-11-2012 es van generar vendes per valor de RMB 13,2 bilions RMB al portal Tmall i 5,9 bilions RMB a Taobao, xifres que superen les vendes generades el Cyber Monday als Estats Units
La venda per Internet ha vingut per quedar-se. No es tracta d’un fenomen puntual, sinó del desenvolupament d’un nou canal de mercat que està creixent a un ritme vertigininós del 29% a l’any. Aquesta tendència a l'alça no només es deu al fet que la Xina compta amb la població més gran de consumidors en línia del món, sinó també a la intensa competència existent en el mercat que ha portat dinamisme al sector.
Així, doncs, aquesta forta competència ha fet que els principals portals B2C inverteixin en una oferta de productes més gran, així com en diferenciació en l’experiència de compra i en eficiència en la logística, factors que estan ajudant a propagar i desenvolupar aquest nou canal de comerç.
La categoria que els principals portals de venda en línia promouen amb més força, la d'alimentació i begudes d'importació, té un interès especial. La seva inclusió, relativament recent, al panorama minorista en línia no només ha permès que marques estrangeres guanyin reconeixement per part dels consumidors xinesos, sinó que ha fet que aquests béns siguin més assequibles. Per tant, treballar conjuntament amb els principals portals xinesos de venda en línia pot obrir una finestra d'oportunitat per a les empreses catalanes que vulguin accedir al mercat xinès. L’èxit dependrà, però, del suport que aquestes donin en activitats de màrqueting per diferenciar-se de la competència.
Alguns productes que poden semblar interessants de comercialitzar mitjançant aquest canal són els següents: llet, oli d'oliva, vi, aperitius i fruita seca. En particular, la mel i les galetes són dues categories que s’estan promocionant activament en els principals portals de venda en línia a la Xina. Tot i així, no cal oblidar que altres categories de productes, com les joguines, els productes cosmètics o la vestimenta també ofereixen una oportunitat de negoci per a aquelles empreses catalanes que vulguin irrompre en el mercat amb les millors perspectives per al comerç electrònic del món.