Casos d'empresa
L’empresa de Sant Quirze del Vallès, dedicada al disseny, fabricació i comercialització d’aromes i fragàncies; ha fet front a la crisi potenciant tres pilars bàsics: la innovació, la diversificació i la internacionalització. El seu ha estat un dels protagonistes en la 2a Jornada de Canvi Estratègic en Clústers 2014.

Carinsa va néixer i es va desenvolupar a Espanya servint les marques nacionals que, per mida o per contracte d’exclusivitat amb marques multinacionals, eren rebutjades pels grans de la indústria, com Givaudan, Firmenich i IFF, els top 3 de la indústria, amb una quota de mercat del 45%. Aquesta estratègia d’invisibilitat o escassa notorietat li havia reportat molt bons resultats, així que la van aplicar en el seu procés d’internacionalització.
El 2013, moltes d’aquestes marques patien en el mercat espanyol la pressió de la competència, responent bé amb menys innovació, racionalitzant els seus costos o simplement desapareixien dels lineals, conseqüència de la racionalització d’assortiments per part dels distribuïdors, i van ser substituïdes per la marca del distribuïdor. Carinsa havia estat, un cop més, més àgil en servir als distribuïdors en les seves marques pròpies, cosa que li ha havia permès continuar creixent, i no poc, en el mercat espanyol.
Això no obstant, les seves vendes, encara que creixents, estaven cada cop més concentrades en menys clients i a més distribuïdors, i menys en el seu mercat més agraït (marques nacionals i segones marques ignorades pels grans proveïdors). D’altra banda, la pressió s’estava traslladant als líders multinacionals del sector de productes de gran consum, com a conseqüència de les dificultats, o la desaparició, dels campions locals.
Per fer front als reptes del moment, Carinsa ha aprofundit en els seus tres pilars bàsics: innovació, diversificació i internacionalització. Un procés de canvi i reflexió estratègica que ha protagonitzat la 2a Jornada de Canvi Estratègic en Clústers 2014.