Casos d'empresa Miquel Juncà SA
No es consideren gelatiners, sinó una empresa que "fomenta els valors que té un producte encara molt desconegut com és la gelatina". Els avalen 19,5 milions d'euros de facturació. La diversificació de mercats i proveïdors ha situat Miquel Juncà, SA en una situació privilegiada per afrontar els reptes d'un sector que s'orienta de forma cada cop més clara cap a la cosmètica i la salut per créixer.
Col·laborar amb la competència local per accedir a un nou país
Miquel Juncà, SA és una empresa familiar creada el 1947. Com es conjuga la tradició amb les exigències d'un mercat cada cop més competitiu i globalitzat?
Es conjuga amb dificultats i vencent les contradiccions que apareixen en una empresa que ha basat la seva evolució en lligams familiars. Tenim clar que ser parents i conèixer el negoci no ens fa els millors gestors. Per això, caminem cap a la professionalització de la direcció. La família és on ha de ser, és a dir, al Consell d'Administració, indicant les línies mestres a seguir i aportant idees però sotmetent-se als criteris de gestió de professionals que deixen enrere la part més emotiva i endogàmica dels lligams entre parents.
Presenteu el vostre producte com a GelatineS, amb essa. La diversificació de productes i mercats és un dels vostres punts forts?
No volem ser gelatiners, sinó una empresa que fomenta tots els valors que pugui tenir un producte encara molt desconegut i amb una gran versatilitat com és la gelatina. La proteïna que es troba a la seva base és el col·lagen, que té una estructura molecular molt complexa. Nosaltres la tallem i n'obtenim un producte que gelifica i, a més, té propietats beneficioses no només per a la pell sinó també per a les articulacions. A més de pluralitat i servei, la essa també vol simbolitzar la diversitat d'orígens amb què fabriquem les gelatines. Una de les singularitats que hem potenciat és la producció a partir de pell de peix o del món de l'aviram.
Esteu ubicats en una zona d'activitat agropecuària que us proporciona proximitat amb les fonts de matèria primera... La localització determina la producció o és a la inversa?
Estem ben posicionats quant a la matèria primera perquè utilitzem la pell del porc. Catalunya està generant el 30% de carn originària del porc i, per tant, tenim una font de subministrament excel·lent, proximitat i confiança en els nostres proveïdors. En el cas del peix, vam començar important pells congelades d'Islàndia, però ens suposava problemes de logística que encarien tot el procés. Ben aviat, vam pensar que era millor anar a produir allà on la matèria primera fos més propera. Així, tot i que la idea original era obrir una fàbrica a Islàndia, vam obrir una fàbrica a les Illes Feroes.
El fet d'orientar l'obtenció de matèria primera cap al peix us ha permès esquivar la crisi del sector porcí?
En realitat, no gaire. Hem hagut de barallar-nos amb aquesta crisi, però no pas recolzant-nos en el peix, que és encara una font marginal, sinó fent palès que la crisi del porcí no afecta el producte obtingut. De fet, la crisi de les vaques boges – la pell de vedella també permet fer gelatina - va ser molt pitjor...
La col·laboració amb altres empreses ajuda a superar aquests sotracs també?
En el nostre cas, ha estat cabdal per obrir la fàbrica a les Illes Feroes, per exemple. Sense aquest suport local, que s'ha concretat en una joint venture amb un consorci autòcton, no haguéssim pogut implantar-nos en aquest lloc. També tenim una joint venture amb una empresa danesa amb qui som competidors en matèria primera, és a dir, que fabrica el mateix producte original que nosaltres. Vam decidir ajuntar-nos per donar sentit a les nostres produccions. Aquest és un projecte bastant ambiciós que encara no està del tot embastat però que ens va permetre obtenir una subvenció important el 2004, la més important que es va donar a Espanya. A banda d'això, també col·laborem amb companyies farmacèutiques que realitzen estudis sobre el benefici del col·lagen i amb les quals aconseguim una conjunció perfecta entre la producció i la idoneïtat del producte per a un mercat tan crític com és el de la salut i de la cosmètica.
La innovació necessària per continuar sent competitius al mercat us la plantegeu en aquesta línia aleshores? En el camp de la cosmètica i la salut?
Sí. La gelatina és un producte madur que s'utilitza perquè té unes propietats físiques especials i úniques com es va demostrar durant la crisi de les vaques boges, quan va ser injustament estigmatitzat. Vam sobreviure perquè és un producte genial. Però té una limitació. La gelatina convencional depèn del mercat dels caramels, que ara està en crisi. En canvi, cada cop és més evident que el col·lagen té unes propietats que estan directament relacionades amb la salut. Per això, hem decidit desenvolupar hidrolitzat de gelatina, és a dir, col·lagen molt més fàcil d'assimilar destinat al sector de la cosmètica i la salut on el potencial de creixement és molt més alt. I no només perquè el mercat de la salut creix, sinó perquè és molt probable que la Comissió Europea inclogui el col·lagen en la llista dels ingredients catalogats com a funcionals. Aquest és el mercat que veiem amb més possibilitats i la producció de les Feroes va en aquesta línia.
Idees Força
La professionalització de la direcció és necessària per superar la càrrega "emotiva i endogàmica" que impliquen els lligams entre parents en una empresa familiar.
Saber aprofitar el ventall d'aplicacions del producte amb què es treballa dóna avantatges competitius.
La innovació és cabdal per superar la saturació del mercat més convencional de la gelatina, que són els caramels. El futur es troba en la cosmètica i la salut.