Casos d'empresa Mapro Sistemas de Ensayo
Mapro Sistemas de Ensayo, constituïda el 1998, aposta des de fa anys per la mecatrònica, és a dir, la combinació d'electrònica, mecànica i programari en la fabricació d'equips de test i línies de muntatge per als fabricants de components d'automoció. I no els va malament. El seu secret: "ser un projecte català i prou atractiu per atreure talent".
Estan absolutament convençuts que el futur del cotxe és elèctric i que l'empresa que dirigeix tindrà un paper important en la migració cap al vehicle híbrid que viurem en els propers 10 anys.
El negoci del vehicle elèctric i híbrid
Treballen amb un sector especialment castigat per la situació de crisi actual...
Sí, subministrem mitjans tecnològicament avançats al sector de l'automòbil. Els nostres clients estan acusant una davallada de les vendes, però alhora estan accelerant projectes d'innovació o modernització del vehicle. La tendència és anar cap a un cotxe més net i ecològic i, en aquest sentit, Mapro està ben posicionada. La nostra principal línia de negoci és la fabricació de sistemes de direcció elèctrica, que poc a poc va substituint la hidràulica. Tenim força projectes i comandes de clients nacionals i internacionals però els bancs han tancat l'aixeta i, com d'altres empreses, patim de forma indirecta per la situació conjuntural financera.
Però continuen apostant per l'R+D com a estratègia clau per a l'empresa...
La innovació constant és una peça crítica de la nostra activitat. Per això invertim més del 3% de les vendes en R+D. Estem convençuts que les expectatives de futur són interessants. La fabricació de vehicles està baixant però s'està produint un desenvolupament tecnològic important i aquí és on apareixen noves oportunitats de negoci. De fet, la innovació oferirà grans oportunitats de negoci. El cotxe el futur no portarà motor de benzina. La transformació que això suposa tindrà un impacte impressionant. Hi ha players de l'àmbit internacional que ja han endegat projectes en aquest sentit i que requereixen equipament per provar i verificar que funcionen. Nosaltres hi estem participant. També cal tenir en compte el creixement del mercat asiàtic.
Precisament vostès tenen oficines a la Xina, però també als Estats Units, Mèxic i Polònia. Com s'encara la internacionalització d'un producte tan especialitzat?
Creiem que ser presents en aquests mercats és el que ens permet tenir un creixement sostingut. El 91% del volum de negoci de l'any passat són exportacions. És cert que oferim un producte o servei molt específic, però precisament per això competim amb grans empreses americanes, europees i japoneses. De fet, som líders en el desenvolupament de la direcció elèctrica i els estudis de mercat ens confirmen que l'hem encertat. Els nostres clients ens valoren per la capacitat que tenim d'adaptar-nos a les seves necessitats. Ser petit també té avantatges, com ara ser més flexible. Els competidors pateixen més en aquest sentit. És cert, però, que per abordar determinats tipus de projectes en l'àmbit global hem de buscar col·laboradors.
Projectes en altres sectors, com el de l'aeronàutica?
Sí. Mapro ha desenvolupat diferents sistemes d'assaig per al sector aeronàutic, espacial i de defensa. També hem realitzat aplicacions que impliquen una sola àrea d'enginyeria com, per exemple, el programari de gestió de la il·luminació ornamental de la Torre Agbar. Som especialistes en tres grans àmbits: l'electrònic, el mecànic i el del programari. El que oferim és un servei integral claus en mà.
Compten amb un equip humà de 120 professionals. Com s'atreu i es gestiona el talent en una empresa mitjana localitzada a comarques?
Tenim les oficines a Sant Fruitós del Bages, a prop de Manresa. És cert que costa atreure professionals, sobretot de l'àrea metropolitana, però ho aconseguim. També tenim especialistes excel·lents de l'Escola d'Enginyeria de Terrassa. Oferim incentius de tot tipus per atreure i retenir el talent. És vital perquè la nostra empresa és el que és gràcies a la gent que hi treballa.
Idees Força
L'electronificació del vehicle representa una veta de mercat important que permetrà superar la conjuntura econòmica actual.
La internacionalització és bàsica per al creixement sostingut del negoci.
És necessari buscar aliances per jugar en l'àmbit global però conservant els avantatges que representa ser petit.
La gestió del talent és vital.