Casos d'empresa
Embotits Salgot, fundada el 1928 i dedicada a l’elaboració de derivats càrnics, va impulsar un procés de reposicionament estratègic en un negoci molt madur. Un cas exposat en la Ia Jornada de Canvi Estratègic en Clústers 2013.
Per aconseguir-ho, va impulsar concebre l’embotit com un producte gastronòmic versàtil, amb moltes formes i moments de consum. Va donar al client noves possibilitats per gaudir del seu producte, introduint una línia exclusiva de botifarres farcides de productes típics i els “llaminets”, petits fuets dissenyats i presentats pel seu consum a mode d’aperitiu, convertits en un dels seus productes estrella.
El projecte Eco Salgot s’emmarca en aquesta aposta de diferenciació, fugint de la producció estàndard, alineada amb els nous criteris de compra del consumidor: salut, sostenibilitat o benestar animal, per definir un model alternatiu de producció de carn de porc ecològic i un nou procés d’elaboració de productes càrnics ecològics tradicionals Premium. Per fer-ho, va crear la primera granja de l’Estat en recerca de porc ecològic, el Saüc, on treballen amb diferents races i sistemes d’alimentació, i elaboren productes sostenibles i innovadors.
El 2000, Salgot comptava amb una plantilla de 90 treballadors repartits entre els centres d’Aiguafreda (oficina i elaboració de productes frescos i cuits) i Balenyà (elaboració de curats i sala d’especejament) amb una capacitat productiva de 1.050.000 kg/any (400.000 curats, 600.000 cuits i frescos i 50.000 kg en pernils).
El 2003, coincidint amb el 75è aniversari de l’empresa, es presenta el concepte Delicatessen del porc per reflectir la forma d’entendre l’elaboració dels productes Salgot, ‘embotits d’alta gastronomia’.
En paral·lel, s’inicia un procés de reflexió a l’empresa i s’aborda un procés de planificació estratègica en el marc d’un programa de noves oportunitats de negoci.
Es van determinar quatre grans línies estratègiques d’actuació:
- Política de marques: Es defineix una marca paraigües, Salgot, la imatge de la qual havia de reflectir les línies identitàries de l’empresa: origen (xarcuteries d’Aiguafreda), història (1928) i el porc («especialistes en delicatessen del porc»). Així mateix, es van desenvolupar dues línies clarament diferenciades per comercialitzar els seus productes: gamma Salgot per a la gran distribució i Reserva Salgot per a tendes pròpies i per als detallistes tradicionals. En ambdues línies, l’oferta consistia en productes curats (llonganisses, sumaia, fuet, llaminets i secallona), cuits (catalana, bulls, bisbes i botifarres), frescos (carn i botifarra fresca), i llardons
- Xarxa comercial: L’empresa comptava amb una xarxa comercial multicanal i no exclusiva, amb una trajectòria de treball conjunt de més de 25 anys, però ineficaç, cosa que es traduïa en molts clients però molt poc rendibles. Actualment compta amb una xarxa de 10 comercials distribuïts per zones geogràfiques
- Gamma de productes: Va apostar per concebre l’embotit com un producte gastronòmic versàtil, amb moltes formes i moments de consum. Per això s’introdueix una línia exclusiva de botifarres farcides de productes típics com alls tendres, bolets, escalivada i els llaminets, petits fuets dissenyats i presentats per al seu consum en forma d’aperitiu
- Comunicació client: No es tracta d’una gran empresa per la qual cosa calia ser especialment selectiu i imaginatiu. Qualsevol actuació està encaminada a transmetre els valors i la filosofia de l’empresa al consumidor