Casos d'empresa Groupalia
Groupalia és una empresa de descomptes online amb presència als mercats espanyol i italià. Després d'una experiència fallida a l'Amèrica Llatina, Groupalia ha aconseguit una posició sòlida a Itàlia en el sector dels descomptes o l'e-commerce.
Per la seva banda, Akamon Entertainment és una operadora de jocs socials online amb més de 10 milions d'usuaris registrats repartits entre l'Amèrica Llatina i el sud d'Europa.
Totes dues fan de la internacionalització una peça essencial de la seva estratègia. Juan Santana, CEO de Groupalia, i Vicens Martí, CEO d'Akamon Entertainment, ens expliquen els respectius processos d'internacionalització d'ambdues companyies.
Idees Força
De l'experiència fallida a l'Amèrica Llatina, Groupalia explica que en el món en línia existeix un component local important que pot comportar problemes de gestió i creixement per a una companyia de nova creació que no tingui prou experiència per gestionar a nivell local diversos mercats. Es necessita una mida gran, o una estructura de gestió que t'ho permeti, per tenir presència a tants mercats.
Per què Itàlia? Per què en l'anàlisi de mercats es van adonar que l'italià no tenia molta competència d'actors semblants a ells, i des d'un punt de vista de gestió, és un mercat molt semblant a l'espanyol i és senzill crear sinergies.
Per Groupalia, l'Amèrica Llatina ofereix una demanda enorme, però també cal tenir en compte altres factors com el frau, que multiplica per 3 i per 4 els ràtios. És important no enganyar-se amb el creixement i mirar la rendibilitat.
L'exemple per a Akamon va ser Zynga, i al segon any van decidir ja internacionalitzar la companyia. Van concloure que a on tenia sentit competir era al sud d'Europa i a l'Amèrica Llatina. Es compensa: sud d'Europa e-commerce més desenvolupat, però context econòmic més depressiu; a l'Amèrica Llatina, e-commerce menys desenvolupat però moment econòmic creixent.
Akamon ha tingut diverses experiències a l'Amèrica Llatina: a l'Argentina i Veneçuela ha patit problemes d'inestabilitat. A Brasil, l'experiència ha estat meravellosa. Mercats com el peruà, xilè, colombià i mexicà reuneixen les millors condicions: estables, i elevat creixement.
Cal tenir en compte que de la previsió inicial sempre es tardarà el doble, costarà el doble i es patirà el doble per assolir els números. Aconseguir una massa crítica de clients és fonamental.