Casos d'empresa Combakett
Per fer front als efectes de la globalització, l'empresa de transformació de termoestables i termoplàstics Combakett SL −PIME de 10 treballadors creada el 1995 a Santa Coloma de Cervelló−, va apostar per desenvolupar un producte innovador.
És així com el 2001 van presentar el prototipus d'Ambicar, el primer ambientador elèctric per a cotxe, que van patentar a nivell internacional i van començar a comercialitzar el 2004.
L'èxit d'aquest producte, que es ven també al Regne Unit, França, Itàlia, Àustria, Alemanya, República Txeca, Eslovàquia i Estònia, va portar l'empresa a facturar 1 milió d'euros l'any 2005, un 40% provinents de l'ambientador. Això els va fer replantejar-se el negoci i fer un gir estratègic en favor de productes d'ambientació d'espais reduïts. Van rebre un ajut de Noves Oportunitats de Negoci d'ACC1Ó per elaborar un pla de negoci a 5 anys que els pot dur a obrir mercat a la resta d'Europa i, a mitjà termini, als Estats Units d'Amèrica i a l'Amèrica Llatina. La previsió és de facturar en 5 anys 6 milions d'euros a l'àmbitl estatal i 13 a l'àmbitl internacional.
Idees Força
"Cal fer estudis de mercat i proves amb clients potencials abans de comercialitzar un producte; primer es fa de manera selectiva, distribuint-lo al mercat domèstic (estratègia de distribució selectiva)".
"Fer un gir estratègic vol dir canviar una mica la cadena de valor; si abans amb la divisió industrial ens dedicàvem bàsicament a la producció, ara som més forts en la fase d'investigació i recerca i en la de comercialització i distribució".
"L'entorn avui en dia canvia de manera molt ràpida i ens hem de replantejar la nostra situació i els nostres productes de forma continuada. S'han de fer plans a curt, mig i llarg termini però gestionant-los sempre amb temps".
"Tenint en compte que el mercat és globalitzat i que s'ha de començar a tenir envergadura, potser és bo que les pimes catalanes comencem a sortir a fora, que col·laborem i que busquem recursos que no només siguin propis".