Articles i altres publicacions
Amb una indústria local en extinció, la qualitat i el disseny del sector de la moda català pot trobar al mercat nord-americà un ampli ventall d’oportunitats que, alhora, serveixi de porta d’entrada a l’Amèrica Llatina.
Els Estats Units no necessiten presentació. El primer consumidor, productor i importador mundial és interessant per a pràcticament qualsevol sector, també per al de la moda. Ara bé, per accedir a un mercat tan madur i competitiu cal planificar una estratègia sense fissures que tingui en compte tots els seus peròs i contres.
Per què la moda catalana ha de creuar l’Atlàntic?
Els Estats Units ofereixen, aproximadament, un mercat potencial de 90 milions de persones (sobre els seus 330 milions d’habitants). Un país gairebé continental amb una economia competitiva i oberta als negocis.
En el sector moda, la indústria local estatunidenca viu una tendència inequívoca cap a la desaparició, de tal manera que pràcticament tot el producte s’importa des de l’Àsia i l’Amèrica Llatina. En aquest context, el segell de disseny i qualitat europeu que hi pot aportar la moda catalana és un valor afegit.
"Amb una indústria local en desaparició, el disseny i qualitat de la moda catalana aporta un valor afegit"
D’altra banda, en un dels països amb més implantació del comerç electrònic, el de la moda és un dels sectors que més profit hi pot treure. Més enllà de l’espai digital, l’entrada física més habitual al país té dos pols: Los Angeles i Nova York, on hi ha una forta competència. Una entrada menys saturada i, per tant, més assequible, és Miami. Per aquest motiu ACCIÓ hi organitza una Missió Empresarial (4-7 juny 2018) en col·laboració amb el clúster català de la moda, Modacc, en el marc del projecte Intertex del programa europeu Interreg-Sudoe.
Es tracta d’una bona oportunitat per conèixer el mercat nord-americà amb una agenda de formació amb experts del sector, visites a botigues i un esdeveniment B2B amb representants de moda i clients finals en poc més de quatre dies. Tot plegat en una ciutat, Miami, que alhora pot servir per començar a posar un peu a l’Amèrica Llatina i al Carib.
Representants i talles grans
Una de les característiques per fer negoci en el sector de la moda als Estats Units és la necessitat de treballar amb representants, en lloc de distribuïdors, en un esquema similar a l’europeu. Alhora, les plataformes online també disposen d’un pes rellevant en la promoció dels productes.
Per categories, la de la roba esportiva és la que acumula un major creixement en la tendència denominada athleisure. Tot plegat s’uneix a un augment de l’interès per la moda d’home i una demanda a l’alça de gènere neutre.
D’altra banda, plantejar-se l’entrada al mercat dels Estats Units també significa renovar l’esquema de talles: adaptar-les al format nord-americà i ampliar-ne el ventall més enllà de la XL per no obviar les talles grans i extra grans.
Els fils per cosir un bon negoci als Estats Units
Un mercat tan madur i competitiu requereix empreses amb experiència exportadora. La seva enorme dimensió, a més, recomana no intentar abastir-lo de cop; sinó teixir una estratègia per zones especialitzant-se en una categoria concreta que apunti molt bé el target al qual dirigir-se.
"Als Estats Units convé adaptar les talles al format nord-americà i ampliar el ventall més enllà de la XL"
Un punt crític és trobar el soci local adequat, un representant que faciliti l’entrada a botigues multimarca o grans magatzems; via que es pot combinar amb la presència als marketplaces online.
D’altra banda, es tracta d’un mercat exigent on es fa necessària una bona estructura en origen que ofereixi un bon servei postvenda que actuï amb rapidesa.
Vols saber-ne més? Consulta l'estudi de mercat sobre el sector de la moda als Estats Units.