Informes sectorials
El sector del food retail a Catalunya compta amb 3.201 empreses, que ocupen aproximadament a 139.000 persones i que tenen una facturació superior als 55.500 milions d’euros. Descobreix més dades clau d’aquest sector en aquest estudi elaborat per ACCIÓ en col·laboració amb el Clúster Food retail de Catalunya.
El sector del 'food retail' a Catalunya
El sector del food retail a Catalunya és un dels àmbits més importants en l’alimentació i que s’ha anat consolidant amb força durant els darrers anys. Per tenir-ne una idea a escala internacional, l’Estat és la dotzena regió del món per vendes del sector, un rànquing liderat per la regió d’Àsia-Pacífic, seguida d’Amèrica del Nord i Europa Occidental. Tot i això, Estats Units és el país amb més vendes el 2022 i el que encapçala la llista de les empreses més importants del sector amb Walmart i Costco.
L’estudi 'El sector del ‘food retail’ a Catalunya" (document. PDF) que ha realitzat ACCIÓ, en col·laboració amb el Clúster Food Retail de Catalunya, intenta donar una visió global d’aquest sector, que l’entén com el conjunt d’empreses que s’encarreguen de la fabricació, distribució i venda d’aliments i begudes al detall per al consum a la llar.
3.201 empreses a Catalunya dedicades al ‘food retail’
Les dades clau del sector del food retail a Catalunya manifesten que hi ha 3.201 empreses que s’hi dediquen, les quals generen 138.658 llocs de treballs. A més, l’informe 'El sector del ‘food retail’ a Catalunya' destaca que la facturació del sector és de 55.537 milions d’euros, unes xifres que equivaldrien al 20,1% del PIB total de Catalunya.
De manera més precisa, l’anàlisi ha aprofundit en dades econòmiques i distingeix la facturació entre quatre àmbits: producció agrícola, indústria de l’alimentació i begudes, distribució i canal final. Apunta que la indústria de l’alimentació i les begudes compta amb el 33% del total d’empreses del sector i que, així i tot, factura el 49% del total del food retail. A la vegada, l’àmbit de la distribució aglutina el 24% de la facturació, encara que concentra el 47% de les empreses del sector.
Amb relació a altres conceptes importants per entendre el food retail a Catalunya, l’estudi conclou que el 91,7% de les empreses són petites o mitjanes i que el 82,7% de les companyies es va establir fa més de 10 anys. Davant això, el 94,7% de les persones ocupades pel sector treballen en aquestes empreses consolidades i el 63,3% treballen en grans empreses, que suposen el 8,3% del total de les companyies i que facturen el 74,3% del total de la facturació del sector.
La cadena de valor i l’ecosistema català
El sector del food retail a Catalunya engloba un ecosistema que suma associacions empresarials, clústers, fires, centres tecnològics i centres universitaris, entre d’altres. A més, l’informe apunta que Catalunya és la cinquena regió en nombre de projectes d’inversió estrangera directa (IED), quasi un 5% més respecte el total de la UE. També es recull que és la vuitena regió en capital invertit i la cinquena en llocs de treball creats, un 3,3% i un 3,1% respecte el total de la UE respectivament.
L’anàlisi, però, també posa l’accent en la cadena de valor, sobretot al canal final. Destaca que els supermercats catalans, com Bonpreu, Plusfresc, bonÀrea o Esclat, són els millors de l’Estat, ja que reben una millor valoració a escala estatal per part dels consumidors, superant grans cadenes com Mercadona o Carrefour.
Consum responsable, saludable, de conveniència i innovació
En aquest estudi també s’han estudiat els reptes, les tendències i les oportunitats de negoci que compten les empreses del sector del food retail a Catalunya. S’ha vist que els consumidors tenen tendència a buscar un consum responsable i donen importància a la sostenibilitat, a la vegada de voler un consum saludable i ser conscients d’allò que compren. També s’ha identificat un consum de convivència i la cerca de novetats i innovació constant dels productes. A més, s’ha conclòs que el mercat i el consum, l’administració, la sostenibilitat i el canvi climàtic i la tecnologia i digitalització són els grans i principals reptes i oportunitats de negoci per l’empresa catalana en aquest sector.
Descobreix-ne totes les dades a l’informe 'El sector del food retail a Catalunya (informe complet)'.