Informes sectorials
El sector logístic català inclou empreses que desenvolupen activitats molt diverses: des de la distribució directa fins al disseny i la gestió de tota la cadena logística. L’estudi d’ACCIÓ n’identifica les principals capacitats i característiques que el situen com un enclavament idoni al sud d’Europa.

La logística a Catalunya
La logística ha estat i és un element fonamental per a tota cadena de valor, especialment en un teixit empresarial on la indústria té un pes cabdal com és en el conjunt de l’economia catalana. En aquest context, l’estudi La logística a Catalunya (document .PDF), elaborat per la Cambra de Comerç de Barcelona i l'empresa pública CIMALSA (Centrals i Infraestructures a la Mobilitat i les Activitats Logístiques), adscrita al Departament d'Empresa i Treball, mostra com el sector és cada vegada més important per generar competitivitat entre les empreses, així com és vital per generar prosperitat en els àmbits econòmics que més necessiten d’una bona logística per la seva cadena de fabricació, distribució i comercialització.
Segons dades de l’informe, la logística a Catalunya aporta uns 31.300 milions d’euros en VAB (Valor Afegit Brut), i dóna feina a aproximadament 128.000 treballadors. Són xifres que converteixen el país en puntal per al sector en el conjunt de l’Estat espanyol i, també, com un referent a escala europea.
En aquest sentit, en el darrer quinquenni (2018-2022), Catalunya va captar 95 projectes logístics estrangers (un 26,7% més que el període entre 2013 i 2017), amb una inversió de 2.761 milions d’euros (un augment del 13%), que van contribuir a generar 2.202 llocs de treball. Aquestes dades mostren que Catalunya aglutina un de cada quatre projectes i euros captats en inversió estrangera a l’Estat espanyol els darrers cinc anys. Algunes de les empreses que s’han establert al país entre 2018 i 2022 són Amazon, UPS, Lidl, DHL, Henkel, Decathlon, SEUR o Gorillas, entre d’altres.
Tal com explica l’informe, Catalunya presenta unes característiques que fan que sigui un hub estratègic pel sector de la logística. En primer lloc, és un territori que concentra prop de 35.000 empreses industrials, especialment dels sectors de la química, l’alimentació i les begudes, l’automoció, la metal·lúrgia o les ciències de la vida. En segon lloc, és un emplaçament amb alta capacitat de distribució estratègica; amb possibilitat de fer arribar productes i mercaderies a 400 milions de potencials consumidors en menys de 48 hores, sigui per via aèria, marítima, ferroviària o terrestre.
En aquesta línia, i en tercer lloc, Catalunya compta amb dos dels principals ports del Mediterrani, el de Barcelona i Tarragona, que el 2021 van transportar 100 milions de tonelades entre tots dos emplaçaments. A la vegada, l’Aeroport del Prat va ser punt de sortida de 155.600 tones de mercaderia l’any 2022, un 14,6% més que l’any anterior, i sent el 95% d’elles de destí internacional. I en quart lloc, Catalunya és territori d’especialització logística, amb un ecosistema multisectorial i referent pel que fa a ensenyament; més d’una desena de graus, postgraus i màsters sobre logística, i un elevat nombre de centres on cursar estudis de negoci i comerç internacional.
Una altra senyal del creixement i la importància del sector de la logística és que l’estudi assenyala que l’any 2022 Catalunya va ser el 5è destí preferit de tota la Unió Europea per a establir-hi una startup, i el 2n hub europeu amb major nombre de fundadors provinents d’universitats locals. A més, Barcelona està considerada com la 4ª ciutat preferida per a celebrar-hi fires i congressos internacionals del sector de la logística.
Reptes i oportunitats per a les empreses catalanes
I pel que fa a reptes i oportunitats pels actors del sector, l’estudi n’assenyala quatre: l’aposta per la sostenibilitat i la descarbonització en els transports; la digitalització i automatització dels processos industrials i de gestió de comandes; la relocalització i diversificació de proveïdors per a fer front a les tensions geopolítiques, la tensió en les cadenes de subministrament estrangeres, i les incerteses econòmiques; i l’auge de l’e-commerce i la demanda de serveis d’última milla.
Consulta tota la informació a l'estudi La logística a Catalunya (document .PDF).