Idees d'experts Joan Casals
A Ausatel Robòtica eduquen, potencien habilitats i faciliten l'aprenentatge a nens i nenes (Robòtica Educativa) i a persones de totes les edats amb deficiències físiques i/o motivacionals (Roboteràpia), tot a través de la construcció de robots.
Ausatel Robòtica
Robòtica educativa, per què robots per educar?
Perquè és una manera atractiva i lúdica de captar l'atenció dels nens i les nenes i aprofitem aquesta tecnologia per aconseguir que aprenguin moltes coses sense adonar-se'n.
Quines coses?
Podria dir que qualsevol cosa. Si es vol treballar en una determinada matèria, ho camuflem darrere d'aquesta tecnologia. La gràcia és que hi ha una metodologia de treball al darrere que t’obliga a treballar en equip, a investigar, et posa problemes per resoldre... Aprofitem totes aquestes competències que els infants han de aprendre per treballar el que ens interessa. Poden ser matemàtiques, ciències naturals, etc.
Competències per ser competents o per competir?
Eduquem per ser competents, primer sigues competent i després ja seràs competitiu, si vols.
Treballeu amb un projecte educatiu propi. Què vol dir això?
Disposem d’un equip d’enginyers que coneix la tecnologia i d’un equip d’educadores, de mestres. La gràcia està aquí. Es posa la tecnologia al servei del que les educadores volen que els nens i les nenes aprenguin.
Però per créixer cal contractar personal?
Sí. Una part important del negoci és la gestió de persones, que són clau. És una feina que t’ha d’agradar, ha de ser vocacional, requereix de persones entregades, motivadores, bones comunicadores, que han de transmetre passió als nen i a les nenes.
I com es cuida l’equip?
És una feina del dia a dia. Proporcionem tot el material per fer-ho fàcil, donem seguretat i motivem. Tenim educadores joves i amb poca experiència i la millor manera de cuidar-les és posar-les en contacte, al més aviat possible, amb nens i nenes, perquè agafin experiència i que, com més aviat millor, aconsegueixin el seu somni de ser professores.
Cuidar-les? Només teniu educadores?
No és premeditat però sí. Ens agrada que hi hagi de tot, però tenim més educadores que educadors.
Veus factible internacionalitzar els serveis que oferiu?
Hi estem donant voltes. Ens han passat coses molt curioses. Des del Regne Unit, han mostrat interès i no hi hem sabut donar resposta. També des de Suïssa. De moment queda sobre la taula i hi continuarem treballant.
També reeduqueu, oi?
Sí, tenim la roboteràpia.
En què consisteix?
Són jocs que impliquen manipular objectes, planificar estratègies, que t’obliguen també a memoritzar, treballar la creativitat i la relació amb les altres persones. Els valors cognitius associats a aquestes activitats milloren deficiències físiques i/o motivacionals de persones de totes les edats. Vam començar fent una prova pilot amb una persona amb un problema de salut i va ser tot un èxit. Ara ja estem preparant un taller amb l’institut Guttmann amb diferents grups d’edat.
Què t’aporta un tutor o mentor d’un programa com el pla embarca?
Ens ha aportat una visió externa, molt fresca i gens contaminada del que fèiem. El que ens ha dit era de bon escoltar. El dia a dia se’t menja i ja només el fet que algú de fora et qüestioni coses és genial.
Què mou a una persona emprenedora com tu?
Aconseguir aportar un valor a la societat. En el cas de la robòtica educativa és així: hem donat feina a persones joves sense feina, fem contents els nens, els seus pares ho valoren positivament i, a més, surten els números. Magnífic!
Com veus Ausatel Robòtica d’aquí a cinc anys?
Possiblement la paraula robòtica hagi caigut, però oferint els serveis amb més valor afegit i la part de roboteràpia estarà funcionant. Però amb una diferència: aleshores estarà millor fet que ara. Espero! (riu).
Si tinc una idea de negoci i et demano consell, quin és el primer que em donaràs?
Et faria unes preguntes molt simples: “Tu hi creus, en això?” “ Et donarà de menjar això? Si em respons sí-sí, lluita-ho! Un sí-no o un no-sí probablement duraràs quatre dies. No més.