Idees d'experts Madrona Marcet i Marcos González
Tenint en compte la situació incerta del comerç internacional d'avui, què hem de tenir en compte per fer negocis als Estats Units i la Xina? Madrona Marcet i Marcos González, directors de les Oficines Exteriors a la Xina i Miami, valoren el context actual i destaquen oportunitats de negoci clau d'aquests dos mercats. Tot plegat en el marc de la jornada Beyond Catalonia.
El món sencer es pregunta què passarà amb el retorn de Donald Trump a la Casa Blanca. Si les relacions comercials amb la Xina es tensaran encara més, si farà efectiu l’esperat augment general dels aranzels o si la Xina aplicarà noves estratègies per diversificar les seves exportacions amb l’impacte que això pot tenir. El que resulta evident, però, és que vivim un moment d’incertesa que pot afectar en menor o major mesura les empreses amb interessos al país nord-americà o al gegant asiàtic.
De tot plegat n’han parlat Madrona Marcet i Marcos González, directors de les Oficines Exteriors de Comerç i Inversions d'ACCIÓ de la Xina i Miami, en un dels tallers celebrats durant la jornada Beyond Catalonia. A banda de l’impacte d’aquestes tensions comercials, tots dos han analitzat les claus per seguir-hi fent negocis. Dos mercats que, malgrat les diferències evidents, comparteixen aspectes comuns que les empreses que vulguin entrar-hi han de tenir en compte: la necessitat de portar-hi productes o serveis innovadors i amb al valor afegit; de pensar en estratègies a llarg termini i de treballar aliances per millorar les possibilitats d’èxit.
Els Estats Units: la importància d’’americanitzar’ l’empresa
Com dèiem, amb Trump a la presidència s’espera una escalada en la imposició d’aranzels que pot impactar sobretot en les mercaderies importades al país de sectors com la maquinària, els productes químics, els farmacèutics, les peces d’automoció o l’alimentació. Aquest últim, per cert, és un sector que ja va patir un augment aranzelari durant la primera etapa Trump.
"La pujada d’aranzels té un efecte papallona que arribarà a tot el món i tindrà més impacte ara que durant el seu primer mandat", reconeix Marcos González, director de l'Oficina Exterior d'ACCIÓ a Miami. Tot plegat posa en evidència la necessitat que les empreses catalanes adoptin estratègies com les següents:
- ‘Americanitzar’ l’empresa: La flexibilitat reguladora als EUA facilita la creació de filials al país que poden simplificar el compliment normatiu. Una estratègia que permet, a més, guanyar competitivitat davant de rivals. "Els Estats Units és un mercat dinàmic i que pot absorbir moltes empreses i sectors. Nosaltres facilitem la metodologia per fer-ho amb el mínim temps possible. Ho fem cada setmana i és fàcil i econòmic", apunta González.
- Planificació financera: Una planificació financera adequada pot ser clau per minimitzar l’impacte dels aranzels. És essencial assegurar un tipus de canvi favorable i establir col·laboracions sòlides amb distribuïdors locals i a mesos vista.
- Presentar una proposta de valor clara: El mercat americà és sofisticat i exigeix productes innovadors, ben presentats i que es diferenciïn de la competència. La inversió en màrqueting i una comunicació directa i clara són imprescindibles per tenir-hi èxit. "Les empreses han de dedicar temps a veure el valor afegit del seu producte i fer entendre quan i com t’han de comprar", reconeix.
- Aliances comercials: Una opció per facilitar l’entrada al mercat i proposada des de l’Oficina exterior d'ACCIÓ a Miami és la de presentar ofertes conjuntes a grups de compradors i col·laborar amb altres empreses catalanes per facilitar l’entrada al mercat reforçant la presència sectorial. Un exemple clar d’aquestes aliances són les missions organitzades amb els clústers o els esdeveniments organitzats per l’oficina del programa Catalan Wines USA.
La Xina: un mercat madur i tecnològicament avançat
L’escenari de guerra comercial entre els dos gegants sembla no sorprendre a la Xina. El país fa temps que es prepara per un escenari semblant amb l’objectiu de diversificar aliances i apostar per la multilateralitat. Prova d’això són les operacions que ja està fent a l’Amèrica Llatina com el port de Chancay al Perú o a través de nous acords de lliure comerç per consolidar-se com a principal soci comercial de la regió.
"Aquesta estratègia és una peça clau dins el Belt and Road, que ja connecta la Xina amb més 150 països i mercats emergents clau com el Sud-est Asiàtic, l'Àfrica i Amèrica Llatina i demostra una visió d’obertura i globalització amb l’objectiu de buscar noves oportunitats de negoci arreu del món" apunta Madrona Marcet, directora de les Oficines Exteriors d'ACCIÓ a la Xina.
La Xina es consolida com un mercat amb oportunitats en sectors d'alt valor afegit. L'autosuficiència tecnològica i l'augment de la classe mitjana presenten oportunitats que les empreses catalanes poden aprofitar en àmbits com el següents:
- La Xina vol innovar a la Xina: La frase sembla redundant però el país busca alternatives per reforçar -encara més- la seva autonomia tecnològica. Un enfocament que, per a les empreses catalanes, crea un escenari d’oportunitats. La Xina ofereix espais de col·laboració en sectors estratègics com la mobilitat sostenible, les energies renovables i la digitalització, tots ells prioritaris en el seu pla de desenvolupament.
En un context de tensions comercials, la Xina no només busca minimitzar l’impacte dels aranzels mitjançant la innovació i l'autosuficiència tecnològica, sinó que també es posiciona com un soci global que aposta pel creixement compartit i la cooperació econòmica. "A Catalunya tenim innovació i peces punteres i ens interessa aquesta voluntat de la Xina de ser autònom en tecnologia. Estem promocionant la innovació catalana per fer-ho realitat a través d’agendes individuals o viatges en grup, entre d’altres", apunta Marcet.
- Productes de consum de qualitat: La Xina és el major importador i consumidor d'aliments del món, amb una demanda més que destacada de productes alimentaris i de begudes importades. Així, ofereix bones oportunitats en begudes alcohòliques premium, iogurts, productes lactis frescos, condiments innovadors, begudes envasades o suplements de salut, entre d'altres. Per la seva banda, la cosmètica o la cura dels infants tenen un gran potencial gràcies a la creixent demanda de la classe mitjana xinesa i el total de la seva població d'uns 1.400 milions de persones.
Les Oficines Exteriors d'ACCIÓ al país poden facilitar l'accés al mercat de les empreses catalanes a partir de projectes individuals, iniciatives sectorials, missions de capacitació per al sector e-commerce i facilitar la implantació d'aquelles que hi tinguin interès. "Hi ha moltes empreses catalanes que operen a la Xina amb èxit i que hi tenen la seva filial sense necessitat d’un partner local", indica.
Malgrat aquestes oportunitats, hem de ser conscients que la Xina és un mercat madur i complex. Per tenir-hi èxit, les empreses han d’invertir-hi temps i diners per adaptar la seva estratègia, discurs i, si cal, el seu producte a les expectatives del consumidor local.
Amb una estratègia ben planificada, les empreses catalanes poden superar els reptes actuals i consolidar-se com a actors rellevants en aquests dos mercats tan grans com atractius. T’agradaria fer-hi negocis? Si tens dubtes, ja pots contactar amb les Oficines Exteriors d'ACCIÓ de la Xina i de Miami.