Idees d'experts Gabriela Gándara, Jordi Maluquer de Motes, Shan Elasri i Robert Bach
Els directors de les Oficines Exteriors d'ACCIÓ de Mèxic, Casablanca, Nairobi i Singapur analitzen les oportunitats de negoci dels seus països i regions per ajudar les empreses a identificar cap quin ‘astre’ dirigir-se per ampliar i diversificar els seus negocis internacionals. Tot plegat, durant la jornada Beyond Catalonia.
Si una empresa vol reduir riscos en les seves operacions internacionals, buscar noves oportunitats de negoci i optar per una estratègia de diversificació de mercats no és opcional: és una obligació. L’èxit, però, passa per identificar aquelles regions amb un alt potencial per a la inversió, pensar en el llarg termini i oferir productes amb valor afegit. Mèxic, el Marroc o les regions del Sud-est asiàtic o de l’Àfrica subsahariana són destinacions emergents amb bones oportunitats per fer-hi brillar nous negocis i amb un element comú: per accedir-hi cal anar-hi ben preparat.
Tal i com hem fet en un dels tallers de la jornada Beyond Catalonia a través dels directors de les Oficines Exteriors de Comerç i Inversions d'ACCIÓ de Mèxic, Casablanca, Nairobi i Singapur, analitzem aquestes regions per ajudar-te a identificar l''astre' més adient per ampliar o diversificar els teus negocis internacionals.
Mèxic, una estrella consolidada
Comencem per Mèxic. Amb 130 milions de consumidors potencials i amb la capacitat d’estar ben connectat a través de 46 acords de lliure comerç, Mèxic és un d’aquests mercats que hauria de ser imprescindible per a moltes empreses. No només és la porta d’entrada al continent americà sinó que és el principal proveïdor dels Estats Units: motles empreses internacionals fabriquen a Mèxic per accedir al veí del nord.
Més enllà del sector de l’automoció -Mèxic és un dels grans fabricants mundials de cotxes-, el país ofereix bones oportunitats de negoci en els àmbits de la maquinària, la salut i, fins i tot, en el sector de l’alimentació i begudes. A més, i amb el creixement del comerç electrònic dels darrers anys, les empreses que treballen en l’embalatge o la logística hi tenen molt bones perspectives.
Malgrat que Mèxic i Catalunya comparteixen idioma, una cultura similar i l’empresa catalana hi és ben coneguda, és molt recomanable treballar amb assessors especialitzats per accedir a les oportunitats d’inversió. "S’han d’utilitzar els canals professionals clau i s’ha de tenir molta proximitat amb el comprador, cal ser-hi molt a prop. A més, els resultats a Mèxic es veuen a mig termini perquè les decisions les segueixen prenent els alts càrrecs, és molt piramidal", apunta la directora de l’Oficina Exterior d'ACCIÓ a Mèxic, Gabriela Gándara.
El Sud-est asiàtic, una alternativa a la Xina per establir-hi l’empresa
I si Mèxic és una estrella, podem considerar el Sud-est asiàtic com una supernova. Aquest grup de països tan captivador i divers en termes d’idiomes, cultures i nivells de desenvolupament, compta amb un mercat de 700 milions de persones i una previsió de creixement per aquest 2024 del 4,6%, superior a la mitjana mundial.
Malgrat aquesta diversitat, tots els països de la regió disposen d’un acord de lliure comerç entre ells cosa que facilita l’entrada i l’expansió posterior per a les empreses que s’hi instal·len. Uns acords que també tenen amb països com Corea del Sud, el Japó, l’Índia i la Xina. De tots els països de la regió hi destaca Singapur, on la inexistència d’aranzels i que sigui un dels països amb major renda per càpita mundial, fa que sigui una porta d'entrada a la regió i un mercat rellevant per la inversió internacional.
El país ofereix bones oportunitats de negoci per als productes de consum de qualitat, de luxe i del sector alimentari. "Singapur importa més del 90% dels aliments que s’hi consumeixen i per tant és un mercat molt interessant i que segueix una política molt clara de diversificació", explica el director de l’Oficina Exterior d'ACCIÓ a Singapur, Jordi Maluquer de Motes.
Com que el Sud-est asiàtic té diferents nivells de desenvolupament, no tots els sectors hi tenen les mateixes perspectives. Tot i això, i si ampliem el focus, veiem que la indústria dels equipaments mèdics té un gran potencial a bona part dels països perquè en gran mesura depenen de les importacions per abastir-se. Per la seva banda, en països com Tailàndia, Indonèsia o el Vietnam la indústria és essencial pel seu desenvolupament i són importadors d’equips i maquinària per a la indústria tèxtil, la química o l’embalatge.
Per últim, i si estàs pensant en fer-hi el salt, cal tenir en compte que el conflicte entre els Estats Units i la Xina permet a països com el Vietnam situar-se en una bona posició per acollir l’entrada de noves empreses. "És una regió per acabar o produir productes localment. Una estratègia basada 100% en les exportacions tindrà un recorregut limitat", reconeix Maluquer de Motes.
El Marroc, un mercat proper ideal per invertir-hi
El Marroc, per la seva banda, és una estrella propera i acollidora que en les darreres dues dècades s’ha modernitzat i ha diversificat la seva economia. Amb infraestructures que han anat avançant, una política estable i l’obertura internacional, és un país amb les portes obertes a noves inversions i productes. "El govern està creant un clima de negocis estable i unes dinàmiques que faciliten els negocis i l’aprovisionament per a les empreses", apunta el director de l’Oficina Exterior d'ACCIÓ a Casablanca Shan Elasri.
Marroc és una economia petita, amb un PIB similar a Catalunya. Un país que ofereix oportunitats de negoci en els sectors de l’automoció, noves solucions per solucionar l’escassetat de l’aigua, el turisme i la tecnologia industrial: el país necessita tecnologia per passar de l’agricultura a la manufactura alimentària.
Pel que fa a l’accés al mercat, el país disposa d’incentius fiscals per invertir-hi, d’acords de lliure comerç i d’un bon grapat d’organismes que ajuden a les empreses a fer-hi negocis i a instal·lar-s’hi. "Davant l’alta competència, al Marroc cal anar-hi amb uns productes amb valor afegit i, sobretot, cal tenir perseverança i començar-hi a vendre abans d’invertir-hi", diu Elasri.
Àfrica subsahariana, la frontera dels negocis internacionals
Finalment, l’Àfrica subsahariana és l’estrella emergent més gran i l’última frontera pels negocis internacionals. Amb una població jove que no para de créixer i ciutats en expansió, aquesta regió es divideix en quatre subregions (Oest, Central, Est i Austral) amb actius similars que les fan atractives per a les empreses catalanes.
Els països de la regió comparteixen actius prometedors, com el dinamisme econòmic, una base de consumidors en expansió, la necessitat d’infraestructures o la ràpida adopció de tecnologia. Aquest darrer és prou rellevant perquè les innovacions tecnològiques sorgeixen per resoldre reptes locals que porta a saltar-se etapes que han tingut els països més desenvolupats: Mobile Money, la telemedicina en zones rurals o l’agricultura de precisió, entre d’altres.
En aquest sentit, el director de l’Oficina Exterior d'ACCIÓ de Nairobi, Robert Bach, ho té clar: "La major part dels països volen anar més enllà de l’agricultura tradicional per crear la seva pròpia història industrial i generar més valor afegit en allò que fan", indica.
Això sí, per accedir en aquests mercats cal estratègia a mig i llarg termini: "aquí no val anar amb el manual d’exportació tradicional". Cal ser flexible i arribar-hi amb mentalitat oberta i explorar noves formes d’entrada a través de transferència de tecnologia, know-how o de portar-hi part del procés productiu. "Això és el que ja està fent la competència internacional", reconeix Bach.
D’oportunitats de negoci n’hi ha tots els sectors però és important tenir clar el segment de mercat on posicionar-nos. A banda de l’agro-processament, sectors com els equipaments industrials, el químic, el farmacèutic o la transformació digital són àmbits comuns amb bones oportunitats de negoci a la majoria de regions. En termes de països, cal destacar el desenvolupament tecnològic de Kenya; o el creixement econòmic de Ghana i Costa d’Ivori que ofereixen oportunitats en energies renovables i desenvolupament urbà, entre d’altres.
Vols fer negocis en un d’aquests països o regions? Si tens consultes o un projecte per començar, ja pots contactar amb les Oficines Exteriors de Mèxic, Casablanca, Singapur o Nairobi.