Idees d'experts Carlota Perez
La tendència empresarial catalana de consolidar-se en grans multinacionals, oblidant la part de creació local i d'innovació ha de canviar si es vol tornar a ser competitiu. La globalització suposa un canvi de sentit.
La Catalunya empresarial ha d'explorar les possibilitats mercantils que representa l'arc mediterrani des d'una perspectiva local.
Idees Força
A Catalunya hem estat sempre gent emprenedora. Però durant els últims anys d'alguna manera hem deixat de banda aquesta capacitat. Als anys 80, l'entrada en la Unió Europea ens va convertir en fabricants de les grans multinacionals i ens vam oblidar de la creació d'ocupació des d'una perspectiva local. Per aquesta mateixa raó, també vam deixar la innovació en mans d'aquestes grans corporacions.
Hem de ser clars explicant que si no canviem les coses, d’aquí deu anys serem un país més pobre. La clau és saber com canviar l'actitud de les nostres empreses enfront de la necessitat de globalització. Canviar aquesta actitud és molt difícil i per a això necessitem nous líders.
L'altra banda del Mediterrani ofereix grans oportunitats de treball conjunt. Ajudar a aquests països a incorporar-se a una nova onada de progrés pot ser tan beneficiós per ells com per nosaltres.
Publicacions
- Document de treball de l'Informe anual 2009-2010: Reglobalització. Transformacions de fons i noves oportunitats en un món postcrisi [1,79 MB ]
- Working version document for the 5th International Foresight Forum. Annual report 2009-2010: Reglobalisation. Underlying transformations and new opportunities in a post-crisis world [2,81 MB ]