Idees d'experts Lluís Pareras, partner d’Invivo Ventures i director de Healthquity
Lluís Pareras, partner d’Invivo Ventures i director de Healthquity, comparteix de forma senzilla i esquemàtica les seves reflexions per entendre el particular ritme d’inversió en startups de salut i ciències de la vida, així com els seus reptes de futur.
Si hi ha un entorn particular en l’ecosistema de l’emprenedoria i el seu finançament, aquest és el de les ciències de la vida i la salut. L’enorme cost que en representa la recerca, així com l’exigent regulació a la que s’ha de sotmetre per arribar al mercat; obliguen a tenir un ritme diferent al de la resta de startups i sectors. Ho sap prou bé el doctor Lluís Pareras, partner d’Invivo Ventures i director de Healthequity; que ja ha completat la inversió del primer fons de Health Equity i està a punt d’anunciar la primera operació d’un segon vehicle que engega amb uns 40 milions d’euros. "Això ens permet fer tiquets inicials d’entre un i dos milions, però també poder acompanyar les empreses fins a cinc o sis milions quan calgui", resumeix sobre les seves inversions en ciències de la vida, biotech i ehealth. "Busquem empreses que resolguin un problema greu, que tinguin bona ciència i una bona aproximació al sector mèdic", afegeix.
Tota aquesta experiència l’ha començat a compartir a la xarxa aquest 2019. "Em vaig apuntar a Twitter l’any 2009, però he trigat 10 anys a fer el meu primer tuit; me l’havia de pensar molt bé, fa broma. El cert, però, és que en pocs mesos les seves #Quick_Notes_LP, senzills esquemes dibuixats a mà, li han generat milers de seguidors per les interessants reflexions que planteja sobre aquest ecosistema. Algunes d’aquestes quick notes han permès a Pareras oferir la seva particular visió en un dels Esmorzars de finançament d’ACCIÓ.
1 - Tempesta perfecta o gran oportunitat?
Els canvis a gran velocitat que viu aquest ecosistema fan que Pareras es plantegi si ens trobem davant d’una gran oportunitat o de la tempesta perfecta. "Hi ha una gran pressió social perquè baixin els preus dels medicaments, però si volem que innovin, les farmacèutiques han de guanyar diners", adverteix d’entrada. En aquest sentit, recorda que el nou rècord de cost per malalt d’un medicament ja supera els 2 milions de dòlars; i planteja una qüestió incòmoda: "en quina xifra posem el límit de quant val la pena gastar per malalt o deixar morir?". Pareras insisteix que tot i que "2,1 milions de dòlars sembla car, li ha costat 1 bilió desenvolupar-lo a una companyia que, en paral·lel, n’ha desenvolupat nou més que no han funcionat".
Alhora, l’expert recorda que "cada cop hi ha més pressió del regulador i és més difícil arribar a un medicament". A més, "és molt difícil saber per quin apostar quan hi ha molts projectes similars i en un entorn on apareixen més fons de capital risc provocant una inflació dels preus en la inversió".
Tot i així, no tot és negatiu. "Hi ha punts positius com l’aparició de noves àrees com la biologia sintètica". Pareras també celebra la creació de nous formats d’assajos clínics que acceleren les aprovacions i, per tant, acceleren el retorn de la inversió. Tot plegat crea un "equilibri fràgil".
2 - Biologia sintètica
"Ningú no en parla però és la gran revolució després d’Internet", assegura Lluís Pareras sobre la biologia sintètica. La seva quick note repassa l’evolució de les solucions mèdiques des de les primeres píndoles, passant per les proteïnes fins a arribar a les modificacions de cèl·lules. "Vam començar amb una droga per matar una malaltia i hem passat a fer créixer cèl·lules que la desactivin" resumeix.
La biologia sintètica ens fa entrar a l’últim esglaó: les cèl·lules dissenyades. "És la combinació de l’enginyeria i la biologia. Els grans unicorns dels propers anys seran d’aquest camp", vaticina Pareras.
3 - La matriu d’estratègia personal
Una de les necessitats de qualsevol CEO en una startup és saber prioritzar les tasques. En aquesta línia, Pareras recomana situar-les en una senzilla matriu formada per dos eixos: impacte i esforç necessari. "Situa totes les teves iniciatives en els quatre quadrants per veure que no cal perdre el temps on hi ha poc impacte i requereix esforç", evidencia.
En canvi, destaca la part "invisible i necessària" de les iniciatives que generen poc impacte però també requereixen poc esforç. Per descomptat, és important tenir com a fita en el llarg termini les iniciatives que tenen un impacte molt elevat i demanen un gran esforç; però reivindica prestar molta atenció als "quick wins que poden generar molt impacte amb poca dedicació".
4 - El millor pitch
"Escolto dos o tres pitchs al dia des de fa una quinzena d’anys i crec que ja tinc un sisè sentit per saber quin és el pitch perfecte", assegura Pareras. En aquesta quick note, revela que la presentació ideal d’un projecte requereix d’entre dos i tres minuts i ha de tenir una estructura que segueixi aquestes vuit passes.
"Comença sempre amb el per què, genera una sensació d’urgència molt rellevant. En segon lloc, la solució que planteges; i en tercer la ‘Wow slide’, els resultats científics que demostrin que això funcionarà". Un cop captada l’atenció d’aquesta manera, el quart ítem és explicar l’etapa on es troba la startup. "En 5è lloc explica en quin mercat competiu i el vostre avantatge competitiu; just abans de recordar alguna operació recent que demostri que operes en un mercat que s’està movent", diu Pareras. I per acabar, arrodoneix la presentació parlant de l’equip.
5 - Els tipus d’errors que pot cometre un inversor
Una altra matriu serveix a Lluís Pareras per explicar quins errors pot cometre un inversor i quins no es pot permetre. "Si la companyia és un fracàs i no hi inverteixo, correcte. I si és un èxit i hi he invertit, és perfecte". Ara bé, què passa si hi inverteixes i la companyia és un fracàs? "Aquest és l’error que no em puc permetre perquè em pot fer tancar el fons". Per contra, que una companyia en la que no hi hagi invertit sigui un èxit només significa haver perdut un tren. "No passa res, vol dir que l’ecosistema funciona i hi haurà més trens!.
6 - Recerca o innovació?
En aquesta quick note, Pareras intenta distingir la recerca de la innovació. "La recerca és transformar diners en coneixement; mentre que la innovació és transformar aquest coneixement en impacte econòmic i social". L’expert assenyala que "a Catalunya fem molt bé la primera part i no tant la segona, tot i que anem millorant progressivament".
7 - Què mira un inversor en la primera trobada?
Oblidem les grans presentacions. "Els inversors mirem la persona, si sap escoltar, si sap respondre un repte amb un altre. I sobretot si sap comunicar, que és l’habilitat fonamental del CEO". Alhora, afegeix que "mirem si l’equip és fort, si el projecte resol un gran problema o no. I també si té una proof of concept sòlida que estigui suportada per dades rellevants i significatives".