Presentacions i altres materials
A Catalunya hi ha actualment 347 empreses productores d’oli d’oliva que facturen més de 860 M€ i que ocupen 1.459 treballadors. Tot plegat ho indica un nou estudi de Prodeca i ACCIÓ.
Mapeig del sector de l'oli d'oliva a Catalunya
El sector de l’oli d’oliva és una de les indústries més característiques de l’agroalimentació a Catalunya i més arrelades al territori. Es tracta d’un sector que agrupa a 347 empreses que factura 863 M€ i que donen feina a 1.459 persones. Tot plegat, ho indicia el Mapeig del sector de l’oli d’oliva a Catalunya (document .PDF), elaborat per Prodeca i ACCIÓ.
Aquest informe assenyala que la immensa majoria d'aquestes empreses -en un 99%- són pimes. De totes elles, el format de cooperativa és un dels més comuns, en un 37%, seguides de les societats limitades (33%) i autònoms (15%).
A escala territorial, la província de Tarragona és la que acull un major nombre d’empreses productores d’oli d’oli d’oliva, amb el 51% del total, seguida per Lleida (26%), Barcelona (16%) i Girona (6%). Tot i això, i en termes de facturació les empreses lleidatanes són les que més facturen amb un 64% del total.
Pel que fa a la producció d’oli, a Catalunya es produeixen de mitjana 29.226 tones d’oli d’oliva, concentrades en un 95% a Lleida i Tarragona. De tota aquesta producció, el 85% és de la categoria oli d’oliva verge extra. En termes de comercialització, la gran distribució és el canal de venda principal ja sigui amb marca pròpia o amb marca de distribuïdor.
Un sector internacionalitzat
El sector de l’oli d’oliva a Catalunya és una indústria clarament internacionalitzada. La suma de les exportacions en els darrers 5 anys (2015-2019) ha estat de 1.986,7 M€, una xifra que suposa una mitjana anual de 397 M€.
Els principals països receptors d’exportacions d’oli d’oliva catalanes durant el darrer període han estat França, Itàlia i els Estats Units, aglutinant un 43% del total d’exportacions del sector.
Els grans reptes de l'oli
L’estudi també recull els grans reptes de futur i amb més potencial per fer créixer el sector. Algunes d'aquestes palanques de creixement són les de treballar una estratègia de posicionament en el sector gurmet; dotar-se de més valor dins el segment de mass market; aplicar una estratègia específica dins del food service, impulsar les vendes on-line o internacionalitzar-se en mercats llunyans.
No et perdis el Mapeig del sector de l’oli d’oliva a Catalunya (document .PDF).