• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Les relacions comercials amb la Xina i el coronavirus: 9 coses que has de saber

Articles i altres publicacions

Les empreses catalanes amb relacions comercials a la Xina han de tenir en compte diversos aspectes sobre l'efecte que el coronavirus pot tenir en els seus processos d'internacionalització. És el cas de la situació de les fàbriques, la mobilitat de les persones o el transport de mercaderies, entre d'altres.
20/03/2020
Les relacions comercials amb la Xina i el coronavirus: 9 coses que has de saber

ACTUALITZAT 01/04/2020

L’emergència sanitària declarada per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) en relació al coronavirus SARS-CoV-2 (i la consegüent malaltia Covid-19) suposa una sèrie de barreres a l’exportació a la Xina per a les empreses catalanes. Uns obstacles agreujats per la situació d’alarma que també s’està vivint a Europa.

En aquest sentit, ACCIÓ a través de l’Oficina Tècnica de Barreres a la Internacionalització i les oficines d’ACCIÓ a Pequín, Xangai i Hong Kong, ha identificat els àmbits que han de considerar a curt termini les empreses catalanes que mantenen relacions comercials amb la Xina. Un document que s'actualitza constantment.

A dia d'avui, la Xina reactiva la seva capacitat productiva i comercial de manera molt positiva, però gradualment. Una de les seves prioritats principals és proveir material sanitari als països més afectats pel Covid-19. Això comporta que moltes de les seves accions locals van dirigides en aquest objectiu.

Per altra banda, el govern xinès promou el retorn als llocs de treball de manera progressiva, sempre i que les empreses garanteixin unes mesures de seguretat adequades i no exposin als seus treballadors a cap risc de salut. Encara no es pot parlar d’una data exacta de normalització total de l’activitat econòmica xinesa, però ja es poden apreciar les millores. La província de Hubei ha reobert la seves fronteres permetent la lliure circulació de persones sanes dins del territori xinès, tot i així la capital, Wuhan, segueix estant restringida i confinada per tal de controlar el focus del Covid-19.

Repassa, doncs, les 9 coses que les empreses catalanes han de saber:

1. Administració i serveis públics: la major part de les administracions públiques, ports, aeroports i duanes xineses tornen a estar operatives, però encara no funcionen al 100% de la seva capacitat. Els funcionaris han estat els primers en tornar als seus llocs de treball, amb unes mesures de seguretat concretes en cada cas i uns horaris més flexibles. El govern central ha delegat la presa de decisions als governs regionals, ministeris i associacions perquè sensibilitzin a les empreses i treballadors sobre les mesures de seguretat davant de l’imminent retorn de treballadors als seus llocs de feina.

2. Fàbriques i sector privat: la major part de les fàbriques i empreses han reobert la seva activitat després d’haver aconseguit les autoritzacions exigides per part del govern local i d’assegurar que garanteixen la seguretat dels treballadors. La majoria de les províncies estan a un 60-70% de la seva productivitat. Pel que fa a la reinserció dels treballadors al seu lloc de treball, s’estima que les grans empreses ja estan al 90% de la seva capacitat i les pimes a un 60%.

3. Exportació de mercaderies a la Xina: Els operadors logístics constaten que hi ha un increment progressiu d’expedicions a la Xina. El fet que les duanes portuàries xineses hagin estat tancades durant gairebé tres setmanes provoca que hi hagi molta feina enrederida i despatxos de mercaderia pendents de tramitar. No obstant, el govern xinès està molt compromès amb el comerç internacional i ha instaurat nous sistemes duaners per agilitzar aquesta situació, sempre i quan no s’alterin les mesures de seguretat.

4. Importació de mercaderies des de la Xina: La Xina ha volgut facilitar i prioritzar l’exportació de productes sanitaris als països més afectats per la pandèmia i ha obert canal verd a les inspeccions d’aquest productes. No hi ha restriccions a les importacions de mercaderia provinents de la Xina. No obstant, com a conseqüència de la situació de bloqueig de les darreres setmanes, es preveuen endarreriments d’importacions de productes no preferencials, un fet que pot provocar problemes d’aprovisionament per a les empreses catalanes. Es recomana a totes les empreses que comencin a reservar les seves futures importacions amb els seus transitaris per assegurar-se del servei.

5. Mobilitat de persones: es segueixen expedint visats de negocis i turisme a la Xina, no obstant, el consultat xinès aconsella de viatjar-hi un cop la situació s’estabilitzi i d’endarrerir qualsevol viatge que no sigui essencial. Tot i la reactivació de l’activitat econòmica, el govern xinès segueix promovent el confinament de la població, evitar desplaçar-se a llocs concorreguts i optar pel teletreball sempre que sigui viable. Els ciutadans necessiten comptar amb un certificat que avali el seu bon estat de salut i que no han estat en contacte amb potencials infectats pel Covid-19 per tal de poder desplaçar-se dins del territori xinès. A més, el govern ha cancel·lat totes les fires previstes a la Xina pel mesos de març i abril.

6. Transport marítim de mercaderies: tots els ports a la Xina tornen a funcionar de manera regular. Els operadors logístics recomanen de fer les reserves dels serveis el més aviat possible i amb la màxima antelació, amb l’objectiu d’evitar que les navilieres facin Blank Sailing en cas de no tenir suficient demanda. Els experts no preveuen increments en els preus de transport de les primeres setmanes de març, no obstant a partir de la tercera setmana i fins a l’abril, els preus dels nòlits i les capacitats d’entrega són imprevisibles.

7. Transport terrestre: Tot i que molts transportistes tornen a estar operatius, les mesures de seguretat exigides pel govern xinès, poden fer que aquests no puguin treballar amb els horaris i nivell de productivitat habitual. El transport públic a la Xina torna a funcionar però amb horaris i freqüències molt més reduïdes. L’accés per carretera a la ciutat de Wuhan continua estant restringit.

8. Transport aeri de mercaderies: Degut a la pandèmia, molts països han restringit i reduït les rutes de vols a Europa. Això té un impacte directe en el número de vols disponibles entre la Xina i Catalunya i els preus del transport. Actualment, la situació és molt inestable. Es recomana de realitzar les reserves dels serveis el més aviat possible, tot i així les companyies aèries xineses donen prioritat als enviament de productes sanitaris.

9. Assegurances de viatge: la major part de les pòlisses de salut de viatges solen excloure, entre d’altres riscos, els d’anys causats per epidèmies i pandèmies declarades oficialment. D’aquesta manera, el coronavirus implicaria l’exclusió de la cobertura de salut. És important tenir-ho present en cas de tenir desplaçaments de treballadors a la Xina o d'altres zones afectades pel virus.

 

Les relacions comercials entre la Xina i Catalunya en xifres

Catalunya exporta 1.494 milions d'euros a la Xina (2018) centrats, principalment, en la carn de porc (11,8%), aparells i material elèctric (9,1%) i coure (8,6%). 4.900 empreses catalanes exporten a la Xina, 1.921 de les quals ho fan de manera regular (els últims 4 anys de manera consecutiva). Les exportacions catalanes representen el 23,8% de les exportacions de l'Estat espanyol a la Xina i actualment hi ha 198 filials d’empreses catalanes en aquest país.

 

D'altra banda, ACCIÓ ha posat a disposició de les empreses el canal ACCIÓ Virtual Desk amb l’objectiu de reforçar l’atenció i l’assessorament de forma telemàtica. Es tracta d’un canal que potencia la comunicació via xat, les reunions via videoconferència o l’atenció personalitzada a les empreses que tinguin projectes en curs amb ACCIÓ. En aquest sentit, també es pot contactar amb l’Oficina Tècnica de Barreres a la Internacionalització.

 

coronavirus-graf

Serveis relacionats

ACCIÓ Virtual Desk

Un canal telemàtic de reforç per a la resolució de consultes i assessorament empresarial

Pàgines relacionades