• Comparteix a Linkedin
  • Imprimeix

Les relacions comercials amb la Xina i el coronavirus: 9 coses que has de saber

Articles i altres publicacions

Les empreses catalanes amb relacions comercials a la Xina han de tenir en compte diversos aspectes sobre el coronavirus i les seves possibles barreres a la internacionalització.
17/02/2020
Les relacions comercials amb la Xina i el coronavirus: 9 coses que has de saber

Tot i que es tracta d’una situació temporal i excepcional, l’emergència sanitària declarada per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) en relació al coronavirus (oficialment Covid-19) pot suposar barreres a l’exportació d’empreses catalanes a la Xina. En aquest sentit, ACCIÓ a través de l’Oficina Tècnica de Barreres a la Internacionalització i les oficines d’ACCIÓ a Pequín, Xangai i Hong Kong, ha identificat els àmbits que han de considerar a curt termini les empreses catalanes que mantenen relacions comercials amb la Xina.

Abans, cal tenir en compte que el govern xinès segueix promovent el confinament de la població local com a mesura preventiva per tal de controlar el virus. En aquest sentit, es preveu que els terminis d’aquesta restricció en la circulació de persones puguin variar en funció de la província i el nombre d’afectats. Repassa, doncs, les 9 coses que les empreses han de saber:

 

1. Administració i serveis públics: la major part de les administracions públiques, ports, aeroports i duanes xineses, segueixen tancades o operant amb serveis mínims. Els únics serveis públics que es troben operatius són els hospitals. Això provoca retards en la gestió d’importació i exportació de mercaderies. Les autoritats locals promouen el teletreball sempre que sigui possible.

2. Fàbriques i sector privat: gran part de les fàbriques i comerços xinesos segueixen paralitzats i únicament les farmàcies i supermercats segueixen operatius per oferir serveis mínims. En províncies amb pocs casos d’afectats pel coronavirus hi ha empreses que ja estan aconseguint les autoritzacions per reactivar la producció de les fàbriques. El tancament temporal o reducció de tota aquesta activitat implicarà problemes en el subministrament de mercaderies tant per a proveïdors com a clients finals. El govern xinès ha comunicat que atorgarà un paquet d’ajudes per fer front a la situació.

3. Exportació de mercaderies a la Xina: no existeixen restriccions per realitzar exportacions a la Xina. De tota manera, com que els serveis duaners, l’administració i les grans infraestructures xineses operen amb serveis mínims, l’entrada i sortida de mercaderies se’n pot veure afectada amb retencions a ports i aeroports. És per això que les empreses han de valorar costos derivats d’aquesta retenció: ja sigui perquè es pugui malmetre la mercaderia o per incompliments contractuals en cas que tinguin l’obligació de realitzar una entrega en una data determinada. Moltes empreses han optat per posposar els seus enviaments.

4. Importació de mercaderies des de la Xina: no hi ha restriccions a les importacions provinents de la Xina per aquelles expedicions que hagin sortit abans de l’Any Nou Xinès, el 25 de gener. No obstant, com a conseqüència de la situació de bloqueig, es preveuen endarreriments en les futures importacions, un fet que pot provocar problemes d’aprovisionament per a les empreses catalanes. Moltes d’elles ja han començat a buscar nous proveïdors.

5. Mobilitat de persones: es segueixen expedint visats de negocis i turisme a la Xina, no obstant, el consultat xinès aconsella de viatjar-hi un cop la situació s’estabilitzi. La situació de confinament de persones a la Xina està provocant la cancel·lació de moltes reunions presencials allà i es preveu una reducció de l’assistència de participants xinesos en esdeveniments internacionals en les pròxims setmanes. A més, el govern xinès ha cancel·lat totes les fires previstes a la Xina pel mesos de febrer i març.

6. Transport marítim de mercaderies: la majoria de navilieres i estibadors xinesos encara no estan operatius, tot i que es mantenen els servis mínims en alguns ports. Un cop es desbloquegi la situació, es preveu un increment dels nòlits en eles primers enviaments des de la Xina, per l’alta demanda i l’oferta limitada de vaixells. Pel que fa als costos de retencions de mercaderies a les zones portuàries, el govern xinès ha fet un comunicat anunciant que donaria amnistia als costos derivats de les retencions com a conseqüència de les restriccions.

7. Transport terrestre: la restricció de circulació de persones també afecta directament al transport per carretera ja que no hi ha oferta de transportistes. A més, en determinades províncies s’han tallat diverses carretes per controlar el comerç. Això dificulta el subministrament de mercaderies tant a nivell local com internacional.

8. Transport aeri de mercaderies: gran part de les companyies aèries europees han cancel·lat els seus vols cap a la Xina continental, no obstant algunes aerolínies asiàtiques segueixen donant cobertura entre Catalunya i la Xina. El transport de missatgeria urgent segueix realitzant enviaments a les principals ciutats del país amb preus més elevats per la manca de transport terrestre.

9. Assegurances de viatge: la major part de les pòlisses de salut de viatges solen excloure, entre d’altres riscos, els d’anys causats per epidèmies i pandèmies declarades oficialment. D’aquesta manera, el coronavirus implicaria l’exclusió de la cobertura de salut. Es important tenir-ho present en cas de tenir desplaçaments de treballadors a la Xina.

Catalunya exporta 1.494 milions d'euros a la Xina (2018) centrats, principalment, en la carn de porc (11,8%), aparells i material elèctric (9,1%) i coure (8,6%). 4.900 empreses catalanes exporten a la Xina, 1.921 de les quals ho fan de manera regular (els últims 4 anys de manera consecutiva). Les exportacions catalanes representen el 23,8% de les exportacions de l'Estat espanyol a la Xina i actualment hi ha 198 filials d’empreses catalanes en aquest país.

Des d’ACCIÓ s’està fent seguiment d’aquesta situació i posa a disposició de l’empresa catalana amb intressos comercials a la Xina l’Oficina Tècnica de Barreres a la Internacionalització

 

coronavirus-graf