Què has de saber?
A efectes del que estableix la Llei 2/2010, del 18 de febrer, de pesca i acció marítimes, les acadèmies nàutiques són centres d’activitats marítimes que imparteixen la formació teòrica i pràctica necessària per obtenir les titulacions oficials de nàutica d’esbarjo. Les acadèmies nàutiques requereixen una autorització per impartir les pràctiques bàsiques i complementàries necessàries per a l’obtenció de la llicència de navegació i títols nàutics i a bord d'una determinada embarcació, així com per impartir els cursos de formació d'operadors de ràdio.
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Acadèmies nàutiques que vulguin impartir pràctiques a bord d’una determinada embarcació, així com impartir cursos de formació de radiooperador.
Aquest tràmit es pot sol·licitar en qualsevol moment.
Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud d’autorització d’embarcacions de pràctiques:
- Còpia DNI/NIF/NIE, en cas de no autoritzar la Generalitat de Catalunya per obtenir-la.
- Acreditació de la representació, si escau1.
- Còpia del full d’assentament de l'embarcació.
- Còpia del certificat de navegabilitat.
- Còpia de la pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil i d’accidents dels ocupants.
- Declaració del port base que tindrà el vaixell.
- Còpia del contracte de lloguer del vaixell que cobreixi tot el període programat per a la realització de les pràctiques (només en el cas que el vaixell sigui de lloguer).
- Còpia del document que demostri la relació contractual de l’instructor (Contracte de treball del patró registrat per l’administració o, si es autònom, contracte de col·laboració amb últim rebut de pagament a autònoms).
- Còpia de la titulació professional del patró1.
- Llicència d’estació d’embarcació (LEB) on consti la instal·lació d’un equip AIS.
- Justificant del pagament de la taxa.
Documentació que cal adjuntar per a la realització de cursos de formació de ràdio operadors:
- Còpia del certificat d’homologació del simulador per la Direcció General de la Marina Mercant.
- Còpia del document que acrediti la disponibilitat dels equips de simulació (compra, lloguer o cessió).
- Còpia de la titulació de l’instructor en Operador General o Restringit del Sistema Mundial de Socors i Seguretat Marítima.
- Còpia del document que demostri la relació contractual de l’instructor.
1 Si ja s’ha presentat prèviament aquesta documentació al Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural i segueix vigent, no cal tornar-la a presentar.
- Per a la realització de les pràctiques únicament es poden utilitzar embarcacions inscrites en la llista 6a. amb el certificat de navegabilitat vigent i degudament despatxades.
- L’embarcació ha de disposar de les característiques i equipament que estableix l’article 33 del Reial decret de 10 d’octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d’esbarjo.
- L’assegurança de responsabilitat civil obligatòria ha de cobrir davant de tercers la reparació dels danys a persones fins a un límit de 120.202,42 euros per víctima amb un límit màxim de 240.404,84 euros per sinistre, i els danys materials i les pèrdues econòmiques fins el límit de 96.161,94 euros per sinistre.
- L’assegurança d’accidents ha de complir els següents requisits (RD 1575/1989, de 22 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament de l’assegurança obligatòria de viatgers (SOVI).
- Cobertures: riscos de la integritat física de la persona assegurada que produeix invalidesa temporal o permanent o mort.
- Indemnitzacions:
- 36.060€ per mort
- 42.070€ per invalidesa permanent o temporal
- Els instructors, per impartir les pràctiques i/o cursos de radiocomunicacions, han de disposar de les titulacions que estableix el Reial decret 875/2014, de 10 d’octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d’esbarjo.
Obligacions
- L’armador és el responsable de mantenir actualitzats el certificat de navegabilitat, les assegurances de responsabilitat civil i d’accidents i, si s’escau, el contracte de lloguer.
- L’acadèmia nàutica està obligada a comunicar la realització de les pràctiques prèviament i un cop realitzades, aportant la informació que estableixen els articles 16 i 17 del Reial decret 875/2014, de 10 d’octubre, pel qual es regulen les titulacions nàutiques per al govern de les embarcacions d’esbarjo.
- L’acadèmia nàutica ha de fer constar qualsevol incident o accident que esdevingui durant el desenvolupament de les activitats.
Passos a fer
-
Primer pas
Sol·licitar
Aquest tràmit només es pot fer per internet.
Quan envieu el formulari cal que us identifiqueu amb l’idCATMòbil o un certificat digital de persona física, de representació o de persona vinculada.
-
Segon pas
Consultar l'estat del tràmit
Podeu consultar l’estat del tràmit:
Podeu consultar l’estat del tràmit:
- A Canal Empresa (amb idCAT Mòbil i/o certificat digital).
- A l’Estat de les meves gestions (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
- Al telèfon 012 (amb l’identificador del tràmit i el DNI/NIF).
-
Tercer pas
Rebre la resposta de l'Administració
Quan es rep la resposta?La resolució dels expedients correspon a la Direcció General de Pesca i Afers Marítims. El termini màxim per rebre resposta és de 3 mesos.
Quan es rep la resposta?
La resolució dels expedients correspon a la Direcció General de Pesca i Afers Marítims. El termini màxim per rebre resposta és de 3 mesos.Quina resposta es rep?
L’autorització es fa per resolució del/de la director/a general de Política Marítima i Pesca Sostenible. La resolució es notificarà a les persones interessades pels mitjans electrònics corresponents.Es pot presentar un recurs?
La resolució no exhaureix la via administrativa: es pot interposar recurs d’alçada davant la persona titular del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, en el termini d’un mes comptador des de la notificació de la resolució.